Keskittymisen haasteiden palveluketju lapsilla ja nuorilla, Varsinais-Suomen hva (RRP, P4, I1)

Lasten ja nuorten keskittymisen haasteiden palveluketju, jossa kuvataan hoidon eteneminen varhaisesta tukemisesta diagnosointiin ja hoidon seurantaan. Lisäksi määritellään ammattilaisten työnjako prosessissa ja tuen ja hoidon palvelusisällöt. 

Toimintamallin nimi
Keskittymisen haasteiden palveluketju lapsilla ja nuorilla, Varsinais-Suomen hva (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Lasten ja nuorten keskittymisen haasteiden palveluketju, jossa kuvataan hoidon eteneminen varhaisesta tukemisesta diagnosointiin ja hoidon seurantaan. Lisäksi määritellään ammattilaisten työnjako prosessissa ja tuen ja hoidon palvelusisällöt. 

Toteutuspaikka
Varsinais-Suomen hyvintointialueen perhekeskuspalvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Varsinais-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit
Kuva
Keskittymisen haasteiden prosessikuvaus

Tekijä

Tiina Louhi

Luotu

09.09.2024

Viimeksi muokattu

24.06.2025
Ratkaisun perusidea

Palveluketjun pääpaino on alkuselvittelyssä ja varhaisessa psykososiaalisessa tuessa. Alkuselvittely aloitetaan siitä hetkestä, jolloin huoli herää ja sen käynnistää ammattilainen, jolle huoli ilmaistaan (esimerkiksi: terveydenhoitaja, kuraattori, psykologi, perheneuvolan työntekijä). Prosessin jokaisessa vaiheessa arvioidaan, tarvittaessa konsultoiden, edetäänkö seuraavaan vaiheeseen. Palveluketjussa on pyritty korostamaan monitoimijaisen verkoston ja perheen osallisuuden tärkeyttä oikea-aikaisen ja oikein kohdennetun tuen ja hoidon saavuttamiseksi. Prosessin jokaisessa vaiheessa arvioidaan annetun psykososiaalisen tuen ja hoidon riittävyyttä ja vastetta. 

Prosessin kulku ylätasolla:

  1. Perustason ammattilainen, jolle huoli lapsen tai nuoren keskittymisen haasteista ilmaistaan tai jolla huoli herää, aloittaa tuen tarpeen selvittelyn (alkukartoituskysely), toteuttaa arjen ohjauksen sekä konsultoi tarvittaessa muita ammattilaisia. Varhaiseen psykososiaaliseen tukeen on luotu palveluvalikko, joka sisältää sekä hyvinvointialueen omia palveluja että 3.sektorin palveluja. 
  2. Alkuselvittelyn jälkeen alkukartoituksen tehnyt ammattilainen kutsuu koolle monitoimijaisen verkostopalaverin, jossa päätetään millaista tukea lapsi/nuori/perhe tarvitsee ja kuka/missä tukea annetaan. Verkostopalaverissa päätetään, että kuka toimii tämän alkuselvittelyvaiheen vastuuhenkilönä (usein alkukartoituksen tehnyt taho), johon perhe voi olla tarvittaessa yhteydessä ja joka jatkossa arvioi/seuraa tuen vastetta. 
  3. Mikäli annetuilla tukitoimilla ei ole ollut toivottua vastetta, vastuuhenkilönä toimiva ammattilainen tekee koosteen keskittymisen haasteista (alkukartoitus), annetuista tukitoimista sekä niiden vaikutuksista ja varaa monitoimijaisen verkostopalaverin uudelleen koolle. 
  4. Verkostopalaverissa käytössä olevan koosteen ja yhteisen keskustelun perusteella päätetään edetäänkö diagnostiseen selvittelyyn vai ohjataanko lapsi/nuori/perhe muun tuen piiriin. Mikäli psykologi ei osallistu tähän verkostopalaveriin, on häntä vähintään konsultoitava ennen tapaamista. 
  5. Diagnostisesta selvittelyvaiheesta vastaa sovitusti psykologi tai psykiatrinen sairaanhoitaja. Mikäli lapselle/nuorelle on tarve tehdä psykologisia tutkimuksia, toimii psykologi vastuuhenkilönä. Yli 13-vuotiaille tehdään DIVA-haastattelu ja alle 13-vuotiaille käytetään Käypähoito-suosituksen ADHD-oirekyselyä. Diagnostisen selvittelyvaiheen vastuuhenkilö tekee koosteen keskittymisen haasteista, josta selviää jo aiemmin tehdyt selvittelyt sekä lisäksi mahdolliset psykologin tutkimukset, yhteenvedon lapsuusajan asiakirjoista, seulontalomakkeet ja DIVA-haastattelun tulokset. 
  6. Diagnostisen selvittelyvaiheen vastuuhenkilö varaa lapselle/nuorelle ajan perustason asiaan perehtyneelle lääkärille ja toimittaa tekemänsä koosteen lääkärille diagnoosi- ja lääkitysarvion tueksi.
  7. Perustason asiaan perehtynyt lääkäri asettaa tarvittaessa diagnoosin ja aloittaa lääkityksen. Ennen diagnoosin asettamista ja lääkityksen aloittamista hän voi konsultoida erikoissairaanhoitoa. Lisäksi hän ohjaa psykoedukaatioon ja diagnoosin jälkeiseen psykososiaaliseen tukeen (palveluvalikko) sekä tekee hoito- ja kuntoutussuunnitelman. 
  8. Hoidon seurantavaiheessa vastuuhenkilöinä toimii perustason asiaan perehtynyt lääkäri sekä kouluterveydenhoitaja. Vastuuhenkilöiden tehtävänä on huolehtia, että lapsi/nuori/perhe saa tarvitsemaansa psykososiaalista tukea, seuraa toimintakyvyn ja lääkityksen vastetta sekä päivittää kuntoutussuunnitelmaa. Ammattilaisten ohella hoidon seurannasta vastaa myös alaikäisen lapsen/nuoren huoltaja.

