Kotihoidon henkilöstön ME-hengen parantaminen, Kirkkonummen kotihoito
Toimintayksikössä on suuri henkilöstömäärä ja monet työntekijöistä eivät tunne toisiaan. Henkilöstö jakautuu tiimeihin. TYHY-päivien uudenlaisella järjestämisellä pyrittiin ME-hengen parantamiseen ja henkilöstön keskinäisen tutustumisen lisäämiseen.
Toimintamallin nimi
Toimintayksikössä on suuri henkilöstömäärä ja monet työntekijöistä eivät tunne toisiaan. Henkilöstö jakautuu tiimeihin. TYHY-päivien uudenlaisella järjestämisellä pyrittiin ME-hengen parantamiseen ja henkilöstön keskinäisen tutustumisen lisäämiseen.
Työyksikössä järjestettiin neljä kokopäiväistä TYHY-päivää, jotka sisälsivät kehittämistoimintaa sekä virkistystoimintaa. Keskeisenä ajatuksena toisiimme tutustuminen. Henkilöstö jaettiin neljään sekaryhmään esihenkilöiden toimesta. Jokaiselle päivälle määriteltiin teema, jota jatkotyöstettiin myöhemmin koko työyhteisön toimesta käyttöön otettavaksi toimintamalliksi.
Teemat: Työyhteisön pelisäännöt, uuden työntekijän mentorointi, työyhteisön sitoutumisen ja me-hengen parantaminen, oman motivaation ja osaamisen kehittäminen
Kehittämistyöryhmä: Janette Räisänen, Kristiina Sauren, Liisa Algi, Merja Todaro, Janica Juvonen ja Niklas Grönberg
Lisätietoja toimintamallista: Janette Räisänen, aluevastaava
Kotihoito hoito- ja hoivatyön ammattilaisten työskentely-ympäristönä on poikkeava muista hoitotyön ympäristöistä työn liikkuvuuden vuoksi. Työyhteisö jakautuu tiimeihin, jotka tuottavat kotihoitopalvelua oman alueensa asiakkaille. Olemme kuitenkin yksi yhteinen kotihoito, työyhteisö johon kaikki kuulumme. Isossa, tiimeittäin toimivassa työyhteisössä ja liikkuvassa työssä työyhteisön jäsenet eivät välttämättä tapaa toisiaan ja tutustu työkavereihin oman tiimin ulkopuolella. Työyhteisö on myös kasvanut ja olemme saaneet rekrytoitua paljon uutta henkilöstöä. Aiemmin tiimit ovat itse suunnitelleet ja toteuttaneet tiimien TYHY-päivät itsenäisesti. TYHY-päiviin ei ole aiemmin kuulunut kehittämistyöskentelyä, vaan ne on järjestetty puolipäiväisinä virkistyspäivinä toiminnan sujuvuuden takaamiseksi.
Kehittämistoiminnan kohderyhmänä on ollut koko kotihoidon yksikön henkilöstö. TYHY-päivään osallistuminen ei ollut pakollista, mutta suositeltavaa.
Toimintamallin käyttöönotto vaatii suunnitelmallisuutta, sitoutumista ja resurssien hyvää suunnittelua.
Toimintamalli paransi henkilöstön ME-henkeä ja tuotti tuloksekasta ja työntekijöitä sitouttavaa kehittämistoimintaa. Henkilöstö tutustui toisiinsa yli tiimirajojen. Toiminta sitoutti ja sai aikaan uudenlaista matalan kynnyksen yhteistoimintaa työyhteisössä.