Satakunnan hyvinvointialueen digitaalisen perhekeskuksen kehittäminen (RRP, P4, I1)
Perhekeskusten verkkosivut tuodaan asiakaslähtöisemmiksi ja saavutettavimmiksi, jolloin tarvittavat palvelut löytyvät paremmin. Sivuilla otetaan käyttöön uusi ilme ja toimintoja kuten tapahtumakalenteri sekä yhteistyötahojen palvelut.
Toimintamallin nimi
Perhekeskusten verkkosivut tuodaan asiakaslähtöisemmiksi ja saavutettavimmiksi, jolloin tarvittavat palvelut löytyvät paremmin. Sivuilla otetaan käyttöön uusi ilme ja toimintoja kuten tapahtumakalenteri sekä yhteistyötahojen palvelut.
Toimintamallissa on kyse digitaalisen perhekeskuksen vahvistamisesta luomalla toimivammat verkkosivut asiakkaiden tarpeet edellä. Perhekeskusten brändäyksellä varmistetaan uusittujen sivujen tunnettavuus. Digitaalinen perhekeskus sisältää yhdenmukaiset, asiasisältöiset palvelut, jotka ovat myös kustannustehokkaat. Asiakkaat ja ammattilaiset voivat hyödyntää erilaisia palvelumuotoja sekä uusia materiaaleja, jotka kaikki löytyvät sujuvasti.
Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisvastuu kunnilta ja kuntayhtymiltä hyvinvointialueille siirtyi 1.1.2023. Perhekeskus on hyvinvointialueen palveluverkosto, joka kokoaa alleen lasten, nuorten ja perheiden palvelut. Perhekeskuksissa on tarjolla terveys- ja sosiaalipalvelut. Peruspalveluiden lisäksi erityispalvelut tuovat asiantuntemusta erityistason palveluista. Perhekeskusten keskeisiä yhteistyötahoja ovat mm. kunnat, seurakunta ja järjestöt.
Myös digitaaliset palvelut ovat lasten, nuorten ja perheiden tarpeisiin kohdennettuja palveluja perhekeskuksissa. Fyysiset toimipisteet täydentyvät kattavimmilla verkkosivuilla vastaten myös asiakkaiden sähköiseen palvelutarpeeseen paremmin. Digitaalinen perhekeskus sisältää asiakkaille tietoa ja tukea sekä palveluita. Perhekeskuksen omilla verkkosivuilta on tarjolla kiireetöntä palvelua eri elämäntilanteisiin liittyvissä asioissa.
Verkkopalvelun hankinta vastaa hyvinvointialueen strategiaa, jossa korostuu palvelujen yhdenvertaisuus. Palvelut ovat saatavilla yhdenvertaisesti, oikea-aikaisesti ja lähellä monin eri tavoin. Digitaalisia palveluita vahvistamalla pystytään paremmin tukemaan myös omaehtoista terveyden ja hyvinvoinnin parantamista sekä oman hoidon osallisuutta.
Lasten, nuorten ja perheiden palveluiden asiakkaina ovat pääsääntöisesti lapsiperheet, nuoret ja nuoret aikuiset sekä opiskelijat. Perhekeskusten asiakasryhmän laajat palveluvalikoimat aukeavat asiakkaille paremmin uusittujen sivustojen kautta sekä markkinoinnilla edistetään näkyvyyttä ja tunnettavuutta. Digitaalinen palvelualusta helpottaa myös ammattilaisten työtä. Asiakasosallisuuden toteutuminen työstövaiheessa on tapahtunut eri asiakasryhmiä kuulemalla. Asiakkaiden lisäksi ammattilaisille on järjestetty työpajoja.
Brändikäsikirjan materiaalit ovat kaikkien perhekeskusten ammattilaisten käytettävissä. Materiaalit ja ohjeistus niiden käyttöön käsitellään henkilöstön kanssa. Tämä tukee juurtumista käyttöön. Lisäksi ammattilaisille järjestetään verkostopäivä, johon kootaan yhteiseen tapahtumaan myös järjestöjen, kuntien ja muiden yhteistyötahojen kumppanit. Uudistetut verkkosivut esitellään ammattilaisille samalla. Verkkosivujen sisällön suunnittelussa on myös ollut mukana ammattilaisia.