OK-kokemusasiantuntijakoulutus
Kokemusasiantuntijakoulutusmallin kehittäminen opioidikorvaushoidossa oleville. Malli kehitetään koulutukseen osallistuvien sekä Seurakuntaopiston työntekijöiden yhteistyönä.
Toimintamallin nimi
Kokemusasiantuntijakoulutusmallin kehittäminen opioidikorvaushoidossa oleville. Malli kehitetään koulutukseen osallistuvien sekä Seurakuntaopiston työntekijöiden yhteistyönä.
Kokemusasiantuntijakoulutus opioidikorvaushoidossa oleville. Koulutus on suunniteltu yhdessä hoidossa olevien kanssa ja suunnittelussa pyrittiin huomioimaan myös opioidikorvaushoidon koulutukselle tuottamat erityispiirteet.
Tavoitteena on vahvistaa osallisuutta, vertaistoimintaa ja kokemusasiantuntijuutta. Kokemusasiantuntijuuden kautta kehitetään palveluita entistä asiakaslähtöisemmiksi ja toimivammiksi, lisätään ja vahvistetaan asiakkaiden ja kuntoutujien osallisuutta ja asemaa hoidossa, sekä kuntoutuksessa. Kokemusasiantuntijuus tuodaan osaksi korvaushoitoa, sen toteuttamista, suunnittelua, kehittämistä ja arviointia. Palvelujärjestelmässä se tarjoaa keinoja järjestelmien muuttamiseen ja kehittämiseen, sekä ongelmien ratkaisemiseen.
Koulutuksen tavoitteena on edistää valmiuksia toimia kokemusasiantuntijana erilaisissa työtehtävissä, ruohonjuuritason ja matalan kynnyksen vertaistoiminnasta vaikuttamistyöhön yhteiskunnallisesti. Koulutus antaa mahdollisuuden, ajan ja tilan työstää ja jalostaa omaa kokemusta tulevaisuuden työkaluksi omaan kokemusasiantuntijuuteen, sillä on myös varsin kuntouttava ja eheyttävä vaikutus.
Koulutuksen kautta mahdollistuu polkuja opiskelu- ja työelämään, halutessaan kokemusasiantuntijakoulutukseen voi nivouttaa ja sen kautta suorittaa ammattitutkinnon osan tai kokonaisen ammattitutkinnon.
Kokemusasiantuntijat toimivat oikeanlaisen tiedon levittämisessä, joka osaltaan vähentää stigmaa, leimaa joita opioidikorvaushoidossa oleviin kohdentuu, sekä hälventää ennakkoluuloja ja eriarvoisuutta.
TÄMÄ TOIMINTAMALLI ON OSALLISUUDEN PALANEN
Toimintamalli on kuvattu ja arvioitu ensi sijassa osallisuuden edistämisen näkökulmasta. ”Osallisuuden palaset” edistävät erityisesti heikoimmassa asemassa olevien osallisuutta.
Opioidikorvaushoidossa oleville tarkoitettua kokemusasiantuntijakoulutuksen malli jalkautetaan osahankkeiden kautta oppilaitoksiin, jotka toteuttavat mallin mukaisen kokemusasiantuntijakoulutuksen. Tämä osaltaan varmistaa koulutusten laadun, tuo pysyvyyttä, samalla varmistaen toimijoiden määrää ja toiminnan jatkuvuutta. Koulutus on luotu yhdessä OK-hankkeen hankekehittäjien kanssa.
Kts. liite Näkökulmataulukko
Kts. otsikko VINKIT TOIMINTAMALLIN SOVELTAJILLE
Kokemusasiantuntijatoiminnasta kiinnostuneille opioidikorvaushoidossa oleville, joilla ei ole akuuttia päihde- tai mielenterveyshäiriötä ja heidän elämäntilanteensa mahdollistaa koulutukseen sitoutumisen. Hoitotasapainon on oltava vakaa eikä oheiskäyttöä voi olla. Koulutukseen osallistuvilla on oltava edellytykset toimia kokemusasiantuntijana yhteistyössä ammattilaisten kanssa.
Kokemusasiantuntijoita tarvitaan mukaan palveluiden suunnitteluun, kehittämiseen ja arviointiin. Kokemusasiantuntijatoiminta tarjoaa välineitä järjestelmien muuttamiseen ja kehittämiseen, ongelmien ratkaisemiseen ja aidon osallisuuden toteutumiseen. Vaikka koulutus ei ole osa hoitoa, koulutuksen käyneet kertoivat koulutuksen vahvasta kuntouttavasta ja toimintakykyä lisänneestä elementistä. Oppilaitoksessa toteutetun koulutuksen käyminen vahvisti opiskelutaitoja ja rohkaisi osallistujia hakeutumaan jatko-opintojen, kuten ammatillisten perustutkintojen pariin.
Korvaushoidossa oleville tarkoitetulla koulutuksella pyritään laajentamaan kokemusosaamisen näkökulmia koskien opioidikorvaushoitoa, viedä kokemusasiantuntijuutta korvaushoitoon ja vahvistaa sen paikkaa palvelujärjestelmässä, asiakkuudessa, kuntoutumisessa ja toipumisessa. Työ- ja opiskeluelämään pääsy on toisinaan haastavaa korvaushoidossa oleville säännösten, lakien ja puutteellisen tiedon koskien korvaushoitoa vuoksi, koulutus voi toimia väylänä työ- ja opiskeluelämään.
TOTEUTUKSEN SUUNNITELMA
Kokemusasiantuntijakoulutuksia on toteutettu eri toimijoiden osalta jo useiden vuosien ajan Suomessa. Tämän hankkeen tavoitteena oli kuitenkin luoda uudenlainen, opioidikorvaushoidon erityisyyden huomioiva koulutusmalli.
Mallimme ytimen voisi kiteyttää kahteen kohtaan:
- Kokemustaustainen kouluttaja sekä oppilaitoksen kouluttaja toimivat tasavertaisena kouluttajatyöparina. Kokemustaustainen kouluttaja osallistuu niin koulutuksen suunnitteluun, sisällön tuottamiseen sekä arviointiin.
- Jokainen koulutukseen osallistuja tuottaa oman tarinansa ja esittää sen opiskelijaryhmälleen. Omaa tarinaa työstetään koko koulutusprosessin ajan osana lähipäiviä.
Koulutus toteutetaan oppilaitoksessa, mikä vahvistaa opiskeluvalmiuksia. Koulutuksen teemoja ovat esimerkiksi kokemusasiantuntijana toimiminen, mielenterveyshäiriöt ja riippuvuussairaudet sekä niistä toipuminen, palvelujärjestelmä, aikuissosiaalityö, ryhmien ohjaaminen ja tukihenkilötoiminta. Lisäksi harjoitellaan vuorovaikutus- ja esiintymistaitoja. Oman kokemuksen työstäminen tarinaksi kulkee punaisena lankana koko koulutuksen ajan ja tarina esitetään opiskeluryhmälle. Koulutuksen suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa tasavertainen työpari, jossa toinen tulee oppilaitoksesta ja toinen on toiminut kokemusasiantuntijana. Koulutus toteutetaan erilaisia opetusmenetelmiä hyödyntävänä 16 koulutuspäivän prosessina puolipäiväisinä opetuskertoina 2–4 kertaa kuukaudessa.
Kts. liite Toteutussuunnitelma
Opiskelijat sitoutuivat opiskeluprosessiin. Koulutus vahvisti opiskeluvalmiuksia, toimintakykyä, itsetuntoa sekä tuotti kuuluvuuden tunnetta. Huomattava osa kokemusasiantuntijakoulutuksen käyneistä opioidikorvaushoidossa olevista on jo päässyt opiskelemaan eri perustutkintoja sekä työllistynyt erilaisia tukitoimia hyödyntäen.
Opioidikorvaushoidossa oleville kokemusasiantuntijoille oli tilaus ja erilaisia kokemusasiantuntijatehtäviä on jo ollut useita. Koulutuksen kautta ennakkoluulot opioidikorvaushoidossa olevia kohtaa vähenivät koulutuksen toteuttaneissa oppilaitoksissa ja opioidikorvaushoidossa olevien opiskelumahdollisuudet ovat tätäkin kautta parantuneet.
Oppilaitosten panostus kouluttajatyöparin yhteiseen työskentelyyn varattuun resurssiin vaihteli suuresti. Kokemusasiantuntijakouluttajan vahvuudet ja osaaminen vaikuttivat esim. ohjauksen, tuen ja mentoroinnin määrän tarpeeseen, kykyyn työskennellä itsenäisesti, kykyyn tuottaa koulutussisältöjä tai ohjata koulutustilanteita sekä vuorovaikutukseen opiskelijaryhmän kanssa. Haasteelliseksi koettiin, että kokemusasiantuntijakouluttaja tuli opiskelijoiden kanssa samasta hoitoyhteisöstä. Kaikki kouluttajatyöparit olivat kuitenkin sitä mieltä, että yhteinen koulutusprosessi oli positiivinen ja uusia näkökulmia avaava kokemus.
Osahankkeiden osallistuminen valintaprosessiin tai koulutuksen toteutukseen vaihteli => parhaat kokemukset: tilaaja (osahanke) osasi kohdentaa markkinoinnin oikeisiin ihmisiin, koulutusprosessin toteutuksen aikana selkeä roolijako oppilaitoksen, tilaajan sekä mentoroivan osahankkeen välillä.