     

Toimintaympäristö

Lasten ja nuorten ADHD-diagnoosien ja lääkityksen yleistyminen sekä suuret alueelliset erot ovat olleet paljon esillä. Taustatekijöiksi on mainittu mm. keskittymistä ja toiminnanohjausta heikentävät muutokset kouluissa, diagnosoinnin siirtyminen enenevästi perustasolla,  ylidiagnostiikka sekä unen ja liikunnan puute. 

THL:n valtakunnallisen kartoituksen (2023) mukaan Varsinais-Suomen hyvinvointialueella ei ole yhteisesti sovittuja ja synkronoituja keskittymisen haasteiden ja ADHD:n toimintamalleja tai –käytäntöjä eikä työnjaosta ole sovittu. Osaaminen on hajanaista eikä sitä ole riittävästi palveluita suunniteltaessa huomioitu. Palvelut ovat erilaatuisia asuinkunnasta riippuen. ​Keskittymisen haasteilla oireilevien ja ADHD-lasten ja -nuorten palvelupoluilla esiintyy haasteita niin sisäisissä käytännöissä ja toimintatavoissa, henkilöstön osaamisessa kuin toimijoiden välisessä yhteistyössä ja yhdyspinnoissa​. Psykoedukaatiota on niukasti eikä järjestelmällisesti, omahoidot sekä oma-apu on puutteellista. 

Kehittämisessä nähdään tärkeänä huomioida lasten ja nuorten eri arjen toimintaympäristöt. Tämän lisäksi palveluketjutyössä halutaan kiinnittää huomiota hyvinvointialueella tehtävään työhön.

 Tavoitteena on

  •  luoda ja kuvata yhtenäiset käytänteet lasten, nuorten ja perheiden neuvontaan ja ohjaukseen, tukeen, diagnostiikkaan sekä hoitoon. 
  • asiakkaiden näkökulmasta selkeyttää työnjakoa koko palveluprosessin ajalta eri ammattilaisten kesken. 
  • lisätä asiakkaiden tietoutta esimerkiksi kuntoutusmuodoista ja erilaisista palveluista Varsinais-Suomen alueella. 
  • lisätä uusien työntekijöiden Nepsy-tietoutta ja varmistaa kaikille työntekijöille ADHD-diagnosoitujen lasten, nuorten ja heidän perheidensä ohjauksen tueksi valmiin materiaalin saatavuus. 
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Perhekeskuksen ammattilaiset ja johto sekä sen sidosryhmät Varsinais-Suomen hyvinvointialueella. Kehittämisryhmä koostuu Varhan perhekeskuksen ammattilaisista ja esihenkilöistä. 

Asiakasymmärrystä on kerrytetty

  • THL:n Neurokirjon lasten ja nuorten palvelut hyvinvointialueilla -kysely 2023
  • perhekeskuksen ammattilaisten menetelmäosaamisesta ja -käytöstä
  • kyselyllä Varhan alueen lasten ja nuorten adhd-palveluiden nykytilasta
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Alustava suunnittelu ja tarpeen määrittäminen

  1. Hyvinvointialueen johdolta tullut esitys kehittämisen tarpeesta ja tätä varten pidetty muutamia kokouksia syksyllä 2023
  2. THL:n kansallinen kartoitus hyvinvointialueiden Nepsy-oireisten palveluista toimi pohjana tarpeen määrittelylle

Kansalliseen kehittämiseen osallistuminen ja benchmark​

  1. Kansalliseen Nepsy-työryhmään osallistuminen
  2. Benchmark muiden hyvinvointialueiden tilanteesta ja palvelupoluista tehty syksyllä 2023 opiskelijan toimesta

Työryhmien nimeäminen

  1. Pidetty hyvinvointialueen perhekeskusten lähijohtajille ja päälliköille infotilaisuus joulukuussa 2023, jossa kerrottu tulevasta kehittämisestä ja pyydetty nimeämään työntekijöitä kehittämisryhmään
  2. Työtiimiin nimetty 11 eri ammattiryhmään kuuluvaa perhekeskuksen työntekijää
  3. Perhekeskuksen johto nimesi mentoriryhmän, joka tekee linjaukset ja päätökset. Mentoriryhmä kokoontui kehittämisen aikana aina tarpeen mukaan

Nykytilan kartoitus, haasteiden tunnistaminen ja juurisyiden nimeäminen

  1. Selvitettiin sähköpostikyselyllä työntekijöiltä hyvinvointialueellamme olemassa olevia käytäntöjä ja palvelupolkuja sekä niissä esiintyviä haasteita alkuvuosi 2024. 
  2. Työtiimi työsti materiaalia ja teki kehittämisen pohjatyön kevään 2024 aikana

Ratkaisujen etsiminen tunnistettuihin haasteisiin, ratkaisujen priorisointi, tavoitteiden asettaminen

  1. Työtiimi työskenteli etsien ratkaisuja tunnistettuihin haasteisiin syksyn 2024 työpajoissa, jotka olivat joka toinen viikko kahden tunnin ajan. Työpajojen välillä he tekivät annettuja välitehtäviä itsenäisesti
  2. Ratkaisujen pohjalta määriteltiin tarkemmat tavoitteet kehittämiselle ja palveluketjun rungolle

Kuvataan palveluketju; sisältäen alkuselvittely ja psykososiaalinen tuki, diagnostiikka ja hoidon aloitus sekä hoidon seuranta, työohjeiden teko

  1. Marraskuusta 2024 helmikuuhun 2025 työtiimi piirsi palveluketjua neuvolaikäisille, alakouluikäisille, yläkouluikäisille ja 2.asteen opiskelijoille
  2. Maaliskuussa 2025 työtiimi aloittaa työohjeiden ja lomakkeiden teon

Palveluketjun peilaus määriteltyihin tavoitteisiin 

  1. Maaliskuussa 2025 työtiimi peilaa valmista palveluketjua aiemmin(syksyllä 2024) määriteltyihin tavoitteisiin; onko tavoitteet saavutettu?

Moniammatillisen yhteistyön kehittäminen

  1. Huhtikuussa 2025 otetaan kehittämiseen mukaan Varsinais-Suomen lastensuojelujärjestöjen edustaja, jonka kanssa pohditaan, että mitä järjestöjen palveluita voimme integroida palveluketjuun. Tehdään palvelutarjotin
  2. Huhtikuussa 2025 aloitetaan yhteistyö kuntien (sivistystoimi) edustajien kanssa ja pohditaan, miten keskittymisen haasteilla oireilevien lasten kanssa työskentelevien eri ammattilaisten yhteistyötä voisi kehittää
  3. Osallistutaan kansalliseen Kelan Kirjo-projektiin

Palvelupolun dokumentointi​

  1. Valmis palveluketju dokumentoidaan ja työohjeet viedään IMS- toimintajärjestelmään kesäkuussa 2025

Koulutus ja tiedotus​

  1. Koulutukset ja tiedottaminen siirtyvät seuraavaan hankkeeseen

Käyttöönotto ja seuranta​

Jatkuva kehittäminen

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Varsinais-Suomen hyvinvointialueella ei ole aiemmin ollut koko hyvinvointialueen tasoista palveluketjua keskittymisen haasteisiin lapsilla ja nuorilla, joten kehitetty palveluketju tuo odotettua yhtenäisyyttä, saavutettavuutta ja sujuvuutta palveluihin. 

Palveluketjun jalkauttaminen ja päivittäminen jatkuu/siirtyy Kelan Kirjo-projektiin.

Vinkit toimintamallin soveltajille
  1. Pohjatyön (nykytilan kartoitus, haasteiden tunnistaminen, juurisyiden nimeäminen, ratkaisujen löytäminen ja tavoitteiden asettaminen) huolellinen tekeminen helpottaa palveluketjun luomista ja ohjaa kehittämistä.
  2. Hyvinvointialueen käytettävissä olevat resurssit ja hyvinvointialueen sisäiset erot resurssien käytettävyydessä tulee selvittää tarkoin, koska se vaikuttaa kehittämiseen.
  3. Kehittämistyölle nimetty omistajuus ja vastuuhenkilö organisaatiosta on tärkeää.
  4. Sitoutuminen kehittämiseen varmistettava eri organisaation tasoilla. 
  5. Moniammatillisuus ja yhteistyö eri toimijoiden välillä tulee muistaa ja huomioida jokaisessa kehittämisen vaiheessa.
  6. Työohjeiden ja lomakkeiden työstöön kannattaa varata riittävästi aikaa, kun kyse uudesta toimintamallista
Kansikuva
ADHD-palvelupolun ammattilaiset ja sidosryhmät

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt