Digitaalisen perhekeskuksen kehittäminen, Satakunnan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Perhekeskusten verkkosivut tuodaan asiakaslähtöisemmiksi ja saavutettavimmiksi, jolloin tarvittavat palvelut löytyvät paremmin. Sivuilla otetaan käyttöön uusi ilme ja toimintoja kuten tapahtumakalenteri sekä yhteistyötahojen palvelut. 

Toimintamallin nimi
Digitaalisen perhekeskuksen kehittäminen, Satakunnan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Perhekeskusten verkkosivut tuodaan asiakaslähtöisemmiksi ja saavutettavimmiksi, jolloin tarvittavat palvelut löytyvät paremmin. Sivuilla otetaan käyttöön uusi ilme ja toimintoja kuten tapahtumakalenteri sekä yhteistyötahojen palvelut. 

Toteutuspaikka
Satakunta
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Satakunnan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

22.8.2024

Viimeksi muokattu

2.10.2025
Ratkaisun perusidea

Digitaalinen perhekeskus tukee fyysistä perhekeskustoimintaa. Perhekeskuksille luodaan toimivammat verkkosivut asiakkaiden tarpeet edellä. Perhekeskusten brändäyksellä varmistetaan uusittujen sivujen tunnettavuus. Digitaalinen perhekeskus sisältää yhdenmukaiset, asiasisältöiset palvelut, jotka ovat myös kustannustehokkaat. Asiakkaat ja ammattilaiset voivat hyödyntää erilaisia palvelumuotoja sekä uusia materiaaleja, jotka kaikki löytyvät sujuvasti.

Toimintaympäristö

Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisvastuu kunnilta ja kuntayhtymiltä hyvinvointialueille siirtyi 1.1.2023. Perhekeskus on hyvinvointialueen palveluverkosto, joka kokoaa alleen lasten, nuorten ja perheiden palvelut. Perhekeskuksissa on tarjolla terveys- ja sosiaalipalvelut. Peruspalveluiden lisäksi erityispalvelut tuovat asiantuntemusta erityistason palveluista. Perhekeskusten keskeisiä yhteistyötahoja ovat mm. kunnat, seurakunnat ja järjestöt.

Myös digitaaliset palvelut ovat lasten, nuorten ja perheiden tarpeisiin kohdennettuja palveluja perhekeskuksissa. Fyysiset toimipisteet täydentyvät kattavimmilla verkkosivuilla vastaten myös asiakkaiden sähköiseen palvelutarpeeseen paremmin. Digitaalinen perhekeskus sisältää asiakkaille tietoa ja tukea sekä palveluita. Perhekeskuksen omilla verkkosivuilla on tarjolla kiireetöntä palvelua eri elämäntilanteisiin liittyvissä asioissa.

Verkkosivut vastaavat hyvinvointialueen strategiaa, jossa korostuu palvelujen yhdenvertaisuus. Palvelut ovat saatavilla yhdenvertaisesti, oikea-aikaisesti ja lähellä monin eri tavoin. Digitaalisia palveluita vahvistamalla pystytään paremmin tukemaan myös omaehtoista terveyden ja hyvinvoinnin parantamista sekä oman hoidon osallisuutta.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Lasten, nuorten ja perheiden palveluiden asiakkaina ovat pääsääntöisesti lapsiperheet, nuoret ja nuoret aikuiset sekä opiskelijat. Perhekeskusten asiakasryhmän laajat palveluvalikoimat aukeavat asiakkaille paremmin uusittujen sivustojen kautta. Lisäksi aktiivisella markkinoinnilla edistetään näkyvyyttä ja tunnettavuutta. Digitaalinen palvelualusta helpottaa myös ammattilaisten työtä. Asiakasosallisuuden toteutuminen kehittämis- ja käyttöönottovaiheessa on tapahtunut  eri asiakasryhmiä kuulemalla. Asiakkaiden lisäksi ammattilaisille on järjestetty työpajoja. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Verkkosivujen uudistamisprojektin yhteydessä toteutetun Brändikäsikirjan materiaalit ovat kaikkien perhekeskusten ammattilaisten käytettävissä ja tukevat perhekeskusviestintää. Tämä tukee uuden visuaalisen ilmeen  juurtumista käyttöön. Uudistetut verkkosivut esitellään ammattilaisille teamsilla erillisessä infotilaisuudessa ja paikan päällä verkostopäivässä, johon kutsutaan myös järjestöjen, kuntien ja muiden yhteistyötahojen kumppanit. Sivuja esitellään ammattilaisille myös erikseen järjestetyissä infotilaisuuksissa kevään ja syksyn 2025 aikana.  Sivuston käyttöönottoa asiakkailla edistetään viestinnällä ja erilaisiin tapahtumiin osallistumalla. Kehittämisen ja käyttöönoton aikana sekä ammattilaisilta että asiakkailta kerätään palautetta.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Digitaalisen perhekeskuksen eli verkkosivuston kehittäminen yhteistyössä ammattilaisten ja asiakkaiden kanssa edistää toimivan ja käytettävän sivuston rakentamista. Käyttöönottoon, markkinointiin ja näkyvyyteen eri käyttäjäryhmien viestintäkanavissa on panostettava, jotta sekä asukkaat että ammattilaiset ottavat palvelun aktiiviseen käyttöön. Palvelun on oltava saavutettava ja helppokäyttöinen. Kehittäminen toteutetaan asiakaslähtöisesti siten, että kaikki käyttäjäryhmät osallistuvat arviointi- ja kehitysprosesseihin. Perhekeskusammattilaisten perehdytykseen kiinnitetään erityistä huomiota, jotta palvelu integroidaan osaksi rutiinityötä ja asiakkaita osataan ohjata digitaalisten palvelujen pariin. Vahva juurtuminen ja toiminnan kehittyminen vaatii myös kokonaisuuden koordinointia ja vastuuttamista. Sata-alueella sivustosta vastaavat niin viestintä, lasten, nuorten ja perheiden palvelut kuin ict-palvelut, kaikki yhdessä.

Kansikuva
Verkkoselain, jolla näkyy vauvan kuva.

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt