Ikääntyneiden huoli-ilmoitusprosessin uudistaminen, Pohjois-Savon HVA (RRP, P4, I1)

Laadittu yhtenäinen prosessi sekä tarvittavat työohjeet ilmoitusten käsittelyä varten. Lisäksi uudistettu ohjeistusta sekä kuntalaisille että sosiaalihuoltolain mukaan ilmoitusvelvollisille ammattihenkilöille ilmoitusten teon tueksi. 

Toimintamallin nimi
Ikääntyneiden huoli-ilmoitusprosessin uudistaminen, Pohjois-Savon HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Laadittu yhtenäinen prosessi sekä tarvittavat työohjeet ilmoitusten käsittelyä varten. Lisäksi uudistettu ohjeistusta sekä kuntalaisille että sosiaalihuoltolain mukaan ilmoitusvelvollisille ammattihenkilöille ilmoitusten teon tueksi. 

Toteutuspaikka
Ikääntyneiden palvelujen asiakasohjaus, Pohjois-Savon hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Savon hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Kaija Blomberg

Luotu

18.12.2023

Viimeksi muokattu

18.03.2025
Ratkaisun perusidea

Käsittelyprosessin kuvaus, kun ikääntyneiden palveluissa vastaanotetaan ilmoitus tai yhteydenotto sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen. Tehty koko prosessiin liittyvä työohje sekä prosessin vaiheisiin työntekijän tarvitsemia tarkempia ohjeita. Tarkennettuja ohjeita ovat "Ensikontakti ilmoituksen vastaanottamisen jälkeen", Kirjepohjat asiakkaan kontaktointiin ilmoituksen saapumisen jälkeen" ja "Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta; alle 65-v, palveluntarvetta useammassa sosiaalihuollon palvelutehtävässä". Lisäksi hyvinvointialueen muiden työntekijöiden käyttöön valmistuneet ohjeet "Iäkkään henkilön kotiuttamisilmoitus osastolta" sekä "Ikääntyneiden palveluihin tehtävä ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta". 

Prosessin ja ohjeiden tarkoituksena taata, että jatkossa asiakas saa tasalaatuista palvelua.Ilmoitusten ja yhteydenottojen jälkeen asiakkaan tilanne tullaan kartoittamaan tarvittavassa laajuudessa. Ikääntynyt saa tarvittavan ohjauksen ja neuvonnan tai hänelle tarjotaan palvelutarpeen arvion mahdollisuutta.

Lisäksi kehittämistyössä painotettu viestinnällistä osuutta, jolla pyritään ohjamaan oikea-aikaisten ilmoitusten tekoon. Tietoa haluttu lisätä siitä, miten ja mihin ilmoitus tehdään, mitä siitä tulee käydä ilmi ja kuinka ilmoituksia asiakasohjauksessa käsitellään. 

Toimintaympäristö

Ikääntyneiden palveluissa ilmoituksen tekeminen sosiaalihuollon tarpeesta eli huoli-ilmoitus perustuu sosiaalihuoltolakiin 1301/2014 (35§ Yhteydenotto sosiaalihuoltoon tuen tarpeen arvioimiseksi) sekä lakiin ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista 28.12.2012/980 (25§ Ilmoittaminen iäkkään henkilön palveluntarpeesta). 

Pohjois-Savon hyvinvointialue koostuu kolmesta eri palvelualueesta ja se sijoittuu 19 kunnan alueelle. Hyvinvointialueen aloittaessa toimintansa tammikuussa 2023, alueella yhdistyivät erilaiset toimintakulttuurit sekä työtavat. Prosessikuvaus luodaan, jotta toiminnat ja työtavat saadaan yhtenäistettyä ikääntyneiden sosiaalihuollon tarpeesta tehtyjen ilmoitusten käsittelyssä.

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys
  1. ikääntyneet, joista on tehty huoli-ilmoitus
  2. ilmoituksia tekevät hyvinvointialueen asukkaat ja toimijat
  3. ilmoituksia käsittelevät ammattilaiset
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Kaikki hyvinvointialueen työntekijöiden käyttöön tarkoitettu materiaali on tallennettu hyvinvointialueen ohjeidenhallintajärjestelmään (IMS). 

Ilmoituksia ja yhteydenottoja vastaanottavien ja niitä käsittelevien työntekijöiden kanssa on käyty läpi valmistunut prosessikuvaus ja siihen liittyvä työohje. Lisäksi muita prosessiin liittyviä ohjeita on tarpeen mukaan läpikäyty työntekijöiden kanssa. Hankkeen päätyttyä prosessikuvauksen sekä yhtenäistettyjen ohjeiden läpikäynti kuuluu uuden työntekijän perehdytykseen, jolloin se ei tule vaatimaan muuta kuin normaalit perehdytykseen vaadittavat resurssit vakiintuakseen toimintaan.

Hyvinvointialueen muilla palvelunaloilla on järjestetty infoja, joilla käydään läpi ohjetta "Ikääntyneiden palveluihin tehtävä ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta". 

Viestintää ilmoituksen tekoon liittyen pyritty suuntaamaan  myös kaikille hyvinvointialueen asukkaille ja niille toimijoille, jotka ikääntyneitä työssään kohtaavat. Keinoja tähän ovat olleet erilaiset infotilaisuudet,jaettava esite sekä yhteistyökumppaneiden uutiskirjeissä julkaistut artikkelit ja blogikirjoitukset. Lisäksi ohje ilmotuksen tekoon on teetetty videomuodossa. 

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Prosessi on yhtenäistetty kuvaamaan Pohjois-Savon Hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden asiakasohjauksessa ilmoituksen käsittelyä. Työntekijäroolien osalta se ei suoraan sovellu siirrettäväksi hyvinvointialueen muille palvelualoille tai muiden hyvinvointialueiden käyttöön. Kuitenkin yhtäläisyyksiä siinä, miten ilmoituksia käsitellään eri palvelunaloilla tai hyvinvointialueilla, varmasti löytyy. Prosessikuvausta voitaneen soveltaa tehtävien toimintojen osalta eri organisaatioihin. 

Myös viestintään kehitettyä materiaalia on mahdollista pienin muutoksin ( esim. yhteystietojen osalta) käyttää myös muualla kuin Pohjois-Savon alueella.

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt

Kohderyhmä