Asiakkaan ympärille kootaan palvelutarvettaan vastaava moniammatillinen tiimi. Palvelualueiden ammattilaiset osallistuvat tiimityöhön kulloisenkin tarpeen mukaisesti. Lisäksi tiimiin voi kuulua muitakin kuin sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Monialainen sote-tiimi, Keusote
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Asiakkaan ympärille kootaan palvelutarvettaan vastaava moniammatillinen tiimi. Palvelualueiden ammattilaiset osallistuvat tiimityöhön kulloisenkin tarpeen mukaisesti. Lisäksi tiimiin voi kuulua muitakin kuin sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia.

Toteutuspaikka
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Uusimaa
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Mari Kauhaniemi

Luotu

18.10.2022

Viimeksi muokattu

13.01.2024
Ratkaisun perusidea **

Toimintamallissa monialaisen sote-tiimin koordinaatiotyöpari (sosiaalihuollon ammattilainen ja terveydenhuollon ammattilainen) ottaa vastuulleen asiakkaan monialaisen asiakkuuden koordinoinnin, kartoittaa asiakkaan tilanteen ja kokoaa koolle asiakkaan tarvitseman ammattilaisten verkoston. Asiakkaat ohjautuvat koordinaatiotyöparille asiakkaiden kanssa työskentelevien ammattilaisten tekemien yhteistyöpyyntöjen perusteella. 

Ohessa linkki videoon, jossa esitellään toimintamallin perusideaa. Video on osa ammattilaisille toteutettua koulutusvideosarjaa ja sisältää sen vuoksi viittauksia koulutusmateriaaleihin.

Toimintaympäristö **

Monialaisen toimintamallin kehittäminen on osa Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelman toimenpiteitä Keski-Uudellamaalla. Toimintamallia rakennetaan ja pilotoidaan Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen eli Keusoten sosiaali- ja terveyspalveluissa eri palvelutoimintojen yhteistyönä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Toimintamallin kohderyhmänä ovat monialaisen tuen tarpeiset asiakkaat, jotka tarvitsevat palveluiden yhteensovittamista (Suuntima: verkostoasiakkuussegmentti).  Ensivaiheessa toimintamallia on kehitetty monialaista tukea tarvitseville asiakkaille, joilla on haasteita mielenterveys- ja päihdeongelmien kanssa. Jatkossa mallia laajennetaan kattamaan myös muiden monialaista tukea tarvitsevien asiakasryhmien tarpeita. 

Prosessin kehittämisen kohderyhmänä ovat Keusoten sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset. Toimintamallia on rakennettu työpajoissa, joissa on ollut mukana ammattilaisia laajasti eri palvelualueilta. Kehittämisessä on tehty yhteistyötä myös Keusoten ulkopuolisten ammattilaisten, kuten erikoissairaanhoidon ja 3. sektorin toimijoiden kanssa.

Työpajoissa toimintamallin rakentamiseen ovat osallistuneet myös kokemusasiantuntijat, jotka  ovat tuoneet kehittämiseen asiakasnäkökulmaa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Toimintamallin soveltaminen vaatii ymmärrystä ja tahtotilaa aitoon monialaiseen työskentelyyn kaikilla organisaation tasoilla. Tämä vaatii usein uuden ajattelutavan ja asennoitumisen omaksumista, eikä välttämättä tapahdu käden käänteessä. 

 Toimintamalli vaatii toimiakseen riittävän osaamisen ja resurssin monialaisten asiakkuuksien koordinointityöhön. Monialaisen verkoston kasaaminen on työaikaa vievää, johon täytyy resurssoida työaikaa kohdennetusti.

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Asiakkaat kokivat palvelupolun sujuvoituneen eri ammattilaisten välisen yhteistyön lisääntymisen ansiosta. Koordinaattorin roolissa olevat henkilöt toimivat myös ns. asiakkaan ja eri palveluissa toimivien ammattilaisten välisenä sanoittajana kokonaistilanteeseen sekä tarpeisiin liittyen.

Monialaiseen sote-tiimiin osallistuneet ammattilaiset ovat olleet tyytyväisiä koordinaatiotyöparilta saatuun tukeen. Ammattilaiset kokivat, että sote-tiimimalli toi lisäarvoa asiakkaan asioiden edistymiseen. Malli vähensi myös ammattilaisten kokemaa kuormitusta asiakkaan asioiden edistämisessä.

Koordinaation irrottaminen erilliseksi tehtäväksi sitoo kuitenkin lisäresurssia asiakkaan palvelupolkuun ilman, että se oleellisesti sujuvoittaa asiakkaan prosessia.  Sote-tiimimallia ei tulla suoraan tällaisenaan jalkauttamaan toimintaan, vaan olemassa olevia rooleja ja palvelupolkuja kehitetään seuraavin toimenpitein osana kestävän kasvun hanketta:

  • Terveydenhuollon ja sosiaalihuollon matalan kynnyksen ammattilaisyhteydenotolle luodaan selkeä ja yhtenäinen toimintakäytäntö.
  • Sosiaalihuollon ja terveydenhuollon ammattilaisten vastinpariajattelua tulee vahvistaa ja rooleja selkeyttää. 
  • Asiakkuuden kokonaiskoordinaation vastuuta tulee selkeyttää erityisesti monialaista työtä tekevien työntekijöiden roolien osalta. Kaikilla monialaista tukea tarvitsevilla asiakkailla ei ole tarvetta sosiaalihuoltolain mukaiselle omatyöntekijälle, mutta palvelujen kokonaiskoordinaation tarve on. 
  • Vertais- ja tukihenkilötoimintaa tulee vahvistaa osana palveluketjuja.
  • Monialaisen yhteistyön vakiinnuttaminen myös muiden muiden toimijoiden kesken, kuten  Hyte-toimijat ja Kela.
  • Yhteensovitettavia palveluja tarvitsevien asiakkuuksien kirjaamisesta tulee laatia selkeät toimintakäytännöt sujuvan dokumentaation toteuttamiseksi ja tarkoituksenmukaisen näkyvyyden turvaamiseksi.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Toimintamallin soveltaminen vaatii ymmärrystä ja tahtotilaa aitoon monialaiseen työskentelyyn. Toimintamalli vaatii toimiakseen riittävän resurssin monialaisten asiakkuuksien koordinointityöhön. Monialaisen verkoston kasaaminen on työaikaa vievää, johon täytyy resurssoida työaikaa kohdennetusti.

Vaikka rakennettu toimintamalli kohdennettiin pilottivaiheessa monialaista tukea tarvitseville asiakkaille, joilla on mielenterveys- ja päihdehaasteita, toimintamalli sisältää kuitenkin varsin geneerisiä elementtejä. Se on jatkokehitettävissä ja skaalattavissa pilotin jälkeen palvelemaan myös muita asiakasryhmiä.

Kansikuva
Keusoten monialainen sote-tiimi -toimintamallin kansikuva

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis