Ikääntyneiden huoli-ilmoitusprosessin uudistaminen, Pohjois-Savon HVA (RRP, P4, I1)

Ikääntyneiden huoli-ilmoitusten käsittelyssä ei ole hyvinvointialueella yhtenäisiä käytäntöjä. Asiakastietojärjestelmäympäristön yhtenäistyminen aiheuttaa tarvetta yhtenäistää prosessia.

Toimintamallin nimi
Ikääntyneiden huoli-ilmoitusprosessin uudistaminen, Pohjois-Savon HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Ikääntyneiden huoli-ilmoitusten käsittelyssä ei ole hyvinvointialueella yhtenäisiä käytäntöjä. Asiakastietojärjestelmäympäristön yhtenäistyminen aiheuttaa tarvetta yhtenäistää prosessia.

Toteutuspaikka
Ikääntyneiden palvelujen asiakasohjaus, Pohjois-Savon hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Savon hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Kaija Blomberg

Luotu

18.12.2023

Viimeksi muokattu

20.02.2025
Ratkaisun perusidea

Kuvattiin käsittelyprosessi, kun ikääntyneiden palveluissa vastaanotetaan ilmoitus tai yhteydenotto sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen. Tehtiin koko prosessiin liittyvä työohje sekä prosessin vaiheisiin työntekijän tarvitsemia tarkempia ohjeita. Tarkennettuja ohjeita ovat "Ensikontakti ilmoituksen vastaanottamisen jälkeen", Kirjepohjat asiakkaan kontaktointiin ilmoituksen saapumisen jälkeen" ja "Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta; alle 65-v, palveluntarvetta useammassa sosiaalihuollon palvelutehtävässä". Lisäksi hyvinvointialueen muiden työntekijöiden käyttöön valmistuivat ohjeet "Iäkkään henkilön kotiuttamisilmoitus osastolta" sekä "Ikääntyneiden palveluihin tehtävä ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta". 

Prosessin ja ohjeiden tarkoituksena on taata että jatkossa asiakas saa tasalaatuista palvelua.Ilmoitusten ja yhteydenottojen jälkeen asiakkaan tilanne kartoitetaan tarvittavassa laajuudessa. Ikääntynyt saa tarvittavan ohjauksen ja neuvonnan tai hänelle tarjotaan palvelutarpeen arvion mahdollisuutta.

Lisäksi kehittämistyössä painotettiin viestinnällistä osuutta, jolla pyrittiin ohjamaan oikea-aikaisten ilmoitusten tekoon. Tietoa haluttiin lisätä siitä, miten ja mihin ilmoitus tehdään, mitä siitä tulee käydä ilmi ja kuinka ilmoituksia asiakasohjauksessa käsitellään. 

Toimintaympäristö

Ikääntyneiden palveluissa ilmoituksen tekeminen sosiaalihuollon tarpeesta eli huoli-ilmoitus perustuu Sosiaalihuoltolakiin 1301/2014 (35§ Yhteydenotto sosiaalihuoltoon tuen tarpeen arvioimiseksi) sekä Lakiin ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista 28.12.2012/980 (25§ Ilmoittaminen iäkkään henkilön palveluntarpeesta). 

Pohjois-Savon hyvinvointialue koostuu kolmesta eri palvelualueesta ja se sijoittuu 19 kunnan alueelle. Hyvinvointialueen aloittaessa toimintansa tammikuussa 2023, alueella yhdistyivät erilaiset toimintakulttuurit sekä työtavat. Prosessikuvaus luodaan, jotta toiminnat ja työtavat saadaan yhtenäistettyä ikääntyneiden sosiaalihuollon tarpeesta tehtyjen ilmoitusten käsittelyssä.

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys
  1. ikääntyneet, joista on tehty huoli-ilmoitus
  2. ilmoituksia tekevät hyvinvointialueen asukkaat ja toimijat
  3. ilmoituksia käsittelevät ammattilaiset
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Kaikki hyvinvointialueen työntekijöiden käyttöön tarkoitettu materiaali tallentaan hyvinvointialueen ohjeidenhallintajärjestelmään (IMS). 

Ilmoituksia ja yhteydenottoja vastaanottavien ja niitä käsittelevien työntekijöiden kanssa käydään läpi valmistunut prosessikuvaus ja siihen liittyvä työohje. Lisäksi muita prosessiin liittyviä ohjeita on tarpeen mukaan läpikäyty työntekijöiden kanssa. Hankkeen päätyttyä prosessikuvauksen sekä yhtenäistettyjen ohjeiden läpikäynti kuuluu uuden työntekijän perehdytykseen, jolloin se ei vaadi muuta kuin normaalit perehdytykseen vaadittavat resurssit vakiintuakseen toimintaan.

Hyvinvointialueen muilla palvelunaloilla järjestetään infoja, joilla käydään läpi ohjetta "Ikääntyneiden palveluihin tehtävä ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta". 

Viestintää ilmoituksen tekoon liittyen pyrittiin suuntaamaan  myös kaikille hyvinvointialueen asukkaille ja niille toimijoille, jotka ikääntyneitä työssään kohtaavat. Keinoja tähän olivat erilaiset infotilaisuudet,jaettava esite sekä yhteistyökumppaneiden uutiskirjeissä julkaistut artikkelit ja blogikirjoitukset. 

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Prosessi on yhtenäistetty kuvaamaan Pohjois-Savon Hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden asiakasohjauksessa ilmoituksen käsittelyä. Työntekijäroolien osalta se ei suoraan sovellu siirrettäväksi hyvinvointialueen muille palvelualoille tai muiden hyvinvointialueiden käyttöön. Kuitenkin yhtäläisyyksiä siinä, miten ilmoituksia käsitellään eri palvelunaloilla tai hyvinvointialueilla, varmasti löytyy. Prosessikuvausta voitaneen soveltaa tehtävien toimintojen osalta eri organisaatioihin. 

Myös viestintään kehitettyä materiaalia on mahdollista pienin muutoksin ( esim. yhteystietojen osalta) käyttää myös muualla kuin Pohjois-Savon alueella.

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt

Kohderyhmä