Ratkaisuja digiosallisuuden ja työllistymisen vahvistamiseksi
Monet tekijät vaikuttavat digiosallisuuden toteutumiseen ja tämä toimintamalli pyrkii esittelemään konkreettisia ratkaisuja sote-ammattilaisten ja alan opiskelijoiden käyttöön työllistymisen ja digiosallisuuden tukemisessa.
Toimintamallin nimi
Monet tekijät vaikuttavat digiosallisuuden toteutumiseen ja tämä toimintamalli pyrkii esittelemään konkreettisia ratkaisuja sote-ammattilaisten ja alan opiskelijoiden käyttöön työllistymisen ja digiosallisuuden tukemisessa.
Monet tekijät vaikuttavat digiosallisuuden toteutumiseen ja tämä toimintamalli pyrkii esittelemään konkreettisia ratkaisuja sote-ammattilaisten ja alan opiskelijoiden käyttöön työllistymisen ja digiosallisuuden tukemisessa.
Suomen kestävän kasvun ohjelman alustavassa elpymis- ja palautumissuunnitelmassa on asetettu tavoitteeksi muun muassa se, että työkyvyn tuen palveluiden saatavuus ja laatu vastaavat työttömien palvelutarpeita. Digiosallisuus työllisyyden edistämisessä hankkeessa haettiin ratkaisua heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden digisyrjäytymiseen ja sen uhkaan heikkojen digitaitojen, digitaalisten välineiden ja tuen puutteen vuoksi. Digitaidot ovat osa tämän päivän ja tulevaisuuden työelämätaitoja sekä yhteiskunnassa toimimisen edellytys.
Kohderyhmät:
- heikommassa työmarkkina-asemassa olevat henkilöt
- kolmannen sektorin työllisyyttä edistävät työntekijät
- välillisiä kohderyhmiä olivat Metropolia Amk:n opiskelijat ja muut työllisyyttä edistävät järjestöt ja heidän jäsenet
Hankkeessa oli tavoite luoda moniäänisen yhteiskehittelyn avulla käyttäjien tarpeita vastaava matalan kynnyksen digiosallisuutta parantava toimintamalli ja juurruttaa toimintamalli Metropolia Amk:n Myllypuron kampukselle sekä soveltuvin osin osaksi Sosped-säätiön kulttuuripajatoimintaa.
Toimintamalli rakennettiin yhdessä opiskelijoiden ja kohderyhmien kanssa
Toimintamallin kehittäminen eteni prosessimaisesti yhteiskehittämisen näkökulmaa ja palvelumuotoilun periaatteita hyödyntäen. Kehittämisen lähtökohtana tulee olla vahva asiakasymmärrys, jonka takia kohderyhmille toteutettiin hankkeen alussa kyselytutkimus. Tarvekartoituksen ja aineiston analysoinnin jälkeen käynnistyi yhteiskehittelyvaihe. Yhteiskehittelypajoissa tunnistettiin toiminnallisia menetelmiä hyödyntäen mm. osallistujien kokemuksia digituen tarpeista työllistymisen eri vaiheissa. Tapahtumissa pohdittiin myös erilaisten pelien hyödyllisyyttä järjestöjen pajatoiminnoissa niin arjen hallinnan- kuin työllistymisen näkökulmista.
Syksyllä 2022 järjestettiin yhteiskehittelypaja, jossa työllistymistä edistävien järjestöjen työntekijät ja asiakkaat pääsivät jakamaan ideoitaan ja luonnostelemaan kehitteillä olevan toimintamallin elementtejä. Yhteiskehittely toteutui oppimiskahvilamenetelmää sovelletusti hyödyntäen. Työpaja-työskentely toteutui kolmen eri teeman parissa:
- Työpajassa jaettiin kokemuksia digitalisoituneen työnhaun haasteista ja tunnistettiin tuen tarpeita. Oman osaamisen tunnistaminen koettiin tärkeänä teemana digiosallisuuden vahvistamisen tavoittelussa. Moni osallistuja nosti esille myös sen, miten tärkeää sivuston selkeys on tiedon löydettävyyden ja hyödynnettävyyden näkökulmista.
- Työpajassa ja keskustelussa nousi esiin tuen tarve esim. oman osaamisen tunnistamiseen, rohkaistumiseen digin käyttöön ja digitaitojen oppimiseksi.
- Työpajassa tarkasteltitin sekä asiakkaiden että työntekijöiden tarpeita. Ajatuksia ja ideoita tuli esille kotikäynneistä, laitehankintojen tuesta ja työhaastatteluvideoiden tekemisestä. Toivottiin esim. valmiiden digi-ideoiden ja osaamisen jakamisen foorumia toimijoiden kesken.
