Omaoloa käyttävien ammattilaisten koulutuskokonaisuus – Helsingin kaupunki (RRP, P4, I1)
Helsingissä on otettu käyttöön koulutuskokonaisuus Omaoloa käyttäville ammattilaisille. Tavoitteena oli vahvistaa palvelun käytön osaamista, lääkinnällisen laitteen merkityksen ymmärrystä ja asiakasohjausta Omaolon eri sisältöjen hyödyntämiseen.
Toimintamallin nimi
Helsingissä on otettu käyttöön koulutuskokonaisuus Omaoloa käyttäville ammattilaisille. Tavoitteena oli vahvistaa palvelun käytön osaamista, lääkinnällisen laitteen merkityksen ymmärrystä ja asiakasohjausta Omaolon eri sisältöjen hyödyntämiseen.
Toimintamallissa on kyse Omaoloa käyttävien ammattilaisten palvelun käytön osaamisesta ja sen varmistamisesta. Uusi koulutus sisältöineen koottiin Oppivan verkkoalustalle ja osaamista varmistava tentti Seppo.io - pelillistämisalustalle.
Ammattilaiset, jotka käyttävät työssään Omaolon lääkinnällisen laitteen sisältöjä:
Terveysasemien, fysioterapian ja suun terveydenhuollon uudet ammattilaiset opiskelevat Oppivassa yksikkökohtaiset koulutussisällöt ja suorittavat osaamista varmistavan tentin. Tentin hyväksytty suoritus oikeuttaa Omaolon käyttöoikeuksiin. Jo aiemmin Omaoloa käyttäneet ammattilaiset suorittavat vain tentin osaamisen varmistamiseksi, halutessaan voivat opiskella Oppivan sisältöjä.
Kun tentti on suoritettu hyväksytysti, ammattilainen voi merkitä Omaolon laitepassin suoritetuksi Laitepassien laatuportti -järjestelmässä.
Ammattilaiset, jotka eivät käytä työssään Omaolon lääkinnällisen laitteen sisältöjä:
Opiskelevat omaa yksikköä koskevat sisällöt Oppivassa, mutta tenttiä ei ole tarvetta suorittaa.
Koulutuksen sisältö:
Kaikille yhteiset
- Osio 1: Mikä on Omaolo?
- Osio 2: Omaolo ammattilaisen näkökulmasta
Terveysasemien, fysioterapian ja suunterveydenhuollon ammattilaisille
- Osio 3: Oirearviot
Terveysasemien ammattilaisille
- Osio 4: Terveystarkastus
- Osio 5: Hyvinvointitarkastus
- Osio 6: Verenpaineen hoitosuunnitelma
Opiskeluterveydenhuollon ammattisille
- Osio 7: Määräaikaistarkastuksen esitietolomakkeet
Osio 8: Palveluarviot
Osio 9: Valmennukset
Osio 10: Osaamista varmistava tentti
Osio 11: Palaute
Helsingin kaupunki, digitaalinen terveysasema, kehitysyksikkö.
Koulutuskokonaisuus on tehty eri Omaoloa käyttäville ammattiryhmille. Helsingissä Omaolo on käytössä terveysasemilla, fysioterapiassa, suun terveydenhuollossa ja opiskeluterveydenhuollossa.
Sotepen ammattilaiset, jotka käyttävät työssään Omaoloa:
- Terveysasemien ammattilaiset
- Fysioterapian ammattilaiset
- Opiskeluterveydenhuollon ammattilaiset
- Suun terveydenhuollon ammattilaiset
Asiakasymmärrystä kerrytettiin koulutuksen teknisellä testauksella ja sisällön pilotoinnilla kohderyhmien edustajilla. Lisäksi palautetta seurataan koulutuksen jalkauttamisen jälkeen aktiivisesti palautelomakkeella ja sisällön muutoksia tehdään tarvittaessa palautteen perusteella.
Toimintamallia on pyritty juurruttamaan osaksi toiminnan arkea seuraavien keinojen kautta:
- Johdon ja esihenkilöiden tuki - tarve ymmärrettiin ja tentin suorittaminen linjattiin osaksi osaamisen varmistamista
- Toimintaa ohjaavat tavoitteet, tarkoitus ja selkeästi määritelty toimintamalli
- Matalan kynnyksen tuki substanssi ja asiantuntija -tasoilla
- Palautteen jättämisen mahdollisuus
- Muutostoiveisiin reagointi
- Toiminnan seuranta
Resurssien käyttö ja kustannukset:
- Omaolo-palvelun pääkäyttäjien työpanos
- Testaukseen hyödynnetty asiantuntija- ja substanssityöpanos
- Helsingin kaupunki on sitoutunut käyttämään Omaolo-palvelua ja maksaa palvelun käytöstä asukasmäärän mukaisesti. Eli palvelun käytöstä ei tule erillisiä kustannuksia.
Koulutuskokonaisuuden käyttöönoton seurauksena ammattilaisten osaaminen Omaolon käytössä on systematisoitunut ja tasalaatuisuus on vahvistunut. Osaamista varmistava tentti ja laitepassimerkintä ovat lisänneet selkeyttä siihen, mitä Omaolon tarkoituksenmukainen käyttö edellyttää. Tämä on parantanut Omaolon hyödyntämistä osana ammattilaisten arkea ja asiakasohjausta.
Tilanteen muutoksena voidaan todeta, että digipalvelun asema osana hoidon ja palvelun tarpeen arviointia on vahvistunut. Asiakkaat saavat nyt useammin oikea-aikaista ja vaikuttavaa ohjausta Omaolon kautta, ja ammattilaiset suhtautuvat myönteisemmin palvelun käyttöön, koska koulutuksen myötä sen toimintaperiaatteet ovat tulleet ymmärrettäviksi ja käyttö sujuvammaksi.
Kansikuva
