Toimintaympäristö

Mielenterveys- ja päihdelainsäädännön uudistus on kokonaisuudessaan astunut voimaan 1.7.2023. Uudistuksessa suurin osa mielenterveyslaista ja päihdehuoltolaista kumottiin ja kumotut kohdat lisättiin sosiaalihuoltolakiin ja terveydenhuoltolakiin. Uudistuksessa selkeytettiin mielenterveys-, päihde- ja riippuvuustyön ja hoidon toteuttamista osana hyvinvointialueiden sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita. Samalla selkeytettiin sosiaali- ja terveydenhuollon tehtäviä, vastuunjakoa ja vahvistettiin sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden yhteensovittamista sekä järjestämistä tarvittaessa yhteisesti toteutettuna palveluna. 

Tämän lisäksi palvelut ja hoito tulee järjestää monimuotoisesti, varmistaen hoidon ja palveluiden jatkuvuus. Uudistuksessa kiinnitettiin erityisesti huomiota niin päihdepalveluiden (Shl 24§, Thl 27§), kuin mielenterveyspalveluiden (Shl 25§, Thl 26§) yhteensovittamiseen. Palveluissa on huomioitava vahva monialainen yhteistyö ja katkeamaton jatkumo palveluita järjestettäessä.

Varsinais-Suomen hyvinvointialueen (Varha) perustason mielenterveys, päihde- ja riippuvuuspalvelut muodostuvat sote-keskusten terveydenhuollon mielenterveys- ja päihdepalveluiden toteuttamasta mielenterveys, päihde- ja riippuvuushoidosta ja sosiaali- ja vammaispalveluiden työikäisten palveluiden mielenterveys- ja päihdepalveluiden toteuttamasta mielenterveys palveluista ja päihde- ja riippuvuustyön erityisistä palveluista. Organisaatiossa sosiaali- ja terveydenhuollon mielenterveys, päihde- ja riippuvuuspalvelut ovat hallinnollisesti erillään mutta toiminnallisesti ne pyritään sovittamaan yhteen.   

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Sote-integroidun työparimallin avulla ratkotaan monialaiseen työskentelyyn liittyviä pulmakohtia ja luodaan yhteisiä monialaisia toimintatapoja Varsinais-Suomen hyvinvointi alueen sosiaali- ja terveydenhuollon mielenterveys- ja päihdepalveluissa.

SOTE-integroitu työparimalli on valittu yhteiseksi toimintatavaksi Varhan sosiaali- ja terveydenhuollon päihde- ja mielenterveyspalveluihin. Työparimalli on kirjattu Varhan strategiaan, toiminta - ja taloussuunnitelmaan sekä nostettu yhdeksi keskeiseksi kokonaisuudeksi tuottavuus- ja taloudellisuusohjelmaan. 

Tämän lisäksi sote- työparimallin soveltaminen myös muissa Varhan palvelukokonaisuuksissa on herättänyt kiinnostusta. Toiminnallisen sote-integraation vakiinnuttaminen perustasolla näkyykin laajasti eri palvelukokonaisuuksissa, erityisesti eri ikäryhmien palveluiden yhteensovittamisessa. Sote-työparimalli linkittyy vahvasti myös kehitteillä oleviin yhteistyöprosesseihin, näistä esimerkkinä pilottityöskentely alle 65-vuotiaiden kotihoidossa olevien mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakkaiden palveluiden yhteensovittamisessa. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaat hyötyvät yleisesti siitä, että tarjottavat sosiaali- ja terveyspalvelut järjestetään yhteensovittamalla monialaisesti. Mielenterveys- ja päihdepalvelut ovat sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita, jolloin palvelut lähtökohtaisesti tulee sovittaa yhteen asiakkaan tuen tarpeen perusteella. Monialaisella yhteistyöllä, yhteensovittamisella ja palvelualueiden välisellä vastuiden selkeyttämisellä tavoitellaan asiakkaalle oikea-aikaisia ja tuen tarvetta vastaavien palvelun toteutumista. Monialaisessa työskentelyssä selvitetään palveluiden ja hoidon tarvetta ja toteutetaan tehtyä asiakassuunnitelmaa yhdessä. 

Monialaiseen työskentelyyn on sote-uudistuksen myötä keskitytty palveluiden järjestämisessä aikaisempaa vahvemmin. Monialaiseen työskentelyyn sosiaali- ja terveyspalveluissa velvoitetaan lukuisissa toimintaa ohjaavissa säädöksissä. Säädöksissä tuodaan esille myös, että verkostomainen työskentelytapa ja yhteistyöneuvottelut ovat osana ammattilaisten perustyötä sosiaali- ja terveydenhuollossa. Käytännössä tämä tarkoittaa vähintäänkin eri palvelualueiden ammattilaisten välisiä yhteydenottoja ja tarvittavaa tiedonvaihtoa. Sote-työparityöskentelyssä monialainen yhteistyö on pitkäaikaista ja suunnitelmallista asiakas- potilasprosessin eri vaiheissa toteutuvaa

Organisaatiotasolla monialaisella työskentelyllä mahdollistetaan kustannustehokkaita ja laadukkaita palveluita, näistä esimerkkeinä mm käytössä olevien resurssien tehokkaampi käyttö, päällekkäisen työn selkeä väheneminen ja asiakkaiden ohjautuminen oikea-aikaisesti oikeisiin palveluihin. 

