Maahanmuuttajataustaisten nuorten ja perheiden monialainen toimintamalli, Helsinki, Sujuvat palvelut -valmennus (RRP, P4, I1)
Toimintamalli vastaa lastensuojelun ja perhesosiaalityön asiakkaana olevien maahanmuuttajataustaisten nuorten ja heidän perheidensä tarpeisiin monialaisen ja nuori- ja perhekohtaisesti räätälöidyn työskentelyn keinoin.
Maahanmuuttajataustaisen väestön osuus lisääntyy
- Vuoden 2023 lopussa viidesosa helsinkiläisistä oli maahanmuuttajataustaisia ja osuus tulee kasvamaan entisestään tulevina vuosina. Alaikäisistä helsinkiläisistä 24 % on vieraskielisiä. (Kaupunkitieto)
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ovat monien terveyden ja hyvinvoinnin tekijöiden osalta suomalaistaustaisia nuoria haavoittuvammassa asemassa
- Lapsiperheköyhyys, väkivaltakokemukset, koulupudokkuus, syrjintä ja traumaattiset elämänkokemukset ovat useammin läsnä maahanmuuttajataustaisen kuin valtaväestöön kuuluvan lapsen elämässä.
Vieraskieliset lapset ovat yliedustettuna lastensuojelun palveluissa
- Helsingissä vuonna 2024 vieraskielisiä oli noin 27 % asiakkaista ja vaativan tason palveluissa prosentit olivat vielä suurempia.
- Tutkimusten mukaan maahanmuuttajataustaisia lapsia sijoitetaan kiireellisesti useammin kuin valtaväestön lapsia.
- Selittäviä tekijöitä: perheiden ja lasten tarvitsemia peruspalveluja ei ole ollut saatavilla, niitä ei ole tarjottu perheille tai ne eivät ole olleet tarkoituksenmukaisia.
- Saman lapsen useat kiireelliset sijoitukset ovat tyypillisempiä maahanmuuttajataustaisilla kuin valtaväestön lapsilla, mikä voi kertoa siitä, että asiakaskohtainen arviointi ja päätöksenteko on erityisen haasteellista asiakasryhmän kohdalla. (Anis & Malin 2023)
- Yhtenä selityksenä yliedustukselle on tunnistettu järjestelmän ja palveluiden rakenteelliset, systemaattiset ja ammattilaisten toimintaan liittyvät tekijät, jotka johtavat asiakkaiden erilaiseen kohteluun ja arviointiin.
(Anis & Malin 2023, Turtiainen ja Hiitola 2019)
Samanlainen kohtelu ei riitä edistämään yhdenvertaisuutta
- Tosiasiallisen yhdenvertaisuuden toteutuminen voi edellyttää heikommassa asemassa olevan väestöryhmän erityistarpeiden huomioon ottamista. (Positiivinen erityiskohtelu, YVL 9 §)
Kehittämistyön lähtökohdat
Syksyllä 2022 osana kehittämistyötä tehtiin selvitys maahanmuuttajataustaisista lastensuojelun asiakkaista Helsingissä.
- Selvityksen tavoitteena oli kartoittaa vakavassa syrjäytymisriskissä olevien 10–17 -vuotiaiden lastensuojelun maahanmuuttajataustaisten asiakasnuorten taustaa ja palveluntarvetta sekä suunnitella selvityksen tulosten perusteella monialaista toimintamallia pilotoitavaksi Helsingin lastensuojelussa ja perhesosiaalityössä vuosina 2023-2025 osana Kestävän kasvun hanketta.
- Selvityksen aineistona käytettiin väestötasoista tilastotietoa, Helsingin kaupungin lastensuojelun tilastoja ja asiakirja-aineistoa sekä keskusteluja asiantuntijoiden kanssa. Ajankohtainen tutkimustieto taustoitti selvitystyötä.
-
Selvityksen tulokset vahvistivat osittain jo tunnistettuja osaamisen kehittämisen kohtia:
- Jotta palveluiden saatavuutta voitaisiin parantaa ja ehkäistä sijoituksia, tulisi panostaa entisestään varhaiseen puuttumiseen ja puheeksi ottoon.
- Vanhempien ja koulun välisen yhteistyön varmistaminen
- Huomio asiakkuuksien nivelvaiheisiin
- Lähisuhdeväkivallan sekä päihde- ja mielenterveysongelmien puheeksi otto
- Ammattilaisten tilannearviointi- ja dokumentointiosaamista tulee vahvistaa.
