SOTE- ja perhekeskuksen kokemusasiantuntijamalli
Yhteinen toimintamalli kokemusasiantuntijatoimintaan ja sen koordinoimiseen SOTE- ja perhekeskuksessa.
Kehitetty yhteistyössä kokemusasiantuntijoiden, järjestöjen, seurakunnan ja muiden SOTE- sekä perhekeskustoimijoiden kanssa.
Toimintamallin nimi
Yhteinen toimintamalli kokemusasiantuntijatoimintaan ja sen koordinoimiseen SOTE- ja perhekeskuksessa.
Kehitetty yhteistyössä kokemusasiantuntijoiden, järjestöjen, seurakunnan ja muiden SOTE- sekä perhekeskustoimijoiden kanssa.
Tavoite: Tuetaan SOTE- ja perhekeskuksen asiakkaiden hyvinvointia laadukkaammilla ja vaikuttavammilla palveluilla hyödyntämällä asiakkaiden kokemuksellista tietoa ja asiantuntijuutta: 1) Kehittämällä, suunnittelemalla ja arvioimalla SOTE- ja perhekeskusta yhdessä kokemusasiantuntijoiden kanssa 2) Tarjoamalla osana SOTE- ja perhekeskuksen palveluita asiakkaalle kokemusasiantuntijoiden vertaistukea ja vertaistoimintaa 3) mahdollistamalla kokemusasiantuntijatoiminnalla itsellään asiakaan ja ammattilaisen voimaantumisen.
Tarkoitus: SOTE- ja perhekeskuksessa toimii kokemusasiantuntijoita kokemuksellisen tiedon välittäjinä. Kokemusasiantuntijatoiminta on yksi kokemukselliseen asiantuntijuuteen perustuvan toiminnan ja osallistumisen muodoista SOTE-keskuksessa.
Kokemusasiantuntija on henkilö, joka toimii SOTE- ja perhekeskuspalveluissa kehittäjänä, kouluttajana tai vertaistukijana niiden kokemusten pohjalta, joita hänellä on SOTE- ja perhekeskuksen asiakkaana tai asiakkaan läheisenä. Kokemusasiantuntijat toimivat tasavertaisesti yhdessä ammattilaisten kanssa, ammattilaisten työtä täydentävissä rooleissa. Kokemusasiantuntijat eivät tee eri ammattiryhmien tehtäviä. He tuovat kokemusperäistä tietoa ja ymmärrystä asiantuntijatiedon ja ammattiosaamisen rinnalle. Kokemusasiantuntijatoiminta on organisoitua ja tavoitteellista, sopimusten ohjaamaa ja kohdentunutta toimintaa.
Kokemusasiantuntijatoiminnan askeleet: Lähtökohta: Kokemusasiantuntijatoimintaan SOTE-keskuksessa kiinnittyy SOTE-palveluiden, järjestöjen, seurakunnan ja kuntien työ ja sitä johdetaan yhteensovitetusti. Askeleet: 1. Asiakkaalle ja läheiselle annetaan tietoa kokemusasiakastoiminnasta 2. Asiakas tai läheinen koulutetaan ja valmennetaan kokemusasiantuntijaksi 3. Kokemusasiantuntijat ovat osa kokemusasiantuntijapankkia, jonka kautta heille tarjotaan työtehtäviä. 4. Ammattilaiset saavat tukea ja ohjeistusta kokemusasiantuntijoiden kanssa työskentelyyn. 5. Kokemusasiantuntijat ovat osana SOTE-keskuksen toimintaa: kouluttamisessa, kehittämisessä ja vertaistoiminnassa. 6. Kokemusasiantuntijat saavat vertaistuellista työnohjausta 7. Kokemusasiantuntijat saavat korvauksen toiminnastaan
Kokemusasiantuntijatoimintaa ohjaa hyvinvointialueella yhtenäiset ohjeistukset ja materiaalit sekä yhtenäiset palkkiot.
Ohessa olevassa diaesityksessä tarkemmin tietoa kokemusasiantuntijatoimintamallista.