Monialainen sote- työparimalli, joka yhdistää sosiaali- ja terveydenhuollon osaamisen, mahdollistaa sujuvan, kokonaisvaltaisen ja tehokkaan palvelun tarjoamisen asiakkaille. Tämän mallin avulla pyritään lisäämään asiakkaan osallisuutta, parantamaan asiakastyytyväisyyttä ja hoidon laatua samalla vähentäen kustannuksia ja turhia prosesseja. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Sote-työpari työskentelyä kehitetään monialaisesti ja monitasoisesti Varhan sosiaali- ja terveydenhuollon mielenterveys- ja päihdepalveluissa. Kehittämistyötä on tehty hankkeen koordinaattoreiden toimesta monialaisesti rinnakkain sosiaalihuollon ammattilaisen ja terveydenhuollon ammattilaisen toimesta. Kehittämistyötä on monialaisesti ohjattu, ideoitu ja suunnattu yhdessä Varhan työikäistenpalveluiden johtajan ja mielenterveys- ja päihdepalveluiden johtajan toimesta. 

Monialaisen sote-integroidun työparimallin rakenteisiin juurruttamisessa yhdessä merkittävässä roolissa oli työskentelyn brändäys. Brändäyksen avulla toimintamallin kokonaisuutta pyrittiin tuomaan leikkisällä, kiinnostavalla ja muistettavalla tavalla osaksi Varhan työtapoja. Brändäyksen avulla myös pyrittiin innostamaan työntekijöitä ajattelemaan monialaista työskentelyä toisesta näkökulmasta. Sote-työparimallissa muutosagentit muuttuivat salaisen palvelun agenteiksi, jotka ovat luomassa yhteistä monialaista sankari tarinaa.

Monialaisen työskentelyn yhteiskehittämisen keskiössä on sote-agenttiverkosto, jonka avulla yhteiskehittämistä on pyritty tuomaan Varhatasoiseksi ja työntekijöitä osallistavaksi työskentelyksi. Agentteina toimivat esihenkilöiden nimeämät sosiaali- ja terveydenhuollon mielenterveys- ja päihdepalveluiden ammattilaiset, jotka toimivat alueidensa monialaisen sote-työparityöskentelyn asiantuntijoina. Agenttiverkosto kokoontuu säännöllisesti jakamaan kokemuksiaan monialaisesta työskentelystä, työstämään pulmakohtia, yhteensovittamaan ohjeita ja käytännön työtapoja sekä ennen kaikkea oppimaan toisiltaan. Yhteiskehittämistä ohjaa lean- ajattelu ja monitasoinen kehittäminen. 

Sote-työparityöskentelyn juurruttamisen tueksi sosiaali- ja terveydenhuollon mielenterveys- ja päihdepalveluiden päälliköt ja esihenkilöt muodostavat monialaisen esihenkilöiden ryhmän. Monialaisen ryhmän tapaamissa käsitellään monialaisen johtamisen teemoja, luodaan yhteisiä sovittuja toimintatapoja tukemaan sote-työparityöskentelyä. 

Liitteet
Kuva
Sote-työparimallin brändäys
Tavoiteltu muutos

Kehittämisen ydintavoitteena on nostaa asiakas ja hänen elämänsä, arjen työskentelyn keskiöön. Lisäämällä asiakaslähtöisyyttä, työntekijöiden monialaista osaamista ja helpottamalla yhteistyön tekemistä sekä karsimalla tarpeettomia ja päällekkäisiä prosesseja/ työvaiheita saada aikaan säästöjä. Tämän lisäksi vahvistamme sosiaali- ja terveydenhuollon mielenterveys- ja päihdepalveluissa asioivien asiakkaiden kokonaisvaltaista avunsaantia. 

Toipumisorientaation viitekehyksen ja muutosvaihemallin mukaisen työskentelyn avulla asiakasymmärrys lisääntyy ja asiakkaat ohjautuvat oikea aikaisesti oikeisiin palveluihin. Selkeät yhteiset osaamisalueet, toimintatavat ja ohjeet lisäävät yhteistä kieltä sekä yhteistä ymmärrystä perustehtävästä. Työntekijöiden osaamisen kehittyminen ja työhyvinvoinnin kasvu sekä pitovoima ovat lisäksi keskeisiä tavoitteita, jotka pitkällä aikavälillä tukevat koko organisaation kestävää kehitystä.

Liitteet
Kuva
SOTE-työparimallin yhteinen osaamispohja
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on mielenterveys- ja päihdepalveluiden tarpeessa olevat asiakkaat, joilla on tarve sosiaali- ja terveydenhuollon suunnitelmallisille yhteensovitetuille mielenterveys- ja päihdepalveluille. Asiakassegmentoinnissa asiakkaat sijoittuvat pääsääntöisesti huolenpitoasiakkuuksiin ja yhteistyöasiakkuuksiin. Sote-työparimallin tueksi on kuvattu tunnusmerkit, jota voi käyttää arjen työn tunnistamisen tukena.

Tavoitteena on saada asiakkaalle tarpeelliset palvelut yhden oven –periaatteella.  Sote-integroitu työparimalli alkaa asiakkaan tuen tarpeesta yhteisen monialaisen hoito- ja palvelutarpeen arvionnin avulla ja etenee monialaisen hoito- ja asiakassuunnitelman kautta monialaisen hoidon ja palvelun toteutukseen, seurantaan ja arviointiin. Oleellista on, että asiakkaan rinnalla kulkevat samat, tutut ammattilaiset eli sote-työpari, palvelupolun eri vaiheissa. 

Liitteet
Kuva
Sote-työparityöskentelyn tunnusmerkit