Palvelut goes Pirkanmaa
Toimintamallilla edistettiin olemassa olevien digitaalisten ratkaisujen tunnettavuutta ja käyttöä monipuolisesti. Edistämiseen liittyi eri kohderyhmille suunnatut webinaarit, lyhyet videomateriaalit, esittelytilaisuudet ja opiskelijayhteistyö.
Toimintamallin nimi
Toimintamallilla edistettiin olemassa olevien digitaalisten ratkaisujen tunnettavuutta ja käyttöä monipuolisesti. Edistämiseen liittyi eri kohderyhmille suunnatut webinaarit, lyhyet videomateriaalit, esittelytilaisuudet ja opiskelijayhteistyö.
Perusajatus oli lisätä niin asukkaiden kuin ammattilaistenkin tietämystä olemassa olevista digipalveluista. Hyvääkään palvelua ei voi käyttää, jos sen olemassaolosta ei tiedä. Lisäksi pyrittiin saamaan tehokkaammin käyttöön niitä palveluita, joista joka tapauksessa koitui kuluja käytettiin niitä tai eli pyrittiin resurssien mahdollisimman tehokkaaseen käyttöön.
Palvelut Goes Pirkanmaa oli kiertuekokonaisuus. Tällä eri tapahtumien kokonaisuudella pyrittiin lisäämään asukkaiden, sote-opiskelijoiden ja sote- ammattilaisten tietoisuutta jo käytössä olevista digitaalisista palveluista. Erityisesti haluttiin lisätä Omaolon ja Terveyskylän palveluiden tietoisuutta niin asukkaille kuin ammattilaisille erilaisin interventioin. Tapahtumakokonaisuudella pyrittiin myös muuttamaan digipalveluita kohtaan olevia negatiivisa asenteita, jotka on tunnistetusti yksi iso estävä tekijä digipalveluiden käyttöönotossa.
Kohderyhmänä olivat niin pirkanmaalaiset asukkaat, sote-opiskelijat kuin sote-ammattilaiset. Opiskelijat saivat tehdä osana opintojaan asukastilaisuuden ja rakentaa siihen ohjatusti itse sisällöt ja toteutusmuodot. Tapahtumista koottiin palautetta ja muokattiin seuraavaa tapahtumaa saadun palautteen pohjalta.
Tapahtumia kohdennettiin eri kohderyhmille ja niiden sisältöjä muokattiin kohderyhmäkohtaisesti. Esimerkiksi Omaolon palveluiden ammattilaiswebinaarit pidettiin erikseen esihenkilöille, lääkäreille, terveydenhoitajille ja sosiaalityöntekijöille, jotta voitiin muokata sisältöjä juuri kohderyhmäkohtaisesti. Näin saatiin myös ammattilaisia sekä tulemaan tilaisuuksiin, että todella ottamaan omassa työssä hyödyllisiä digipalveluita käyttöön.
Digitaalisten palveluiden markkinointi asukkaille on haastavaa, sillä markkinointi on vaikuttavinta silloin, kun palvelutarve on. Sen sijaan ammattilaiset pystyivät tarttumaan muutokseen ja siksi yksi kiertueen kohderyhmä oli esihenkilöt. Kiertue tavoitti paljon ihmisiä, mutta juuri sote-markkinoinnin kohdentumisen haasteen takia mallia ei päätetty sellaisenaan enää jatkaa.