- Juurisyyt, elämänjana
- Suojaavat ja kantavat tekijät / vaurioittavat ja riskitekijät
- Monialainen ja systeeminen työote tulee ottaa laajasti käyttöön, jotta ammattilaisten välillä ei tapahtuisi poisohjaamisia eikä tietokatkoksia.
- Pois ohjaamisesta kohti yhteistä arviointia ja suunnitelmaa
- Ongelmien ylisukupolvisuuden tunnistamista ja siihen puuttumista tulee vahvistaa.
- Lapsiperheköyhyys
- Lapsuuden aikaisten haitallisten kokemusten vaikutukset vanhemmuuteen (ACE=adverse childhood experiences)
- Traumatietoisuus
- Jotta palvelut olisivat aidosti kaikkien saatavilla, sosiaali- ja terveyspalveluiden tulee olla antirasistisia ja kielellisen moninaisuuden tunnistavia.
- Yhteiskunnassa piilevien syrjivien rakenteiden ja käytäntöjen tunnistaminen ja pyrkimys muuttaa niitä, ymmärrys rasismin vaikutuksista yksilön elämään
- Työntekijöiden monikielisyys: luottamuksen rakentuminen ja palvelujärjestelmän ymmärrettäväksi tekeminen, kulttuuritulkkaus
- Tulkkivälitteisen työn taidot
- Jotta palveluiden saatavuutta voitaisiin parantaa ja ehkäistä sijoituksia, tulisi panostaa entisestään varhaiseen puuttumiseen ja puheeksi ottoon.
Yhteys Helsingin kaupunkistrategiaan 2021–2025 "Kasvun paikka"
Kehittämistyö tukee kaupunkistrategian 2021–2025 ”Kasvun paikka” tavoitteita.
- Kaupunkistrategiassa tunnistetaan eriarvoistuminen globaalina megatrendinä ja Helsingin kaupungin keskeinen rooli eriarvoistumiskehityksen ratkaisijana. Maahanmuuttajataustaisissa perheissä näyttäytyy keskimäärin valtaväestöä enemmän riskitekijöitä, jotka voivat altistaa syrjäytymiselle ja tukemalla erityisesti näitä perheitä, vahvistetaan yhdenvertaisuutta ja vähennetään eriarvoisuutta.
- Kaupunkistrategiassa on asetettu tavoitteeksi integroidut ja saumattomat asiakkaiden palvelukokonaisuudet ja palveluketjut sekä palvelujen saatavuuden ja saavutettavuuden parantaminen ja nämä tavoitteet ovat linjassa kehitettävän toimintamallin tavoitteiden kanssa.
Suhde nykyiseen palveluvalikkoon
Nykyinen perhe- ja sosiaalipalveluiden palveluvalikko ei vastaa niiden erittäin haavoittuvassa asemassa olevien maahanmuuttajataustaisten perheiden tarpeisiin, joissa on pitkittynyttä osattomuuden kokemusta ja joissa sekä vanhemmalla että lapsilla on monia palvelun ja tuen tarpeita.
Näiden perheiden haasteina ovat muun muassa:
- nuoren koulunkäynti, käyttäytyminen ja mielenterveys,
- vanhempien talous- ja velkaongelmat ja palvelujärjestelmän hahmottamisvaikeudet sekä
- perheenjäsenten eritahtinen kotoutuminen, luottamuspula viranomaisia kohtaan ja rasismikokemukset.
Taustaselvitys vahvisti käsitystä siitä, että Helsingissä tulee kehittää toimintamalli, joka on räätälöity maahanmuuttajataustaisten asiakasnuorten ja -perheiden tarpeisiin paremmin vastaavaksi. Toimintamallin keskeisinä elementteinä tulisi olla monialaisuus, jalkautuminen perheen arkiympäristöön, vanhemmuuden tuki ja antirasistinen työote.
Sujuvat palvelut -valmennus
Osaprojekti osallistui THL:n koordinoimaan Sujuvat palvelut -valmennukseen, jota varten koottiin kehittämistiimi, johon kutsuttiin vakavasti oireilevan nuoren ja perheen kannalta keskeisimmät toimijat:
- lastensuojelu ja perhesosiaalityö
- aikuissosiaalityö ja
- Nuorten päihdepalvelu Pysäkki.
