Perustason lasten ja nuorten neuropsykologinen kuntoutus, Pohjois-Karjalan hyvinvointialue

Neuropsykologiseen kuntoutukseen ohjautuminen, kuntoutustarpeen arviointi moniammatillisesti ja kuntoutuksen toteuttaminen. Neuropsykologinen kuntoutus on tarkoitettu kouluikäisille lapsille. 

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Perustason lasten ja nuorten neuropsykologinen kuntoutus, Pohjois-Karjalan hyvinvointialue
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Neuropsykologiseen kuntoutukseen ohjautuminen, kuntoutustarpeen arviointi moniammatillisesti ja kuntoutuksen toteuttaminen. Neuropsykologinen kuntoutus on tarkoitettu kouluikäisille lapsille. 

Toteutuspaikka
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Kaisu Niiranen

Luotu

21.12.2021

Viimeksi muokattu

08.11.2023

icon/chevron-down Created with Sketch. Toimintamallin kuvaus

Ratkaisun perusidea **

Neuropsykologiseen kuntoutukseen ohjaudutaan koulu-, perheneuvola- tai yksityispsykologin tutkimuksiin pohjautuvan suosituksen perusteella koko hyvinvointialueelta. Suositukseen tarvitaan lapsesta tehty pedagoginen arvio, tieto koulun tukitoimista ja kodin ja koulun kanssa tehdystä yhteistyöstä lapsen arjen tukemiseksi, mahdolliset muut asiaan liittyvät lausunnot ja suositukset sekä kuvaus lapsen arjen toimintakyvystä. Hyvinvointialueelle on laadittu Lasten ja nuorten neuropsykologisten tutkimusten ja kuntoutuksen myöntäminen perusterveydenhuollossa -työohje, jonka tavoitteena on turvata neuropsykologisen kuntoutuksen perusteltu, tasa-arvoinen ja yhdenvertainen saatavuus hyvinvointialueella.

Kuntoutuksen tavoitteet määritellään yhteistyössä huoltajien, lapsen/nuoren ja opettajien kanssa psykologin tutkimukseen, arjen havaintoihin sekä kokemuksiin perustuen. Perheen ja lapsen/nuoren kanssa on syytä käydä läpi kuntoutuksen keskeinen sisältö sitoutumisen varmistamiseksi.

Kuntoutussuositus käsitellään perusterveydenhuollossa lasten neuropsykologisen kuntoutuksen moniammatillisessa työryhmässä, jossa tehdään päätökset kuntoutuksesta ja huolehditaan kuntoutuksen järjestämisestä. Siun sote ostaa neuropsykologisen kuntoutuksen pääosin yksityisiltä palveluntuottajilta. Kuntoutus voi olla lähi-, etä- tai ryhmämuotoista kuntoutusta. 

Kuntoutuksen alussa tarkennetaan vielä yhdessä koulun ja perheen kanssa kuntoutuksen tavoitteet. Kuntoutuksen alkuun ja loppuun kuuluu koulu-/verkostoneuvottelu, jotka sisältyvät myönnettyjen kuntoutuskertojen kokonaismäärään. Kirjallinen kuntoutuspalaute kuuluu aina neuropsykologiseen kuntoutukseen. 

Toimintaympäristö **

Lasten ja nuorten kuntoutuksen perustason palvelujen kehittäminen kuuluu Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskusohjelmaan 2020-2023 Monialaisuus ja yhteentoimivuus -kokonaisuuteen. Siinä on tavoitteena monialaisten palvelukokonaisuuksien käyttöönotto sote-keskustoiminnassa. Palvelujen kehittäminen toteutetaan uudistamalla toimintatapoja ja edistämällä ihmislähtöisiä palvelukokonaisuuksia.  

Alueellisena haasteena on sosioekonomisten ongelmien kasaantuminen osalle lapsiperheitä sekä lasten, nuorten ja perheiden palvelujen painottuminen korjaaviin palveluihin. Lasten ja nuorten kuntoutuspalvelut ovat jakautuneet eri toimialueille. 

Lähtökohtana on, että lapsi, nuori ja perhe on aktiivinen toimija. Lasten ja nuorten kuntoutuksessa vahvistetaan lapsen kehitysympäristön asiantuntijuutta sekä edistetään toimintatapoja ja rakenteita, jotka mahdollistavat yhteisöllisen kuntoutuksen. Vaikutamme siihen, että työtekijöiden vastuunjaot selkeytyvät ja yhteinen asiakasymmärrys lisääntyy, ja työntekijöiden osaaminen vahvistuu.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Neuropsykologinen kuntoutus on tarkoitettu alle 18-vuotiaille lapsille ja nuorille. Kuntoutuksesta saattavat hyötyä lapset/nuoret, joilla on riittävät kognitiiviset taidot ja joiden elämäntilanne on riittävän vakaa. Neuropsykologisen kuntoutuksen kohteiksi voivat soveltua arkea ja oppimista merkittävällä tavalla haittaavat kehitykselliset tai neurologisista sairauksista tai vammoista aiheutuvat kielelliset ja näönvaraisen hahmottamisen erityisvaikeudet, muistiongelmat, tarkkaavuuden säätelyn ja toiminnanohjauksen vaikeudet sekä lukivaikeudet ja matematiikan oppimisen ongelmat. Kuntoutuksessa käsitellään myös oppimiseen liittyviä tunteita, esimerkiksi ahdistusta ja pyritään tukemaan itsetunnon vahvistumista.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Kuntoutustarpeen arviointi on yhdenmukaistunut koko hyvinvointialueella. Palveluun pääsyn aika on merkittävästi lyhentynyt. Moniammatillinen työ on vahvistunut, ammatillinen osaaminen on monipuolistunut ja yhteinen asiakasymmärrys on lisääntynyt.

Neuropsykologisen kuntoutuksen toimintamallin kehittäminen on ollut osa lasten ja nuorten kuntoutuksen osaamiskeskuksen kehittämistä ja toteuttamista.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Yhdessä tehden ymmärrys avartuu ja asia kerrallaan tavoitteet saavutetaan.

Kansikuva
Kuva neljästä kädestä pitelemässä palapelin paloja

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis