Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen kuntouttavan työtoiminnan prosessin yhdenmukaistamistyö toteutettiin osallistavan yhteiskehittämisen menetelmiä käyttäen. Lopputuotoksena syntyi käsikirja, johon on koottu tavoitetoimintamallien kuvaus.
 

Toimintamallin nimi
Kuntouttavan työtoiminnan yhdenmukaistaminen
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen kuntouttavan työtoiminnan prosessin yhdenmukaistamistyö toteutettiin osallistavan yhteiskehittämisen menetelmiä käyttäen. Lopputuotoksena syntyi käsikirja, johon on koottu tavoitetoimintamallien kuvaus.
 

Toteutuspaikka
Toimintamalli toimeenpannaan Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen Työllistymistä edistävissä palveluissa kuntouttavassa työtoiminnassa ja siihen liittyvissä prosesseissa.
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Niki Hintikka

Luotu

13.02.2024

Viimeksi muokattu

13.02.2024
Ratkaisun perusidea

Käsikirja, joka palvelee kaikkia Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen kuntouttavan työtoiminnan parissa työskenteleviä

Kuntouttavan työtoiminnan käsikirjan avulla varmistetaan, että kussakin työtoimintayksikössä sekä eri alueilla kehitys kulkee kohti yhdenmukaisia palveluita. Käsikirja kokoaa yhteen ja helposti saataville sovitut toimintamallien tavoitetilat. Käsikirjaa päivitetään jatkuvasti tiedon muuttuessa ja tarkentuessa. 
 

Toimintaympäristö

Kuntouttavan työtoiminnan järjestämisvastuu siirtyi 1.1.2023 kunnilta hyvinvointialueille. Palvelun yhdenmukaistamistyö käynnistettiin osana hyvinvointialueen rakentumista ja siihen nivoutuu moni poikkileikkaava kehittämisen osa-alue. Palvelua oli järjestetty Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen kunnissa hyvin toisistaan poikkeavin tavoin ja se oli sijoitettuna eri kunnissa eri organisaatioiden alle. Alue on hyvin heterogeeninen väestöpohjaltaan sekä kielisyydeltään ja palveluiden järjestämistapa vaihteli monilta osin. Palvelun yhdenmukaistamisessa oli siis huomioita tarkasti alueiden erityisyys esimerkiksi etäisyyksien, muiden palveluiden järjestämistavan, palveluiden tuottamistavan ja toteuttamistapojen osalta.
 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kuntouttava työtoiminta on sosiaalihuollon palvelu, joka on tarkoitettu henkilöille jotka eivät voi työ- tai toimintakyvyn asettamien rajoitusten vuoksi käydä töissä tai osallistua työvoimapalveluihin.

Tietoa alueen asiakkaista on kerätty ensisijaisesti erilaisiin tilastoihin sekä työtoimintapaikkoihin tutustumalla. Asiakasrajapinnassa työskentelevien äänen ja kokemuksen saaminen osaksi kehittäjäyhteisöä on ollut keskeinen menetelmä asiakkaiden kokemuksien ja tarpeiden huomiointiin. 
 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Käsikirjan tavoitetilojen muodostamiseen on osallistettu edustuksellinen kehittäjätiimi, jonka kautta koko alueen näkökulma on huomioitu. Kehittäjätiimin kautta tieto tavoitetiloista ja työskentelystä on kulkenut kaikille jo prosessin alkuvaiheessa. Tämä on ollut tärkeää, jotta muutokset voidaan sisäistää ja ne ovat relevantteja.

Tavoitetiloja lähdetään viemään asteittain käytäntöön. Työllistymistä edistävien palveluiden johtoryhmä laatii koko organisaation kehittämisen käytäntöön viennin tueksi prosessikartan. Sen avulla varmistetaan, että kehittämistyö tapahtuu hallitusti ja huomioiden kunkin alueen ja toimintapaikan yksilölliset tarpeet ja tilanteet.

Osa kuntouttavan työtoiminnan toimintamalleista otetaan yhtä aikaa koko alueella käyttöön ja taas toisissa edetään aluekohtaisesti. Käsikirjan käyttöönotto edellyttää aktiivista viestintää ja tukea. Tavoitetiloja tulee työstää monipuolisesti tiimeissä, jotta kaikille syntyy niistä yhdenmukainen käsitys ja kaikki kykenevät sitoutumaan yhdenmukaistamistyöhön. Käsikirjaan tulisi peilata kaikkea kehittämistyötä ja varmistaa, että tehdyt ratkaisut ovat linjassa sovittujen tavoitetilojen kanssa.

Käsikirjan päivittämisvastuu on Työllistymistä edistävien palveluiden johtoryhmällä.
 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kuntouttavan työtoiminnan eri osa-alueiden muutostyö kohti työskentelyssä syntyneitä tavoitetiloja palvelun yhdenmukaistamiseksi käynnistetään hallitusti vaiheittain, kunkin alueen tilanne ja tarpeet huomioiden. Osallistavan yhteiskehittämisen prosessi on osaltaan toiminut myös muutostilanteessa työntekijöiden yhteistyön ja koko aluetta koskevan yhteisymmärryksen rakentamisen välineenä. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin soveltamisessa on hyvä huomioida kehittäjäyhteisön edustuksellisuus, jotta kaikkien ammattiryhmien ja mahdollisesti eri alueiden näkökulma tulisi tasapuolisesti esiin. Kun luodaan konkreettisen ohjeistuksen sijaan tavoitetilaa, tulee kiinnittää erityistä huomiota siihen, että osallistujilla on selkeä käsitys, mitä ollaan luomassa ja että heillä on riittävästi aikaa ja osaamista tutustua ja laatia sovitun raamin mukainen nykytilakatsaus työskentelyn kohteena olevasta osa-alueesta. Tavoitetoimintamallin rakentaminen sopii hyvin eri organisaation muutostilanteissa, joissa halutaan osallistaa ja sitouttaa henkilöstöä yhteiseen työskentelyyn ja vision purkamiseen konkretian tasolle.

Käsikirjan käyttöönotto edellyttää työyhteisössä aktiivista vuoropuhelua ja sitouttamista. Jokaisen on oltava sisäistänyt tavoitetilat sekä tunnistamaan ne kohdat omassa työssään, johon ne liittyvät ja vaikuttavat. Tavoitetiloja tulee tästä syystä kuljettaa koko ajan arkityössä mukana, jotta yhdenmukaistaminen ei eriydy arjesta erilliseksi työksi. 
 

Kehittämisen vaihe

Valmis