18-29 -vuotias sosiaalihuollon ja mielenterveys- ja päihdepalveluiden yhteisasiakas, Sujuvat palvelut-valmennus, Varsinais-Suomen hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Kehittämisen fokus: Jalkautuvan ja etsivän yhteistoimijuutta korostavan työn kehittäminen kohderyhmän tavoittamiseksi ja palveluihin ohjaamiseksi. Tavoitteena on mallintaa ja ottaa käyttöön monitoimijainen ja sektorit ylittävä toimintamalli​. 

Toimintamallin nimi
18-29 -vuotias sosiaalihuollon ja mielenterveys- ja päihdepalveluiden yhteisasiakas, Sujuvat palvelut-valmennus, Varsinais-Suomen hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kehittämisen fokus: Jalkautuvan ja etsivän yhteistoimijuutta korostavan työn kehittäminen kohderyhmän tavoittamiseksi ja palveluihin ohjaamiseksi. Tavoitteena on mallintaa ja ottaa käyttöön monitoimijainen ja sektorit ylittävä toimintamalli​. 

Toteutuspaikka
Varha/ Alue 2 (Loimaa)
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Varsinais-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Monialainen työparimalli

Tekijä

Hanna Asikainen

Luotu

20.07.2023

Viimeksi muokattu

14.01.2025
Ratkaisun perusidea

 Toimintamallin tavoitteena on kehittää mielenterveys- ja päihdepalveluita sekä sosiaalipalveluita tarvitsevalle asiakkaalle yksi selkeä palveluprosessi, jossa vastuussa palveluista on sote-työpari. Toimintamallia kehittäessä on keskitytty terveys- ja sosiaalipalveluiden yhteistyön parantamiseen, sujuviin yhteisasiakasvastaanottoihin ja oikeanlaiseen asiakaskohtaamiseen. 

Toimintaympäristö

Haavoittuvassa asemassa olevien nuorten aikuisten palveluiden kehittämiselle on tunnistettu tarve  kansallisella tasolla. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) Yhdessä aikuistumiseen – elämässä eteenpäin -hankkeessa (YEE-hanke, 2020–2023) huomattiin, että aikuistumiseen ei ole saatavilla riittävästi tukea, eikä tähän ole palvelujärjestelmän kannalta kiinnitetty tarpeeksi huomiota. Nuorten aikuisten palvelut ovat toteutuneet pirstaleisesti, ja kyseisen asiakasryhmän erityispiirteet ja tarpeet jääneet laajalti tunnistamatta. 

Varsinais-Suomen hyvinvointialueella (Varha) on myös tunnistettu samoja haasteita kuin kansallisesti. Asiakkaiden haasteet ovat monitahoisia. Perustason mielenterveys- ja päihdepalvelut sekä erikoissairaanhoito ovat ruuhkautuneet, asiakas ei pääse tarvitsemansa avun piiriin ajoissa. Samankaltaiset haasteet ovat näkyvissä myös sosiaalihuollossa, jonka palveluiden piiriin hakeutuvien asiakkaiden palvelutarve on kasvanut entisestään ja tilanteet ovat monimutkaistuneet. Työpanos ei riitä ennaltaehkäiseviin toimenpiteisiin vaan työskentely keskittyy käytännössä asiakkaiden akuuteimpiin ongelmiin, ”tulipalojen sammutteluun”. Palveluita on tarve kehittää asiakaslähtöisemmiksi, niin että asiakas saa palvelunsa mahdollisimman selkeästi, yhden prosessin ajatuksella. 

Hyvinvointialueet ovat aloittaneet toimintansa 1.1.2023. Mielenterveys- ja päihdepalvelut organisoituivat omaksi kokonaisuudekseen Varhalla 1.1.2024. 

 

 

 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kehittämistyön kohderyhmänä olivat  18–29-vuotiaat nuoret aikuiset, jotka käyttävät paljon mielenterveys -ja päihdepalveluita sekä sosiaalitoimen  palveluita. Kehittämistyön keskiössä olivat  mielenterveys- ja päihdepalveluiden sekä sosiaalipalveluiden yhteisasiakkuudet. Asiakasymmärrystä toimintamallin kehittämisessä toi prosessissa mukana ollut kehittäjäasiakas, joka toimi tasavertaisena kehittäjäjäsenenä muun työryhmän rinnalla. 

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Asiakkaan palveluiden sujuva saanti edellyttää vahvaa ja säännöllistä monialaisen yhteistyön osaamista niin sosiaali- kuin terveyspalveluissa. Jo varhaisen vaiheen asiakaskohtaamisen merkitys on suuri, kun mietitään asiakkaan motivaatiota ja sitoutumista palveluihin myöhäisemmässä vaiheessa. On tärkeää avata prosessin kulku asiakkaalle, jotta hän ymmärtää palvelun sisällön ja mikä merkitys milläkin vaiheella palveluprosessissa on. 

Mittarit tässä kokonaisuudessa nähtiin haastavaksi. Alueellinen määrä toimintamallissa määritellystä asiakassegmentistä jäi verrattain pieneksi ja suoraa seurantaa huoli-ilmoitusten määrän vähenemisestä tai peruuntuneiden käyntien määrästä ei saatu tehtyä. Näistä ei asiakas- ja potilastietojärjestelmissä ole suoraa seurantamahdollisuutta. Mittareiden konkreettinen ja tarkka pohdinta haluttuun lopputulokseen edistää työskentelyyn sitouttamista ja selkeyttää prosessia tavoitteeseen pääsyyn.

Sujuvat palvelut -valmennuksessa olleen toimintamallin  kehittämistyötä jatketaan Varsinais-Suomen hyvinvointialueella sote-integroidun työparimallin avulla. Kehitteillä olleeseen toimintamalliin yhdistetään Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen päihdepalveluissa pilotoitua sote-työparimallia. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallia kehittäessä on keskitytty terveys- ja sosiaalipalveluiden yhteistyön parantamiseen, sujuviin yhteisasiakasvastaanottoihin ja oikeanlaiseen asiakaskohtaamiseen. Palveluille on rakennettu yhteispalaverikäytäntö, joka nähty tarpeellisena osana asiakastyöhön liittyvissä pulmatilanteissa. Yhteisvastaanottoaikoihin on varattu säännöllinen aika kalenterista, joka sujuvoittanut ja nopeuttanut asiakaskäyntien sopimista. Asiakkaan kohtaamisesta on pidetty kokemusasiantuntijoiden pitämä koulutus, jossa nostettu esille kohtaamisen pulmakiviä ja niihin ratkaisuja.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Yhteistyön ylläpitäminen eri palveluiden välillä on oleellista, varsinkin kun tavoitellaan aikaisempaa asiakaslähtöisempää prosessia. Kokemusasiantuntijuuden käyttö laajemmin mahdollistaisi prosessin tarkemman ja ja yksityiskohtaisemman tutkimisen. Kokemusasiantuntijan työpanos oli erittäin merkittävä ja olennainen osa kehittämistä. Toimintamalli on liitetty osaksi suurempaa työparimallikokonaisuutta ja näin vältetty päällekkäistä kehittämistä ja pilkkomista liian aluekeskeiseksi työskentelyksi.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt

Kohderyhmä