Senioritoimintamalli (vanhuspalveluvetoinen), Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Mallilla selkiytetään ohjausta ja matalankynnyksen yhteydenottokanavien käyttöä vahvistamalla yhteistyötä eri toimijoiden kesken sekä kehittämällä etsivää ja löytävää vanhustyötä ja viestintää mm digitaalisuutta hyödyntäen.
Perustiedot
Toimintamallin nimi
Mallilla selkiytetään ohjausta ja matalankynnyksen yhteydenottokanavien käyttöä vahvistamalla yhteistyötä eri toimijoiden kesken sekä kehittämällä etsivää ja löytävää vanhustyötä ja viestintää mm digitaalisuutta hyödyntäen.
Toimintamalli lyhyesti
Covid-19 – pandemia on vaikuttanut käytännössä jokaiseen Vantaan ja Keravan asukkaaseen, yritykseen ja organisaatioon. Pandemia ja sen aiheuttamat vaikutukset ilmailu- ja matkailuteollisuuteen ovat vaikuttaneet suorasti varsinkin Vantaan väestöön, sillä Helsinki-Vantaan lentoaseman ja Aviapoliksen henkilökuntaa on joutunut lomautusten ja muiden säästötoimenpiteiden pariin ja matkailuala oli pitkään täysin pysähdyksissä. Sosiaali- ja terveydenhuolto on puolestaan joutunut perustamaan erittäin nopeassa aikataulussa uusia toimintoja, joista merkittävimpinä mainittakoon koronatestaus-, tartunnanjäljitys- sekä rokotustoiminnot. Uusien toimintojen perustaminen sekä välttämättömien sosiaali- ja terveydenhuollon toimintojen ylläpito on aiheuttanut alueille hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaa. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen VaKeHyva – Hyvät palvelut 2.0 -hankkeen keskiössä on tämän velan hoitaminen ja hoidon, kuntoutuksen sekä palveluiden puutteesta kärsineiden ihmisten tilanteen parantaminen.