Perusterveydenhuollon pitkäaikaissairaan hoitopolku Etelä-Karjalassa
Etelä-Karjalan perusterveydenhuollon pitkäaikaissairaan hoitopolku on kehitetty yhtenäiseksi toimintamalliksi tukemaan hoidon jatkuvuutta sekä laadukkuutta.
Tuotoksena työohje ammattilaiselle.
Toimintamallin nimi
Etelä-Karjalan perusterveydenhuollon pitkäaikaissairaan hoitopolku on kehitetty yhtenäiseksi toimintamalliksi tukemaan hoidon jatkuvuutta sekä laadukkuutta.
Tuotoksena työohje ammattilaiselle.
Hoitopolun tarkoituksena on yhtenäistää ja vahvistaa pitkäaikaissairaan asiakkaan hoidon jatkuvuutta Etelä-Karjalan alueella. Hoidon osatekijöinä ovat hoitaja-lääkärityöparimalli sekä asiakkaan omahoito. Hoito toteutuu kehämäisesti yhteydenotosta jatkohoidon toteutumiseen, asiakkaan kanssa yhdessä tehdyn hoitosuunnitelman mukaisesti.
Yhteinen tulevaisuus – Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus Etelä-Karjalassa hankkeen osana koettiin tarve tarkastella ja yhtenäistää pitkäaikaissairaan hoitopolkua. Yhtenä osana päivitettiin hoitajan käyttämä vastaanottofraasi potilastietojärjestelmään.
Kohderyhmänä on Etelä-Karjalan perusterveydenhuollon terveys- ja hyvinvointiasemilla vastaanottotyötä tekevät hoitajat ja heidän asiakkaansa. Malli tukee hoidon ennaltaehkäisyä ja jatkuvuutta sekä omahoitoisuutta.
Pitkäaikaissairaan hoitopolku on toteutettu osana Omahoitajamallia. Omahoitajamalli on tarkoitettu asiakkaille, joilla on pitkäaikaisesta terveysongelmasta johtuen runsaasti yhteydenottoja tai lyhytaikaisesti lisääntynyt runsaan tuen tarve.
Hoitopolku jalkautetaan Etelä-Karjalan terveys- ja hyvinvointiasemien hoitotyön ammattilaisille koulutuksissa ja kokouksissa, pienemmissä tiimeissä tai yksilötasolla. Pitkäaikaissairaan hoitopolku on osa uusien työntekijöiden perehdytystä. Hoitopolun jalkauttajina toimivat omahoitajamallin kehittäjähoitajat ja kehittämisryhmässä mukana ollut lääkäri.
Pitkäaikaissairaan hoitopolku on tallennettu terveysasemien yhteiseen kansioon, josta se on kaikkien perusterveydenhuollon ammattilaisten luettavissa.
Toimintamalli vakiintuu käyttämällä luotua fraasia pitkäaikaissairaan vastaanottokäynneillä. Fraasi löytyy Etelä-Karjalan perusterveydenhuollon potilaskertomuksen fraasipohjista.
Hoitokäytännöt ovat yhtenäistyneet sekä hoidon jatkuvuus on parantunut. Ennaltaehkäisevä työskentelytapa tuo kustannustehokkuutta ja asiakkaan näkökulmasta käynti on kokonaisvaltaisempi.
Haasteensa tuo uuden fraasimallin omaksuminen sekä ajankäytön rajallisuus.