Sosiaalihuoltolain mukaisten tehtävien integroiminen terveyssosiaalityöhön
Pirkanmaan hyvinvointialueella sairaalapalveluiden sosiaalityön pilotissa terveyssosiaalityöhön tuotiin sosiaalihuoltolain mukaisia työtehtäviä ja päätöksenteko-oikeuksia.
Toimintamallin nimi
Pirkanmaan hyvinvointialueella sairaalapalveluiden sosiaalityön pilotissa terveyssosiaalityöhön tuotiin sosiaalihuoltolain mukaisia työtehtäviä ja päätöksenteko-oikeuksia.
Käytännössä pilottiin osallistuneet terveyssosiaalityöntekijät ja -ohjaajat saivat rajatut katselu- ja käyttöoikeudet sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmään. Sieltä työntekijät pääsivät potilaiden luvalla katsomaan heidän sosiaalihuollon tietojaan ja kirjaamaan tarvittaessa terveydenhuollon puolella tehtyä sosiaalityötä sosiaalihuollon järjestelmään. Lisäksi pilottityöntekijät pääsivät käsittelemään yksikön potilaista tulleita huoli-ilmoituksia, tekemään palvelutarpeen arviointeja yhdessä potilaiden kanssa ja päättämään täydentävästä ja ehkäisevästä toimeentulotuesta silloin, kun se potilaan terveydenhuollon prosessin näkökulmasta oli tarkoituksenmukaista. Osa osallistujista teki myös päätöksiä mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumispalveluista ja sosiaalisesta kuntoutuksesta.
Pirkanmaan hyvinvointialue, terveyssosiaalityön sekä työikäisten ja ikäihmisten sosiaalityön yhdyspinnat ja yhteisasiakkuudet.
Pilotin asiakaskohderyhmänä olivat terveyssosiaalityössä asioivat työikäiset ja ikäihmiset, joilla oli tarve sekä terveydenhuollon että sosiaalihuollon tuelle ja palveluille.
Asiakkailla oli mahdollisuus antaa palautetta saamastaan palvelusta.
Sosiaalihuollon tehtäviä vakiinnutetaan terveyssosiaalityöhön suunnitelmallisesti ja yhteistyössä kehittäen sosiaalihuollon kanssa. Ensin työmuoto vakiinnutetaan niille työntekijöille, jotka olivat pilotissa mukana. Uuden sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän myötä sosiaalihuoltolain mukaista työtä tullaan laajentamaan terveyssosiaalityöhön alueille, joissa on yhteisasiakkuuksia sosiaalihuollon kanssa.
Vakiinnuttaminen vaatii riittävän perehdytyksen sisällöllisiin asioihin sekä asiakastietojärjestelmään, tukirakenteiden ylläpitämisen ja esiin nousevien kehittämiskohteiden huomioimisen.
Pilotin aikana terveydenhuollon asiakkaille pystyttiin tarjoamaan sosiaalityön apua ja tukea entistä monipuolisemmin. Asiakkaiden ei välttämättä tarvinnut asioida sosiaalihuollon kanssa, kun terveyssosiaalityössä pystyttiin heidän tarpeisiinsa paremmin vastaamaan sosiaalihuoltolain mukaisten tehtävien tuomilla työkaluilla. Tiedonkulku terveyssosiaalityön ja sosiaalihuollon välillä parantui ja yhteistyöstä tuli entistä sujuvampaa. Pilottityöntekijät kokivat saaneensa riittävästi tukea uuden työtavan soveltamiseen ja kehittyneensä omassa työssään. Haasteita pilotissa oli liittyen sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmään, työnjakoon sosiaalihuollon kanssa osalla alueista, ajankäyttöön ja työn organisointiin sekä alkuperehdytykseen, ohjeistuksiin ja tiedon välittymiseen sosiaalihuollosta. Tämän pilotin perusteella vaikuttaa siltä, että sosiaalihuoltolain mukaisten tehtävien integroiminen terveyssosiaalityöhön on mahdollista ja monilta osin järkevääkin, kunhan se tehdään hallitusti työntekijöitä kuunnellen.
Kansikuva
