JOPA – jono- ja paikkahallintajärjestelmä ja hallintamalli, Helsinki (RRP, P4, I4)

JOPA – jono- ja paikkahallintajärjestelmä ja hallintamalli, Helsinki (RRP, P4, I4)

JOPA-järjestelmä tukee Helsingin senioripalveluissa hoitopaikkojen hallintaa, kattaen oman ja ostopalvelutuotannon. Tavoitteena on helpottaa hoitopaikan järjestämistä, sujuvoittaa ammattilaisten työtä ja vahvistaa tiedolla johtamista. 

Toimintamallin nimi
JOPA – jono- ja paikkahallintajärjestelmä ja hallintamalli, Helsinki (RRP, P4, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

JOPA-järjestelmä tukee Helsingin senioripalveluissa hoitopaikkojen hallintaa, kattaen oman ja ostopalvelutuotannon. Tavoitteena on helpottaa hoitopaikan järjestämistä, sujuvoittaa ammattilaisten työtä ja vahvistaa tiedolla johtamista. 

Toteutuspaikka
Helsingin Kaupunki
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Helsinki
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Aikataulujana projektin etenemisestä.
Kuvateksti
Projektin eteneminen 2023–2025: analyysi, määrittely, toteutus, testaukset ja koulutukset – tavoitteena järjestelmän käyttöönotto.

Tekijä

Tekijä

Anne Tiihonen

Luotu

Luotu

12.10.2023

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

23.12.2025
Ratkaisun perusidea

Helsinki kehitti Suomen kestävän kasvun - hankkeessa jono- ja paikkahallintajärjestelmää sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalveluiden (SKH) tarpeisiin. Tavoitteena oli tarjota yhtenäinen ja tietoturvallinen ratkaisu ikäihmisten ja alle 65-vuotiaiden monisairaiden hoitopaikkojen hallintaan. Sovellus kokoaa kaikki pitkäaikaispaikat yhdelle alustalle – mukaan lukien kaupungin omat ja ostopalvelutuottajien paikat – ja tukee hoidon oikea-aikaisuutta, palveluiden joustavaa käyttöä sekä tiedolla johtamista tarjoamalla tietoa hoitopaikkatilanteesta.

JOPA-sovelluksessa on kaksi käyttöliittymää:

  • JOPA-sovellus on suunnattu Helsingin SOTEPE-toimialalle.
  • JOPA-portaali on tarkoitettu ostopalvelutuottajille.

Kokonaisuuteen kuuluu järjestelmäkehitys, käyttöönotto sekä tuki- ja hallintamalli. Kehitystyö toteutettiin sote-tiedonhallinnan periaatteiden mukaisesti, huomioiden asiakastiedon käsittely, tietovirrat, arkkitehtuuri, käyttäjähallinta ja tietoturva.

Toimintaympäristö

Toimintaympäristöä muovaavat yhteiskunnalliset muutokset, kuten väestön ikääntyminen, hoidon tarpeen kasvu, henkilöstöpula ja hyvinvointialueiden tiukka rahoituskehys. Nämä tekijät lisäävät painetta kehittää digitaalisia ratkaisuja, jotka tukevat palvelujen oikea-aikaista kohdentamista, resurssien tehokasta käyttöä ja ammattilaisten työn sujuvuutta. Digipalvelujen käyttöönotto edellyttää henkilöstöltä uudenlaista osaamista ja muutosvalmiutta.

Kehittämistyö pohjautuu Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan strategisiin linjauksiin, kuten Helsingin sairaalan toimintasuunnitelmaan, "Helsingin sosiaali-, terveys- ja  pelastustoimialan  digisuunnitelma  2023–2025" ja toimialan muutosohjelmaa vuosille 2023–2026.

