Sosiaalihuollon asianhallinnan käyttönottomallin kehittäminen TulSote

Jotta saadaan luotettavaa tilastointia sosiaalihuollon saatavuudesta oikeellinen asianhallinta on välttämätön. Hankkeessa on kehitetty asianhallintaan liittyvää materiaalia henkilökunnan ymmärryksen ja motivaation lisäämiseksi.

Toimintamallin nimi
Sosiaalihuollon asianhallinnan käyttönottomallin kehittäminen TulSote
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Jotta saadaan luotettavaa tilastointia sosiaalihuollon saatavuudesta oikeellinen asianhallinta on välttämätön. Hankkeessa on kehitetty asianhallintaan liittyvää materiaalia henkilökunnan ymmärryksen ja motivaation lisäämiseksi.

Toteutuspaikka
Pohjanmaan hyvinvointialue, Tulevaisuuden sosiaali ja terveyskeskushanke
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit

Tekijä

Maria Vilkas

Luotu

18.12.2023

Viimeksi muokattu

4.9.2025
Ratkaisun perusidea

Koska tieto sosiaalihuollon palvelujen saatavuudesta perustuu asiakastietojärjestelmän kirjauksiin, aloimme kehittämisen  sosiaalihuollon asianhallinnasta. Aiemmin tietoa mm. palvelujen saatavuudesta  on kerätty hajanaisesti, esimerkiksi Excel- ja Word-tiedostoihin. Asiakastietojärjestelmistä on saatu vain rajallisesti tietoa. 

Asianhallinnan määrittelyä yhtenäistettiin jotta tiedot olisivat yhteismitallisia, laadukkaita ja paremmin hyödynnettävissä.   

Toimintaympäristö

Toimintamallia kehitettiin koronapandemian jälkeisessä ajassa,mikä toi mukanaan omat haasteensa mm. henkilöstön motivoimisessa osallistumaan kirjaamiskäytäntöjen kehittämiseen. Lisäksi Pohjanmaalla siirryttiin hankkeen aikana ensin hyvinvointikuntayhtymään ja myöhemmin hvyinvointialueiseen, mikä vaikutti toimintaympäristöön ja edellytti sopeutumista moneen eri muutokseen. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä tässä projektiosuudessa ovat olleet sosiaalihuollon työntekijät. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Yhteisiä kokouksia on järjestetty kaikkien sosiaalihuollon palvelutehtävien ammattialaisille, jotta saataisiin ruohonjuuritason yhteisiä näkemyksiä asianhallinnan nimistä. Kun määrittelyt on tehty, kirjaamiskoulutuksia tulisi järjestää erikseen kaikille palvleutehtävien ammattilaisille, sillä koko sosiaalihuollon kattavaa yhtenäistä asiannimeämistä ei ole mahdollista totetuttaa.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Yhteisen asianhallinnan määrittelyn ansiosta kirjaukset ovat koulutusten jälkeen entistä yhdenmukaisempia ja luottevampia.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Tärkeää on osallistaa ammattilaisia jotta pääsevät mukaan kehittämiseen jo alusta. Työ vaatii sitoutumisen lisäksi aikaa osallistua yhteisiin kokouksiin.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä