Kokemusasiantuntijatyöskentely avoterveydenhuollossa
Kokemusasiantuntijatyöskentely avoterveydenhuollossa Päijät-Hämeen hyvinvointialueella.
Toimintamallin nimi
Kokemusasiantuntijatyöskentely avoterveydenhuollossa Päijät-Hämeen hyvinvointialueella.
Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeessa pilotoitiin kokemusasiantuntijatyöskentelyä avoterveydenhuollossa, jossa hankkeessa työskentelevät koulutetut kokemusasiantuntijat tuottivat itsenäisesti yksilövastaanottotoimintaa sekä ryhmätoimintaa:
- Kokemusasiantuntijan yksilövastaanotto sote-keskuksessa arjessa jaksamisen tukemiseksi
- Kokemusasiantuntijan ryhmä masentuneille sote-keskuksessa
- Kokemusasiantuntijoiden ohjaama ryhmä kuntouttavan työtoiminnan asiakkaille
Kokemusasiantuntijan yksilövastaanotto sote-keskuksessa -toiminnan tarkoituksena on toimia potilaan tukena ennen vastaanotolle pääsyä, sen aikana tai sen jälkeen. Kokemusasiantuntija tarjoaa keskustelutukea ja kertoo keinoista selviytyä arjen haasteissa hyödyntäen kokemusasiantuntijan omaa kokemusta sairauden kanssa elämisestä. Tarvittaessa kokemusasiantuntija voi osallistua asiakkaan tukihenkilönä sairaanhoitajan tai lääkärin vastaanotolle. Potilaalle voidaan tarjota kokemusasiantuntijavastaanottoa tilanteesta riippuen 1 - 5 kertaa, 45 minuuttia kerrallaan.
Masentuneille suunnatun kokemusasiantuntijan ryhmän tarkoituksena on tarjota potilaalle vertaistukea ja kokemusasiantuntijan omassa toipumisessa hyväksi havaittuja keinoja potilaan toipumisen hyväksi. Ryhmä kokoontuu 5 kertaa ja yhden tapaamisen kesto tauon kanssa 2 tuntia kerrallaan. Ryhmätoimintaan osallistuminen ei edellytä diagnoosia. Ryhmätoimintaan ja yksilövastaanotolle ohjautuminen tapahtuu sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen kautta.
Kuntouttavan työtoiminnan asiakkaiden ryhmä toteutettiin samoilla periaatteilla kuin masentuneiden ryhmä.
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen osallisuusohjelman tehtäväksi on asetettu, että osallisuus läpileikkaa kaiken hyvinvointialueen toiminnan. Osallisuusohjelman päämääränä on, että hyvinvointialueella on vakiintunut toimintakulttuuri, jossa osallisuus toteutuu sekä päätöksenteossa että palveluissa ja niiden kehittämisessä.
Kokemusasiantuntijaksi kutsutaan koulutuksen käynyttä henkilöä, jolla on omakohtaista kokemusta sairauden kanssa elämisestä, toipumisesta tai kuntoutumisesta, palveluiden käyttämisestä tai läheisenä elämisestä. Kokemusasiantuntijan ymmärrys perustuu tietämykseen siitä, mikä häntä on auttanut ja mitkä tekijät ovat vaikuttaneet hänen tai läheisensä toipumiseen tai elämänmuutokseen sekä siihen sopeutumiseen.
Asiakkailta on kartoitettu erilaisissa tapahtumissa millä keinoin he haluaisivat antaa asiakaspalautetta ja millaisia vaikuttamisen kanavia hyvinvointialueella tulisi olla. Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeessa työskentelevät kokemusasiantuntijat, joilla on omakohtaista kokemusta palveluiden käyttäjinä, sanoittavat säännöllisesti ammattilaisille asiakkaiden odotuksia ja tarpeita.
Sote-keskuksissa työskenteleviä ammattilaisia tiedotetaan aktiivisesti piloteista. Ammattilaisille tarjotaan säännöllisesti mahdollisuus päästä yhteiseen vuoropuheluun kokemusasiantuntijoiden kanssa keskustelemaan piloteista ja toiminnasta. Ammattilaisten ymmärrystä kokemusasiantuntijatoiminnan mahdollisuuksista ja vaikutuksista kasvatetaan esimerkiksi uutisten, blogikirjoitusten, sosiaalisen median julkaisujen sekä tiedotteiden avulla. Hyvinvointialueella työskenteleviä ammattilaisia saatetaan vuoropuheluun kokemusasiantuntijoiden kanssa erilaisten foorumien, verkostojen ja tapahtumien avulla.
Toiminnan juurtumisen edellytyksenä on, että avoterveydenhuollon johto integroi pilotit osaksi avoterveydenhuollon omaa toimintaa. Integroimisen edellytyksenä on, että toiminnan toteuttamiseen budjetoidaan kokemusasiantuntijaresurssit. Lisäksi on tärkeää, että kokemusasiantuntijoiden jaksamisesta huolehditaan ja heille tarjotaan tarvittaessa työnohjauksellista tukea.
Osallisuuden toimintakulttuuri, jossa asiakaskokemusta hyödynnetään terveydenhuollossa, edellyttää vielä paljon kehitystyötä hyvinvointialueella. Asiakasosallisuus ja kokemusasiantuntijuus ovat käsitteinä ammattilaisille osittain tuntemattomia. Lisäksi työskentelytapa, jossa kokemusasiantuntijat tuottavat palveluita asiakkaille, oli ammattilaisille osittain uutta.
Asiakkaiden ohjaaminen pilotteihin osoittautui ajoittain haastavaksi. Vuoropuhelussa ammattilaisten kanssa ilmeni avoterveydenhuollon ammattilaisten saavan jatkuvasti uutta informaatiota sote-keskuksen toiminnasta, joten uusien palveluiden ja pilottien muistaminen hektisessä hoidontarpeen arviointityössä on haastavaa. Toiminnan edistämisen tueksi tarvitaan vahvaa johdon sitoutumista.
Asiakkailta kerätyn palautteen mukaan kokemusasiantuntijatyöskentely avoterveydenhuollossa osoittautui vaikuttavaksi ja saatu palaute on ollut erittäin positiivista. Asiakkaat ovat kokeneet tulleensa kuulluksi ja kohdatuksi sekä kokeneet vertaistuen vahvistaneen omaa toipumista.