Toimintamallilla edistettiin olemassa olevien digitaalisten ratkaisujen tunnettavuutta ja käyttöä monipuolisesti. Edistämiseen liittyi eri kohderyhmille suunnatut webinaarit, lyhyet videomateriaalit, esittelytilaisuudet ja opiskelijayhteistyö.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Palvelut goes Pirkanmaa
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamallilla edistettiin olemassa olevien digitaalisten ratkaisujen tunnettavuutta ja käyttöä monipuolisesti. Edistämiseen liittyi eri kohderyhmille suunnatut webinaarit, lyhyet videomateriaalit, esittelytilaisuudet ja opiskelijayhteistyö.

Toteutuspaikka
Pirkanmaa
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Taru Manner

Luotu

14.12.2023

Viimeksi muokattu

16.12.2023
Ratkaisun perusidea **

Perusajatus oli lisätä niin asukkaiden kuin ammattilaistenkin tietämystä olemassa olevista digipalveluista. Hyvääkään palvelua ei voi käyttää, jos sen olemassaolosta ei tiedä. Lisäksi pyrittiin saamaan tehokkaammin käyttöön niitä palveluita, joista joka tapauksessa koitui kuluja käytettiin niitä tai eli pyrittiin resurssien mahdollisimman tehokkaaseen käyttöön. 

Toimintaympäristö **

Palvelut Goes Pirkanmaa oli kiertuekokonaisuus. Tällä eri tapahtumien kokonaisuudella pyrittiin lisäämään asukkaiden, sote-opiskelijoiden ja sote- ammattilaisten tietoisuutta jo käytössä olevista digitaalisista palveluista. Erityisesti haluttiin lisätä Omaolon ja Terveyskylän palveluiden tietoisuutta niin asukkaille kuin ammattilaisille erilaisin interventioin. Tapahtumakokonaisuudella pyrittiin myös muuttamaan digipalveluita kohtaan olevia negatiivisa asenteita, jotka on tunnistetusti yksi iso estävä tekijä digipalveluiden käyttöönotossa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä olivat niin pirkanmaalaiset asukkaat, sote-opiskelijat kuin sote-ammattilaiset. Opiskelijat saivat tehdä osana opintojaan asukastilaisuuden ja rakentaa siihen ohjatusti itse sisällöt ja toteutusmuodot. Tapahtumista koottiin palautetta ja muokattiin seuraavaa tapahtumaa saadun palautteen pohjalta.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Tapahtumia kohdennettiin eri kohderyhmille ja niiden sisältöjä muokattiin kohderyhmäkohtaisesti. Esimerkiksi Omaolon palveluiden ammattilaiswebinaarit pidettiin erikseen esihenkilöille, lääkäreille, terveydenhoitajille ja sosiaalityöntekijöille, jotta voitiin muokata sisältöjä juuri kohderyhmäkohtaisesti. Näin saatiin myös ammattilaisia sekä tulemaan tilaisuuksiin, että todella ottamaan omassa työssä hyödyllisiä digipalveluita käyttöön.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Digitaalisten palveluiden markkinointi asukkaille on haastavaa, sillä markkinointi on vaikuttavinta silloin, kun palvelutarve on. Sen sijaan ammattilaiset pystyivät tarttumaan muutokseen ja siksi yksi kiertueen kohderyhmä oli esihenkilöt. Kiertue tavoitti paljon ihmisiä, mutta juuri sote-markkinoinnin kohdentumisen haasteen takia mallia ei päätetty sellaisenaan enää jatkaa.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Kohderyhmä tulee miettiä tarkasti ja esihenkilöt pitää ehdottomasti olla kohderyhmänä myös.

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis