Perusterveydenhuollon sähköisen ajanvarauksen laajentaminen Pohjanmaan hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)
Laajennetaan nykyjärjestelmien ajanvaraaustoiminallisuutta alueelliseen kattavuutta ja avataan enemmän aikoja sähköisen ajanvarauksen käyttöön
Prima Botnia Inv 1, asiakasohjaus. Suunnittelu aloitettu Tulevaisuuden Sote-keskus hankkeessa.
Toimintamallin nimi
Laajennetaan nykyjärjestelmien ajanvaraaustoiminallisuutta alueelliseen kattavuutta ja avataan enemmän aikoja sähköisen ajanvarauksen käyttöön
Prima Botnia Inv 1, asiakasohjaus. Suunnittelu aloitettu Tulevaisuuden Sote-keskus hankkeessa.
Toiminnan ja asiakkaiden tarpeiden pohjalta luodaan sähköisen ajanvarauksen mahdollistaminen kattavaksi koko alueelle.
Projektiin osallistuva organisaatio oli Pohjanmaan hyvinvointialueen ammattilaiset ja asukkaat (väkiluku 176 323, Tilastokeskus 2022). Projekti rajoittui perusterveydenhuollon kuntiin Vaasa, Laihia, Vöyri, Mustasaari, Maalahti, Korsnäs ja Närpiö. Projektin rinnalla työstettiin sähköisen asiointipalvelun suunterveydenhuollon-laajennus projektia (P4, I4) joka kattoi tämän projektin ulkopuolelle jääneet (Pietarsaari, Kruunupyy, Pedersöre, Luoto, Uusikaarlepyy, Kristiinankaupunki ja Kaskinen) Pohjanmaan hyvinvointialueen kunnat.
Perusterveydenhuollon asiakasryhmä on melko laaja käsite, ja osassa sähköisissä ajanvarauksissa on voitu ottaa huomioon monta eri asiakasryhmää. Ajanvarausmahdollisuuksia laajennettiin muun muassa kausirokote-aikoihin, jotka kattaa ison asiakasryhmän. Alueilla, joilla sähköinen ajanvaraus oli ollut jo käytössä, pystyttiin toteamaan että asiakkaat mielellään varaavat rokoteaikoja verkosta.
Erityisiä kohderyhmiä olivat esimerkiksi diabetespotilaat, joille kehitettiin koko alueen kattava mahdollisuus varata puhelinaikoja diabeteshoitajalle. Tämä kehitettiin helpottamaan kohderyhmän ohjautumista oikealle hoitajalle.
Lastennneuvolan vuositarkastuksien ajanvaraus laajennettiin koko alueen kattavaksi.
Ehkäisyneuvolan kohderyhmä on suureksi osaksi nuoria ja työikäisiä, joille sähköinen asiointi on luontevaa. Tätä kohderyhmää ajatellen kehitettiin sähköistä ajanvarausta ehkäisyneuvolan käynteihin.
Opiskelu- ja kouluterveydenhuolto, kuntoutus ja suun terveydenhuolto olivat palveluita, joiden tarpeita arvioitiin ja asetettiin tavoiteitta yhteisen asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttöönottoprojektia varten.
Toiminnan eri yksiköiden eismiehet ja työntekijät on osallistettu sähköisen ajanvarauksen laajentamisen projektiin. Toiminnan henkilökuntaa on myös kehoitettu testaamaan ajanvaraustoimintoja ja tutustumaan toimintoihin asiakkaiden näkökulmasta. Toiminnalta on myös pyydetty vinkkejä miten tavoitetaan markinoinnilla heidän kohderyhmiään. Esihenkilöille on tasaisin väliajoin informoitu palveluiden jatkuvasta markkinointisuunnitelmasta ja siitä, että heidän osuutensa on avainasemassa palveluiden saatavuuden osin.
Projektin loppuraportin ja esityksen myötä on tiivisetty muutama konkrettinen ehdotus toiminnalle.
Ehdotus toiminnalle jatkotoimenpiteille ja juurruttamisen varmistaminen:
-
Jatkuva seuranta, palveluiden saatavuuden varmistaminen, eli aikojen lisääminen asiakkaiden varattaviksi sähköiseen ajanvaraukseen.
-
Säännöllinen markkinointi. Flyereiden jakaminen asiakkaille ja yksiköiden omat markkinointitavat kohderyhmien tavoittamiseksi. Esim. kouluterveydenhuolto käytttää koulun viestintäkanavia, neuvolapalvelut käyttävät omia some-tilejään.
-
Palveluiden yhtenäistäminen. Koko alueella saatavilla hyvä kattaus digitaalisesti varattavia aikoja perusterveydenhuollon palveluihin.
-
Asiakkaille: palveluihin pääsy sujuvoitettu ja palveluihin pääsy tasavertainen alueen asukkaille .
-
Kaikkien työryhmien työskentely on tuottanut valmistavaa materiaalia yhteistä asiakas- ja potilastietojärjestelmää varten.
-
Infotekstien yhtenäistäminen (asiakasohjauksen selkeyttäminen).
-
Verkostoituminen eri yksiköiden välillä digitaalisten palveluiden kehittämisen ympärillä, kokemuksien jakaminen.
-
Rinnakkaisessa projektissa ollaan otettu käyttöön sähköistä asiointia Lifecare kuntien osalta. Työpajat ovat olleet osaksi yhteisiä molemmille projekteille.
Kansikuva