Kansallisesti Orpon hallituksen ohjelmassa korostetaan digitalisaation merkitystä sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisessa. STM:n strategiassa "Digitaalisuus sosiaali- ja terveydenhuollon kivijalaksi Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaation ja tiedonhallinnan strategia 2023–2035"  painotetaan teknologian hyödyntämistä henkilöstön työn tukemisessa sekä tiedon tehokasta käyttöä palvelujen kehittämisessä ja johtamisessa. Kehittämistä ohjaavat keskeiset lait ja asetukset, kuten digipalvelulaki, asiakastietolaki, tietosuoja-asetus, tiedonhallintalaki sekä laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä, jotka määrittävät digitaalisten ratkaisujen tietoturvaa, käyttöoikeuksia ja vastuukysymyksiä.

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Asiakasymmärrystä kerättiin erityisesti ammattilaisten näkökulmasta, sillä he ovat järjestelmän ensisijaisia käyttäjiä ja työn toteuttajia. Tämä ymmärrys toimi keskeisenä lähtökohtana JOPA-järjestelmän teknisille vaatimusmäärittelyille, kehittämiselle ja käyttöönoton toimenpiteille

  • haastatteluissa ja työpajoissa
  • järjestelmäkehityksen katselmoinneissa
  • loppukäyttäjien hyväksymistestauksissa
  • tuotantoympäristön validoinneissa
  • koulutuspalautteissa
  • loppukäyttäjien tuen mallintamisessa

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Järjestelmän käyttöönotto ei ole yksittäinen tapahtuma, vaan vaiheittainen prosessi, joka alkoi jo kehitystyön aikana. Se edellytti huolellista suunnittelua, monialaista yhteistyötä sekä teknisten ja toiminnallisten edellytysten varmistamista. 

Alla kuvataan keskeiset toimenpiteet ja resurssit, jotka mahdollistavat ratkaisun kehityksen, käyttöönoton.

  • Analyysivaihe: suunnittelu, järjestelmäkuvaus ja backlogi.
  • Järjestelmäkehitys: hankintasopimukset, tekniset kuvaukset, toiminnalliset ja tekniset määrittelyt, tietoturva- ja tietosuojavaatimusten arviointi, järjestelmäluokitus, järjestelmäsovelluksen ja integraatioiden toteutus, testaus, validointi.
  • Käyttöönoton valmistelut: vastuiden ja roolien määrittely, koulutus- ja ohjemateriaalien valmistelu, tukipalveluiden ja hallintamallin suunnittelu, viestintä.
  • Käyttöönotto ja hallinnan käynnistäminen: pääkäyttäjien ja loppukäyttäjien koulutukset, tuki- ja hallintamallin toteutus ja käynnistys, jatkuvien palvelujen sopimus sekä palvelutransitio valmistelut, viestintä.   

Resurssit:

  • Aika: määrittelyt, toteutukset, testaukset, seuranta
  • Henkilöstö: projektitiimi, ohjausryhmät, monialaiset kehitystiimit, pääkäyttäjät, testaajat
  • Rahoitus: kehittämiskulut, jatkuvien palvelujen kustannukset (esim. tuottajat, sopimukset, lisenssit, integraatiot)
  • Osaaminen: ICT-järjestelmäosaaminen, tietoturva, testaus, koulutus, tiedolla johtaminen, määrittelyosaaminen, arkkitehtuuri, sovelluskehitys


 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

JOPA-järjestelmä testattiin ja validoitiin tuotantokäyttöön. Hiljaisen käyttöönoton aikana ilmenneet tekniset haasteet ja resurssivaje johtivat kuitenkin päätökseen, ettei kehitystyötä jatketa vuonna eikä järjestelmää oteta laajempaan käyttöön.

Kehittämistyössä oli selkeitä  myönteisiä vaikutuksia nähtävissä:

  • Järjestelmäkehitys ja hallinta: Toteutettiin kaksi käyttöliittymää, kolme eri ympäristöä (DEV, TEST, PROD) ja kaikki tarvittavat integraatiot sekä tietoliikenneyhteydet. Tietoturva-auditointi ja riskienhallinta varmistettiin. Organisaation sisäisille ja ostopalvelutuottajille toteutettiin tunnus- ja häiriöhallintamallit, prosessit ja rakenteet. Loppukäyttäjien tukirakenteet luotiin valmiiksi. Jatkuvien palvelujen sopimus sekä palvelutransitio oli valmiiksi neuvoteltu.
  • Osaaminen: Neljä pääkäyttäjää koulutettiin järjestelmän käyttöön sekä laadittiin tehtäväkortit toimenkuvaa tukemaan. Loppukäyttäjien koulutukset suunniteltiin, toteutettiin sekä laadittiin käyttöohjeet kuudelle eri roolille.  Koulutuksiin osallistui noin 160 henkilöä (arvosana 4/5). Lisäksi järjestettiin neljä avointa infotilaisuutta kaikille kiinnostuneille (150 osallistujaa).
  • Opit: Järjestelmä kehitys vahvisti osaamista (Azure, Power Platform, integraatiot) teknisessä toteutuksessa, testauksista, tietoturvassa ja hallintamalleissa. Monitoimijayhteistyö ja sidosryhmien hallinta vahvistuivat ja nousivat tärkeiksi kehittämiskohteiksi. Myös hankintasopimukset nousivat opeiksi. 
  • Hyötyarviot: Työajan säästö paikkahallinnassa vastaa noin yhden kuukauden palkkaa vuodessa. Minimiskenaario (15 asiakasta siirtyy 1 pv aiemmin/kk) kattaa järjestelmän käyttökulut ja tehostaa hoitoketjuja.

     

Vinkit toimintamallin soveltajille

Järjestelmää ei otettu laajempaan käyttöön, joten soveltamista muihin ympäristöihin on vaikea arvioida käytännön kokemusten sekä käytetyn teknologian osalta. 

Kehittämistyön perusteella voidaan kuitenkin arvioida, että toimintamalli sopisi palveluihin, joissa tarvitaan paikkahallintaa omalle tuotannolle ja ostopalveluille sekä läpinäkyvyyttä tietojohtamiseen esimerkiksi ikääntyvien palvelut, mahdollisesti vammaispalvelut ja lapsiperhepalvelut.

 

Vinkit:

Tarvemäärittely
Huolellinen tarpeiden ja prosessien määrittely on edellytys onnistumiselle. Hanki tarvittaessa riittävästi määrittelyosaamista, jotta tarpeet ja prosessit voidaan kuvata selkeästi. Tekninen toteutus tulee kytkeä tiiviisti toiminnallisiin tavoitteisiin ja prosesseihin.

Markkinakartoitus, projektin laajuus ja elinkaariajattelu
Kattava markkinakartoitus luo vahvan perustan kehittämiselle. Projektin laajuus kannattaa mitoittaa realistisesti: aloita ydintoiminnoista ja laajenna hallitusti, sen sijaan että pyritään toteuttamaan kaikki kerralla. Huomioi koko elinkaari: kehittäminen, käyttöönotto, ylläpito ja jatkokehittäminen. Pelkkä tekninen toteutus ei riitä – tarvitaan myös palvelun juurtuminen käytäntöön, hallintamalli sekä selkeät roolit ja vastuut.

Tietoturva, riskienhallinta ja vastuunjako
Huolehdi tietoturvasta ja tietosuojasta ajoissa.  Monitoimijaympäristössä roolien ja vastuiden selkeys tukee sujuvaa yhteistyötä – RACI-vastuumatriisi on työkalu tähän.

Resursointi, testaus ja joustavuus
Testaus, validointi ja käyttöönotto vaativat riittävän ajan ja osaamisen. Virheitä ei voi ennakoida täysin, joten ratkaisukeskeisyys ja tiivis asiantuntijayhteistyö ovat avain onnistumiseen.

Hallintamalli ja juurtuminen käytäntöön
Juurtuminen edellyttää loppukäyttäjien osallistumista suunnitteluun ja toteutukseen. Esimerkiksi yhteissuunniteltu tuki- ja hallintamalli helpottaa prosessien omaksumista, käyttöönottoa ja järjestelmän juurtumista.  Toimittajan kanssa kannattaa aloittaa jatkuvien palvelujen sopimusneuvottelut ja palvelutransitio ajoissa, sillä niissä voi ilmetä odottamattomia asioita.

 

Kansikuva
Piirroskuva ikääntynyt pariskunta.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt

Kohderyhmä