Metropolia Amk:n monialaiset opiskelijaryhmät innovoivat syksyn 2022 aikana uudenlaisia ratkaisuja osaksi toimintamallia: Yhteensä 24 opiskelijaa tarttui innovaatiohaasteeseen ja työskentely tapahtui viidessä pienryhmässä, joissa tuotettiin ratkaisuehdotuksia matalan kynnyksen yksilölliseen ja ryhmämuotoiseen digitukeen.
Syksyllä 2022 kerättiin aineistoa digitaalisen työnhaun vaatimuksista hankkeen tutkimuksellisena toimintana. Aineiston kerääminen toteutui hankkeen välillisen kohderyhmän toimesta osana Metropolia Amk:n toimintaterapiatutkinnon opiskelijoiden oppimistehtävää. Tällä toimenpiteellä haluttiin tunnistaa ja analysoida digitaalisen työnhaun osaamisvaatimuksia sekä tilanteeseen vaikuttavia ympäristö- ja olosuhdetekijöitä. Tehtäväanalyysejä oli toteuttamassa yhteensä 26 opiskelijaa ja selvitystyön tulokset ovat nyt julkaistu ja on vapaasti hyödynnettävissä digiosallisuuden edistämisessä. (www: https://www.theseus.fi/handle/10024/804584)
Digitalisoitunut työnhaku ja työelämässä toimiminen asettavat moninaisia haasteita työnhakijan digiosaamiselle, vuorovaikutukselle sekä tiedonkäsittelylle. Tunnistamalla työnhakijan voimavaroja ja osaamista sekä ympäristötekijöiden vaikutuksia on mahdollista kohdentaa tuen muoto tarkoituksenmukaisemmin.
Digiosallisuutta vahvistavia toiminnan muotoja pilotointiin toimintamallin kehittämisen vaiheessa ja hyväksi todettuja interventioita jalostetaan ja viedään nyt käytäntöön Metropolia Amk:n Myllypuron kampuksen Digi- &Duunikulman toimintana osana kampuksen HyMy-Kylän palveluvalikoimaa. Sote-alan opiskelijoita tarvitaan heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden digiosallisuuden ja työelämävalmiuksien vahvistamisessa ja Metropolia ammattikorkeakoulun innovatiiviset oppimisympäristöt tarjoavat tähän luontevan toimintaympäristön.
Digiosallisuus työllisyyden edistämisessä -hankkeen loppukartoituskysely toteutettiin elokuussa 2023. Tavoitteena oli saada tietoa kohderyhmien digiosallisuudesta ja digitaitojen tasosta hankkeen päättyessä. Loppukartoitus toteutettiin e-lomakekyselynä ja kyselytutkimuksen toteutuksesta vastasi Metropolia Ammattikorkeakoulu.
Vastaajista enemmistö arvioi digitaitojensa kehittyneen viimeisen vuoden aikana. Lähes kaikki loppukartoituskyselyn vastaajaosapuolet tarvitsevat ainakin ajoittain digitukea digiosallisuutensa mahdollistumiseksi. Useimmilla työllistymistä edistävillä työntekijöillä on mahdollisuus saada tukea työpaikan digituesta, mutta he tarvitsevat ja saavat digitukea myös läheisiltä ja ystäviltä sekä järjestöistä. Heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden osalta korostuu erityisen tärkeänä läheisiltä ja ystäviltä saatava sekä järjestöjen tarjoama digituki.
Digitaidot ja niiden kehittymiseen vaikuttaneet asiat kuluneen vuoden aikana - Digiosallisuuden loppukartoitus:
- Opiskelu, jonka vuoksi on täytynyt opetella uusia digitaitoja, kuten eri alustojen käyttöä ja tiedostojen jakamista ja lähettämistä eri muodoissa eri kanavilla
- Perustutkinnon suorittaminen
- Digipalveluiden jatkuva kehitys ja niiden jatkuva käyttö opettaa uusia taitoja
- Nettiselaimen käyttö
- Digivälineiden aiempaa monipuolisempi käyttö
- Digilaitteen lainaaminen, uuden ohjelman hankkiminen ja sen käytön opettelu katsomalla tutoriaaleja netistä
- Omiin digitaitoihin ja palveluihin luottaminen sekä rohkeasti uusien asioiden kokeileminen
- Rauhoittuminen omien tavoitteiden saavuttamiseksi
- Osallistuminen digiosallisuutta edistävän hankkeen toimintaan
- Ystävien tuki