Lasten ja nuorten psykososiaalisen menetelmäosaamisen vahvistaminen, Varsinais-Suomen hva (RRP, P4, I1)

Toimintamallissa kuvataan Varhan Terapiat etulinjaan toimintamallin mukaista lasten ja nuorten psykososiaalisen tuen ja hoidon porrasteista mallia, psykososiaalisten menetelmien tarjontaa ja saatavuutta sekä interventiomenetelmiin ohjautumista.

Toimintamallin nimi
Lasten ja nuorten psykososiaalisen menetelmäosaamisen vahvistaminen, Varsinais-Suomen hva (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamallissa kuvataan Varhan Terapiat etulinjaan toimintamallin mukaista lasten ja nuorten psykososiaalisen tuen ja hoidon porrasteista mallia, psykososiaalisten menetelmien tarjontaa ja saatavuutta sekä interventiomenetelmiin ohjautumista.

Toteutuspaikka
Varsinais-Suomen hyvinvointialueen perhekeskukset, lapsiperhesosiaalityö sekä erikoissairaanhoito
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Varsinais-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Toimintamallin kokonaisuus

Luotu

11.09.2024

Viimeksi muokattu

11.09.2024
Ratkaisun perusidea

Tavoitteena on mallintaa ja juurruttaa sujuvat, tasalaatuiset sekä oikea-aikaiset palvelut psykososiaalista tukea tarvitseville lapsille ja nuorille. Keskeisinä osa-alueina on palvelujen porrastaminen, digitaaliset ratkaisut sekä kansallinen yhteiskehittäminen.  

Toimintaympäristö

Lasten ja nuorten mielenterveyden häiriöt ovat lisääntyneet viime vuosina ja psykososiaalisen tuen ja hoidon saatavuus on liian vähäistä tarpeeseen verrattuna. Koska hoidon ja tuen piiriin tulisi päästä mahdollisimman nopeasti ongelmien ilmetessä on keskeistä nopeuttaa psykososiaalisten hoitojen saatavuutta ja vaikuttavuutta siirtämällä painopistettä perustasolle.  

Mielenterveysstrategia 2020–2030 yksi painopiste on lasten ja nuorten mielenterveyden rakentuminen arjessa. Kehittämisen tueksi tarvitaan koulutusta ammattilaisille, jotta lasten ja nuorten mielenterveyspalveluita voidaan vahvistaa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kehittäminen kohdistuu lasten ja nuorten sekä heidän perheidensä kanssa työskenteleviin ammattilaisiin, pääpaino on perhekeskuksen työntekijöissä, mutta mukana on myös esimerkiksi lapsiperhesosiaalityön ammattilaisia. Välillisesti kehittäminen kohdistuu suoraan lapsiin, nuoriin ja heidän perheisiinsä, koska osaamisen vahvistamisella saavat perheet oikea-aikaista tukea ja hoitoa psykososiaalisiin ongelmiin.  

Sekä työntekijöiltä, että asiakkailta kerätään palautetta koulutuksista, menetelmien käyttöönotosta ja saadusta tuesta ja hoidosta. Palautteen avulla voidaan koulutusprosesseja kehittää vielä sujuvammaksi ja lapsia, nuoria ja perheitä parhaiten tukevaksi.