Sosiaalihuollon asianhallinnan käyttönottomallin kehittäminen TulSote
Jotta saadaan luotettavaa tilastointia sosiaalihuollon saatavuudesta oikeellinen asianhallinta on välttämätön. Hankkeessa on kehitetty asianhallintaan liittyvää materiaalia henkilökunnan ymmärryksen ja motivaation lisäämiseksi.
Toimintamallin nimi
Jotta saadaan luotettavaa tilastointia sosiaalihuollon saatavuudesta oikeellinen asianhallinta on välttämätön. Hankkeessa on kehitetty asianhallintaan liittyvää materiaalia henkilökunnan ymmärryksen ja motivaation lisäämiseksi.
Koska tieto sosiaalihuollon palvelujen saatavuudesta perustuu asiakastietojärjestelmän kirjauksiin, aloimme kehittämisen sosiaalihuollon asianhallinnasta. Aiemmin tietoa mm. palvelujen saatavuudesta on kerätty hajanaisesti, esimerkiksi Excel- ja Word-tiedostoihin. Asiakastietojärjestelmistä on saatu vain rajallisesti tietoa.
Asianhallinnan määrittelyä yhtenäistettiin jotta tiedot olisivat yhteismitallisia, laadukkaita ja paremmin hyödynnettävissä.
Toimintamallia kehitettiin koronapandemian jälkeisessä ajassa,mikä toi mukanaan omat haasteensa mm. henkilöstön motivoimisessa osallistumaan kirjaamiskäytäntöjen kehittämiseen. Lisäksi Pohjanmaalla siirryttiin hankkeen aikana ensin hyvinvointikuntayhtymään ja myöhemmin hvyinvointialueiseen, mikä vaikutti toimintaympäristöön ja edellytti sopeutumista moneen eri muutokseen.
Kohderyhmänä tässä projektiosuudessa ovat olleet sosiaalihuollon työntekijät.
Yhteisiä kokouksia on järjestetty kaikkien sosiaalihuollon palvelutehtävien ammattialaisille, jotta saataisiin ruohonjuuritason yhteisiä näkemyksiä asianhallinnan nimistä. Kun määrittelyt on tehty, kirjaamiskoulutuksia tulisi järjestää erikseen kaikille palvleutehtävien ammattilaisille, sillä koko sosiaalihuollon kattavaa yhtenäistä asiannimeämistä ei ole mahdollista totetuttaa.
Yhteisen asianhallinnan määrittelyn ansiosta kirjaukset ovat koulutusten jälkeen entistä yhdenmukaisempia ja luottevampia.