Sosiaalihuoltolain mukaisten tehtävien integroiminen terveyssosiaalityöhön

Pirkanmaan hyvinvointialueella sairaalapalveluiden sosiaalityön pilotissa terveyssosiaalityöhön tuotiin sosiaalihuoltolain mukaisia työtehtäviä ja päätöksenteko-oikeuksia.

Toimintamallin nimi
Sosiaalihuoltolain mukaisten tehtävien integroiminen terveyssosiaalityöhön
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Pirkanmaan hyvinvointialueella sairaalapalveluiden sosiaalityön pilotissa terveyssosiaalityöhön tuotiin sosiaalihuoltolain mukaisia työtehtäviä ja päätöksenteko-oikeuksia.

Toteutuspaikka
Pirkanmaan hyvinvointialueen terveyssosiaalityö
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Ei erillisrahoitusta
Liitteet ja linkit

Tekijä

Pinja Kemppi

Luotu

14.02.2025

Viimeksi muokattu

21.02.2025
Ratkaisun perusidea

Käytännössä pilottiin osallistuneet terveyssosiaalityöntekijät ja -ohjaajat saivat rajatut katselu- ja käyttöoikeudet sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmään. Sieltä työntekijät pääsivät potilaiden luvalla katsomaan heidän sosiaalihuollon tietojaan ja kirjaamaan tarvittaessa terveydenhuollon puolella tehtyä sosiaalityötä sosiaalihuollon järjestelmään. Lisäksi pilottityöntekijät pääsivät käsittelemään yksikön potilaista tulleita huoli-ilmoituksia, tekemään palvelutarpeen arviointeja yhdessä potilaiden kanssa ja päättämään täydentävästä ja ehkäisevästä toimeentulotuesta silloin, kun se potilaan terveydenhuollon prosessin näkökulmasta oli tarkoituksenmukaista. Osa osallistujista teki myös päätöksiä mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumispalveluista ja sosiaalisesta kuntoutuksesta.

Toimintaympäristö

Pirkanmaan hyvinvointialue, terveyssosiaalityön sekä työikäisten ja ikäihmisten sosiaalityön yhdyspinnat ja yhteisasiakkuudet.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Pilotin asiakaskohderyhmänä olivat terveyssosiaalityössä asioivat työikäiset ja ikäihmiset, joilla oli tarve sekä terveydenhuollon että sosiaalihuollon tuelle ja palveluille.

Asiakkailla oli mahdollisuus antaa palautetta saamastaan palvelusta.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Sosiaalihuollon tehtäviä vakiinnutetaan terveyssosiaalityöhön suunnitelmallisesti ja yhteistyössä kehittäen sosiaalihuollon kanssa. Ensin työmuoto vakiinnutetaan niille työntekijöille, jotka olivat pilotissa mukana. Uuden sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän myötä sosiaalihuoltolain mukaista työtä tullaan laajentamaan terveyssosiaalityöhön alueille, joissa on yhteisasiakkuuksia sosiaalihuollon kanssa.

Vakiinnuttaminen vaatii riittävän perehdytyksen sisällöllisiin asioihin sekä asiakastietojärjestelmään, tukirakenteiden ylläpitämisen ja esiin nousevien kehittämiskohteiden huomioimisen.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Pilotin aikana terveydenhuollon asiakkaille pystyttiin tarjoamaan sosiaalityön apua ja tukea entistä monipuolisemmin. Asiakkaiden ei välttämättä tarvinnut asioida sosiaalihuollon kanssa, kun terveyssosiaalityössä pystyttiin heidän tarpeisiinsa paremmin vastaamaan sosiaalihuoltolain mukaisten tehtävien tuomilla työkaluilla. Tiedonkulku terveyssosiaalityön ja sosiaalihuollon välillä parantui ja yhteistyöstä tuli entistä sujuvampaa. Pilottityöntekijät kokivat saaneensa riittävästi tukea uuden työtavan soveltamiseen ja kehittyneensä omassa työssään. Haasteita pilotissa oli liittyen sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmään, työnjakoon sosiaalihuollon kanssa  osalla alueista, ajankäyttöön ja työn organisointiin sekä alkuperehdytykseen, ohjeistuksiin ja tiedon välittymiseen sosiaalihuollosta. Tämän pilotin perusteella vaikuttaa siltä, että sosiaalihuoltolain mukaisten tehtävien integroiminen terveyssosiaalityöhön on mahdollista ja monilta osin järkevääkin, kunhan se tehdään hallitusti työntekijöitä kuunnellen.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin soveltaminen vaatii selkeää johtamista, suunnitelmallisuutta, kärsivällisyyttä, työntekijöiden hyvää perehdyttämistä sekä kouluttamista, tukirakenteiden luomista työntekijöille ja uteliasta mieltä. Työntekijöiden käytännön työhön pitää varata riittävästi aikaa uuden oppimiseen ja työn kehittämiseen.

Toimintamalli lisää asiakaslähtöisyyttä, parantaa tiedon kulkua ja pitkällä tähtäimellä säästää aikaa ja resursseja, mutta on erittäin tärkeää huomioida, että uuden oppiminen ja työn sisällön uudelleen organisoiminen vaatii aikaa.

Kansikuva
Tavaroita työpöydällä.

Kehittämisen vaihe

Valmis