Palliatiivinen digihoitopolku potilaille ja läheisille

Tarkoituksena on edesauttaa hoitoprosessin sujuvuutta ja tarjota potilaalle ymmärrettävää ja oikea-aikaista tietoa hoidosta. Ammattilaisnäkymä on suunniteltu hoidon koordinointiin ja ohjaukseen. Sovelluksessa on viestimahdollisuus.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Palliatiivinen digihoitopolku potilaille ja läheisille
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tarkoituksena on edesauttaa hoitoprosessin sujuvuutta ja tarjota potilaalle ymmärrettävää ja oikea-aikaista tietoa hoidosta. Ammattilaisnäkymä on suunniteltu hoidon koordinointiin ja ohjaukseen. Sovelluksessa on viestimahdollisuus.

Toteutuspaikka
Pirkanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Anu Viitala

Luotu

09.07.2024

Viimeksi muokattu

22.07.2024

icon/chevron-down Created with Sketch. Toimintamallin kuvaus

Ratkaisun perusidea **

Digihoitopolussa asiakas saa käyttöönsä sovelluksen, jossa on kattavasti perustietoa palliatiivisesta hoidosta ja saattohoidosta, erilaisia omahoito-ohjeita, ammattilaisen yksilöllisesti aikatauluttamat seurantakäyntien ajankohdat sekä erilaisia kyselyitä. Sovelluksessa on myös sisältöä, josta potilaan läheinen saattaa hyötyä.  Asiakas voi lähettää ammattilaiselle sairauteensa liittyviä kysymyksiä sovelluksen kautta, ja ammattilainen voi seurata asiakkaan etenemistä digipolulla. Digihoitopolku on potilaan ja läheisen käytettävissä niin pitkään kuin on tarve. 

Toimintaympäristö **

Pirkanmaalla palliatiivista hoitoa tarvitsee arviolta noin 4000 ihmistä vuodessa. Hoitoa ohjaa Pirkanmaan palliatiivinen keskus sovitun hoitoketjun mukaisesti. Palliatiivisen hoidon varhaisessa vaiheessa (poliklinikkakäynnit ja kotisairaalan potilaat) on mielekästä hyödyntää myös digitaalisia apuvälineitä. Pirkanmaan hyvinvointialue on väestöpohjaltaan Suomen suurin hyvinvointialue ja sen piiriin kuuluu yli puoli miljoonaa asukasta. Pirkanmaan hyvinvointialueen organisaatio muodostuu neljästä kokonaisuudesta: Sote-palvelut, Pelastuspalvelut, Tukipalvelut ja Strateginen ohjaus. Pirkanmaan väestörakenne on monilta osin kilpailukykyinen ja kärkiluokkaa muihin Suomen alueisiin verrattuna. Pirkanmaan väestön ennakoidaan kasvavan noin 4 % vuoteen 2040 ja kasvu keskittyy Tampereen kaupunkiseudulle. Pirkanmaa on alueena kompakti väestön tiheyden, liikenneyhteyksien sekä saavutettavuuden näkökulmasta, mikä lisää alueen vetovoimaa. THL:n (2021) mukaan Pirkanmaan alueellisia vahvuuksia ovatkin taloudellinen huoltosuhde, työpaikkaomavaraisuus sekä korkea kouluttaneisuus– ja työllisyysaste. Pirkanmaalaiset ovat myös verrattain terveitä ja hyvinvoivia: Pirkanmaan sairastavuusindeksi (THL 2017-2019) 9,74 sekä kansantauti-indeksi 98 (Kela 2018) ovat molemmat alle kansallisen keskiarvon. THL arvioi myös Pirkanmaan palvelutarpeen olevan samalla tasolla kuin maassa keskimäärin. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Palliatiivisen hoidon ja saattohoidon digihoitopolku ovat tarkoitettu Pirkanmaan hyvinvointialueen terveydenhuollon asiakkaille.  Toimintamallin kehittämisessä on hyödynnetty palliatiivisen hoidon ja saattohoidon ammattilaisia sekä digihoitopolkujen järjestelmäasiantuntijoita. Digihoitopolkua kehitetään säännöllisesti asiakkaiden ja ammattilaisten palautteiden perusteella.

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Sovelluksessa potilaalla on ennalta määritelty hoitopolku, jossa on kaikki hänen hoitoonsa liittyvät tiedot, tehtävät ja ohjeet ennen ja jälkeen hoitotapahtuman, kuten tiedot hoitotoimenpiteestä, valmistautumisohjeet, esitietokyselyt, tarkistuslistat, muistutukset ruoka- ja lääketauoista sekä hoitotoimenpiteen jälkeen kotihoito- ja kuntoutusohjeet. Potilaat voivat myös lähettää ja vastaanottaa viestejä järjestelmän kautta hoitoonsa liittyvistä asioista. Potilaalla on myös mahdollisuus jakaa hoitopolkunsa toisen henkilön kanssa (puolesta-asiointi), kuten esimerkiksi puolison tai omaishoitajan, jos potilas tarvitsee tukea omassa hoidossaan.

Digihoitopolun sisältö, vaiheistus, ammattilaisten roolit ja toimintaympäristö tulee polkua suunniteltaessa kuvata mahdollisimman tarkasti:

  • mitä kautta asiakas ohjautuu digihoitopolun käyttäjäksi
  • ketkä kaikki ammattilaiset ovat käyttämässä palvelua
  • miten ammattilaiset perehdytetään järjestelmän käyttöön
  • ammattilaisten roolit (pääkäyttäjät)
  • miten asiakkaan hoitotiedot siirretään tarvittaessa potilastietojärjestelmään 
  • mitä mittareita vaikuttavuuden arvioinnissa käytetään
  • tekniset vaatimukset ja tietosuoja-asiat on sovelluksen osalta kaikki valmiiksi varmistettu 

Ammattilainen pääsee käyttämään digihoitopolkua (TaysPolku) suoraan sairauskertomusjärjestelmän (Uranus) kautta saatuaan tähän käyttöoikeudet.

Kansikuva
TaysPolku

Kehittämisen vaihe

icon/bulb Created with Sketch. Kehitteillä