- Lisäksi valmennuksessa oli mukana kokemusasiantuntijoita.
Kehittämistiimi osallistui valmennuspäiviin ja tapasi säännöllisesti valmennusprosessin ajan. Valmennus tuki projektin kehittämistyötä ja toi siihen struktuuria ja dynaamisuutta.
Monialainen asiakastyötä tekevä tiimi
Projektissa kehitettävään ja pilotoitavaan toimintamalliin palkattiin 12 ammattilaista:
- Johtava sosiaaliohjaaja vetämään monialaista tiimiä,
- 6 perhetyön ohjaajaa,
- 3 aikuissosiaalityön sosiaaliohjaajaa ja
- 2 nuorten mielenterveys- ja päihdetyön sairaanhoitajaa.
Monialaisen tiimin jäsenet sijoittuivat hallinnollisesti kolmeen eri yksikköön (aikuissosiaalityö, lastensuojelun ja perhesosiaalityön palvelut sekä Nuorten päihdepalvelu Pysäkki) ja heillä oli hallinnollisesti eri esihenkilöt, mutta tiimiläiset työskentelivät 100 % yhteisten asiakkaiden kanssa. Päivittäistyötä ja tiimin toimintaa johti johtava sosiaaliohjaaja.
Projektin ja tiimin johtamisrakenne
Monialaisten johtamisrakenteiden tavoitteena oli sitouttaa toimijat yhteiseen kehittämiseen ja toimintamalliin. Projekti- ja ohjausryhmän jäsenet pääsivät säännölliset vaikuttamaan kehittämistyön suuntaan ja saivat myös kokouksissa tärkeää informaatiota toimintamallista jalkautettavaksi omiin yksiköihinsä.
- Projektiryhmä
Kehittämis- ja asiakastyön tueksi perustettiin projektiryhmä, joka koostui tiimiläisten hallinnollisista esihenkilöistä, lastensuojelun sosiaalityön edustajista sekä kokemusasiantuntijasta. Projektiryhmän puheenjohtajana toimi lastensuojelun ja perhesosiaalityön palveluiden päällikkö. Projektiryhmän tavoitteena oli ratkaista ja käsitellä käytännön työstä nousevia teemoja ja nostaa asioita ohjausryhmän linjattavaksi kehittämistyön edetessä.
- Ohjausryhmä
Projektin ajaksi perustettiin ohjausryhmä, joka valvoi projektin tavoitteiden etenemistä. Ohjausryhmään kuului lastensuojelun ja perhesosiaalityön, aikuissosiaalityön, päihdepalveluiden ja psykiatrian johdon edustajia. Puheenjohtajana toimi lastensuojelun johtaja.
Tavoitteet
- Tavoitteena kohderyhmän hyvinvoinnin, toimintakyvyn ja terveyden paraneminen ja kodin ulkopuolisten sijoitusten määrän väheneminen.
- Ehkäistä toimintamallin avulla vähintään 4 nuoren lastensuojelun kodin ulkopuolinen erityistason sijoitus vuodesta 2024 alkaen.
Tuotos
- Vaikuttava ja monialainen toimintamalli vakavassa syrjäytymisriskissä oleville 10–17 -vuotiaille maahanmuuttajataustaisille lastensuojelun ja perhesosiaalityön asiakasnuorille ja heidän perheilleen.
Toimintamallin arvioinnin viitekehyksenä Nelimaali-arviointi
-
Nelimaalin avulla arvioidaan, onko toimintamalli sellainen, että palvelujen saatavuus, tuottavuus ja vaikuttavuus sekä asiakas- ja henkilöstökokemus ja työnantajakuva paranevat.
-
Nelimaaliarvioinnissa vastataan seuraaviin kysymyksiin:
-
Mitkä ovat keskeiset tekijät uudessa toimintamallissa, joiden tulee toteutua, jotta henkilöstökokemus ja työtyytyväisyys on hyvä?
-
Onko toimintamalli kustannustehokas ja tuottava?
-
Saavutetaanko palvelulla asetetut tavoitteet?
-
Minkälaisia kokemuksia asiakkailla on kuulluksi ja autetuksi tulemisesta sekä osallisuudesta? Ovatko asiakkaat saaneet palvelua oikea-aikaisesti? Huomioidaanko palvelussa erilaisten asiakasryhmien tarpeet?
-
Tuottavuuden ja vaikuttavuuden mittarit:
- Toimintamalli kuvaus valmis (kyllä/ei)
- Palvelussa olevien lasten määrä ja asiakasmäärä / vuosi
- Ehkäistyjen lastensuojelun kodin ulkopuolisten sijoitusten määrä asiakaskunnassa
- Asiakkaan kokonaistilanteen muutos palvelun aikana ja tilanne 6kk palvelun päättymisen jälkeen
- Monialaisen palvelun tarve asiakaskunnassa
- Sairaanhoitajien työskentelyä tarvitsevien lasten osuus
- Aikuissosiaalityön sosiaaliohjausta saavien vanhempien osuus kaikista asiakasvanhemmista
Aineisto arvioinnin toteuttamiseen:
-
Asiakaskohtainen seurantatieto (Apotti, seuranta-excel, FIT-mittaukset)
-
Palautelomakkeet (lapsi, vanhemmat, ohjaava sosiaalityöntekijä)
-
Ryhmähaastattelut: työntekijät, emoyksiköiden esihenkilöt, palveluun ohjaavat sosiaalityöntekijät
-
Kehitettävän palvelun kustannustiedot ja vaihtoehtopalvelun kustannustiedot
- Luodaan monialainen toimintamalli, jossa on työntekijöitä lastensuojelusta, aikuissosiaalityöstä ja nuorten terveydenhuollosta.
- 12 henkilön tiimin rekrytointi ja perehdyttäminen.
- Rekrytoinnissa panostetaan tiimin moninaisuuteen.
- Rekrytoinnissa käytössä monimuotoisuuslauseke ja positiivinen erityiskohtelu. (lisätietoa)
- Monialaisen toimintamallin työtä ohjaa antirasistinen ja systeeminen työote
- Tiimin työntekijöiden kouluttaminen menetelmiin ja osaamisen ylläpitäminen.
- Jokainen palveluun ohjattu perhe saa tuekseen monialaisen vastuutiimin, johon kuuluu perheen tarpeen mukaisesti räätälöiden perhetyön ohjaaja, sairaanhoitaja ja aikuissosiaalityön sosiaaliohjaaja.
- Vastuutiimin määrittymiseen luodaan kriteerit ja ohjeistukset. Vastuutiimin työskentely mallinnetaan ja luodaan rakenteet yhteiselle työlle.
- Aikuissosiaalityön sosiaaliohjaaja tekee työikäisen palvelutarpeen arvioinnin ja tarjoaa intensiivistä aikuissosiaalityön sosiaaliohjausta osana perheen tukea niille perheille, joissa siihen on tarvetta.
- Sairaanhoitaja tekee nuorille hoidon tarpeen kartoituksen ja ottaa hoitosuhdetyöskentelyyn ne nuoret, jota tarvitsevat terveydenhuollon tukea ja ohjausta.
- Määritellään hoidontarpeen kartoituksen sisältö ja sairaanhoitajan työkalupakki.
- Vastuutiimin määrittymiseen luodaan kriteerit ja ohjeistukset. Vastuutiimin työskentely mallinnetaan ja luodaan rakenteet yhteiselle työlle.
- Monialaisen tiimin johtamisen mallintaminen
- Määritellään ja mallinnetaan johtamisrakenne. Sovitaan vastuut ja roolit monialaisen tiimin esihenkilöiden kesken.
- Vieraskielisten vanhempien vertaisryhmätoiminnan pilotointi
- Osana toimintamallia pilotoidaan vieraskielisten vanhempien vertaistukiryhmätoimintaa.
- Luodaan ryhmän runko ja sisältö asiakastarpeista lähtöisin.
- Kevät 2025: arabiankielisten äitien vertaistukiryhmä
- Syksy 2025 selkeällä suomessa toteutettu vanhempien vertaistukiryhmä.
- Luodaan ryhmän runko ja sisältö asiakastarpeista lähtöisin.
- Osana toimintamallia pilotoidaan vieraskielisten vanhempien vertaistukiryhmätoimintaa.
- Kokemusasiantuntijoiden hyödyntäminen kehittämis- ja asiakastyössä
- Rekrytoidaan kokemusasiantuntijoita, jotka ovat mukana tiimin toiminnassa ja kehittämistyössä. Tehdään yhteistyötä kolmannen sektorin kokemusasiantuntijatoimijoiden kanssa.
- Käynnistetään maahanmuuttajataustaisten lastensuojelun asiakkaiden kokemusasiantuntijatoimintaa
- Tavoitteena, että jatkossa Helsingin lastensuojelun ja perhesosiaalityön kokemusasiantuntijatoiminnassa olisi moninaisempi osallistujakunta.
Kohderyhmä:
Lastensuojelun tai perhesosiaalityön asiakkaina olevat monialaisen integroidun tuen tarpeessa olevat maahanmuuttaja- taustaiset perheet, joiden 10–17 -vuotiailla lapsilla on esimerkiksi mielenterveys- tai päihdeoireilua ja joiden vanhemmilla on oma tuentarve.
Projektin alussa tehdyn selvityksen pohjalta koottiin yhteen tuen tarpeita, joita selvityksen aineistossa olleilla kodin ulkopuolelle sijoitetuilla lapsilla oli ollut ja asiakastyön käynnistyttyä on asiakaskriteerejä tarkennettu. Kohderyhmä on kuvattu tarkemmin liitteessä.
Lastensuojelun kokemusasiantuntijat ovat tiiviisti mukana toimintamallin kehittämisessä ja arvioinnissa:
- projektiryhmän jäsenenä
- 1 krt/kk mukana systeemisessä asiakasreflektiossa
- tiimin kehittämistilaisuuksissa
Asiakaslupaus:
”Me kohtaamme sinut kunnioittavasti ja huomioimme sinun ja perheesi tilanteen yksilöllisesti ja kokonaisvaltaisesti.
Me tuemme sinua mahdollisissa haasteissa yhteisymmärryksessä kanssasi.”
- Keskeistä toimintamallin kehittämis- ja asiakastyössä on ollut antirasismi sekä systeeminen, koko perheen tuentarpeet huomioiva työskentely. Koko tiimi on kouluttautunut systeemiseen työotteeseen. Tiimi on perehtynyt antirasistiseen työotteeseen THL:n verkkokoulutuksen avulla. Lisäksi tiimi on hyödyntänyt PALOMA-osaamiskeskuksen tarjoamaa koulutusmateriaalia.
- Asiakastyössä hyväksi havaituksi työvälineeksi on koettu PALOMA-osaamiskeskuksessa kehitetty kulttuurisensitiivinen vanhemmuuden haastattelu, jota on pyritty käyttämään systemaattisesti osana vanhempien kanssa tehtävää työtä.
- Asiakastyöhön palkattu tiimi suoritti Perhe Yhtenäiseksi -työskentelymenetelmäkoulutuksen projektin alkuvaiheessa ja osia menetelmästä on käytetty onnistuneesti toimintamallissa tehdyssä asiakastyössä.
- Helsingissä on kehitetty useita vuosia lasten ja nuorten psykiatrisen hoidon ja lastensuojelun perhetyön yhdistävää Hehku-toimintamallia. Hehku-mallissa tehtyä integratiivista kehittämistyötä ja mallintamista on voitu hyödyntää monilta osin kehittäessä maahanmuuttajataustaisten perheiden monialaista tukea.
- Tiimi on kouluttautunut käyttämään FIT (feedback informed treatment)-mittaria asiakastyössä. FIT on palautetietoiseen työskentelyyn pohjautuva mittari, joka mittaa asiakkaan hyvinvointia tapaamisen alussa ja kysyy asiakkaan kokemusta tapaamisesta lopuksi.
- Monialainen tiimi on kouluttautunut ohjatun omahoidon käyttämiseen asiakastyössä nuorten ja perheiden kanssa. Lisäksi sairaanhoitajat ovat tutustuneet nuorten interventionavigaattoriin ja arvioineet sen käyttöönoton mahdollisuuksia. Menetelmiä on koulutettu osana Terapiat etulinjaan -toimintamallia. Asiakastyössä on todettu, että menetelmät eivät sellaisenaan palvele useitakaan maahanmuuttajataustaisia asiakasperheitä, joissa on useita toimintakyvyn ja hyvinvoinnin haasteita. Jatkossa menetelmien käyttöä toimintamallissa tulee edelleen kokeilla ja arvioida ja löytää myös vaihtoehtoisia reittejä ja tapoja varmistaa näiden perheiden hoitoon pääsy.