Kehitetyn mallin avulla koulutetaan soveltavan taiteen vertaisryhmänohjaajia, jotka käyttävät toimintamenetelminään erilaisia taiteenmuotoja. 

Koulutus on ryhmän ohjaamisen opiskelua toiminnallisesti soveltavan taiteen keinoin.

 

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Soveltavan taiteen vertaisryhmänohjaajakoulutus
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kehitetyn mallin avulla koulutetaan soveltavan taiteen vertaisryhmänohjaajia, jotka käyttävät toimintamenetelminään erilaisia taiteenmuotoja. 

Koulutus on ryhmän ohjaamisen opiskelua toiminnallisesti soveltavan taiteen keinoin.

 

Toteutuspaikka
Taiteen Sulattamo ry, Helsinki
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Valtakunnallinen
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA)
Liitteet ja linkit
Soveltavan taiteen vertaisryhmänohjaaja -koulutusmallin tiivistelmä videona

Luotu

19.10.2021

Viimeksi muokattu

17.12.2021
Ratkaisun perusidea **

Koulutus on ryhmän ohjaamisen opiskelua toiminnallisesti soveltavan taiteen keinoin.

Koulutus sisältää perusteet ryhmän ohjaamiseen, soveltavaan taiteeseen sekä taiteen soveltamiseen oman vertaisryhmän ohjaamisessa.

Koulutuksen aikana suunnitellaan oman osaamisen ja kiinnostuksen kohteiden pohjalta 4 x 1.5 tunnin työpaja, jonka vertaisryhmänohjaaja toteuttaa haluamassaan toimintaympäristössä.

Koulutukseen sisältyy vertaistyönohjaus ja tuki oman ryhmän perustamiseen, aloittamiseen ja ohjaamiseen.

Koulutuksen aikana osallistuja pääsee kehittämään omaa soveltavan taiteen ryhmätoimintaa.

Tavoitteena on löytää omat vahvuudet ohjaajana sekä konkreettisia työvälineitä ryhmän ohjaamiseen tunnistaen haasteet, joita ryhmäohjaaja kohtaa työssään.

Koulutukseen osallistuminen ei vaadi aikaisempaa kokemusta taiteen tekemisestä tai ryhmän ohjaamisesta. Motivaatio kokeilla ja oppia uutta riittää.
 

Toimintaympäristö **

Kehitetyllä Soveltavan taiteen vertaisryhmänohjaaja -koulutusmallilla koulutetaan toimintamenetelminään erilaisia taiteenmuotoja käyttäviä vertaisryhmänohjaajia. Koulutusmalli nojaa toipumisorientaation viitekehykseen, jossa diagnoosien sijaan keskitytään ihmisen voimavaroihin ja vahvuuksiin. 

Jenni Hoppi ja Mikaela Mansikkala ovat kirjoittaneet julkaisun, jossa koulutusmalli kuvataan yksityiskohtaisesti.

Toiminnan ensisijaisena kohderyhmänä olivat aikuiset mielenterveystoipujat ilman yläikärajaa, ja tavoitteena oli osallisuuden kokemuksen vahvistaminen tässä viitekehyksessä.

Koulutusmalli on kehitetty niin, että sen voi toteuttaa erilaisissa toimintaympäristöissä, joissa uudenlaiselle vertaistoiminnalle on tilausta.

Tarve uudenlaiselle vertaistoiminnalle ilmaantui keväällä 2018, kun selviteltiin, millaisia tarpeita Mielenterveyden keskusliiton (MTKL) jäsenjärjestöillä on toiminnalle vertaisuuden ytimessä taiteen keinoin.MTKL:n järjestöpäivillä jäsenjärjestöjen kanssa käydyissä keskusteluissa kävi ilmi, että vertaistoimijoista, erityisesti soveltavan taiteen menetelmiä käyttävistä vertaisohjaajista, tuntui olevan pula. Muun muassa kulttuuripajamalli tarjosi nuorille ja nuorille aikuisille suunnattua vertaisohjaajakoulutusta, mutta koulutusmahdollisuuksia “ilman yläikärajaa” näytti olevan vähemmän tarjolla.

Mielenterveystoimijakentältä on puuttunut strukturoitu malli, jolla mahdollistetaan kaikenikäisten koulutettujen vertaisohjaajien käytännön toiminta. Tähän liittyvät esimerkiksi vertaistoimintapaikkojen koordinointi sekä muut tukitoimenpiteet. 

Tästä tarpeesta käsin lähti kehittymään Soveltavan taiteen vertaisryhmänohjaaja -koulutusmalli

Kehitetty koulutusmalli eroaa näkemyksemme mukaan muista vertaisohjaajakoulutuksista siinä, että oppimiskäsitys on uudenlainen: toiminnallinen ja kokemuksellinen. Koulutus on kehitetty niin, että vertaistoiminta toteutuu konkreettisesti koulutukseen sisältyvän käytännön harjoittelun muodossa. 

Soveltavan taiteen vertaisryhmänohjaaja -koulutus on verrattain laaja: noin 5 opintopistettä.

 

TERMISTÖÄ

Vertaisuus: Kehitetyssä koulutusmallissa vertaisuus nähdään hiljaisena tietona jostain samankaltaisesta kokemuksesta. Se on myös vahvaa yhteenkuuluvuuden ja samanarvoisuuden tunnetta.

Vertaisryhmänohjaaja: Kehitetyssä koulutusmallissa vertaisuuden ytimessä ovat mielekkään taidetoiminnan ohjaaminen ryhmälle, tekemisen myötä syntyvä ilo ja voimaantumisen kokemus. Vertaisia yhdistää yleensä jokin yhteinen elementti kuten samanlainen elämäntilanne, tavoite, ongelma tai sairaus.

Vertaisuus nähdään pikemmin sanattomasti jaettuna kokemuksena ja yhteenkuuluvuuden tunteena kuin varsinaisena kokemusten käsittelynä. Vertaisryhmänohjaajan ei ole tarkoitus olla valokeilassa kokemuksineen, vaan hänen ensisijaisena tehtävänään on mahdollistaa ryhmätoiminta vertaisilleen. Soveltavan taiteen vertaisryhmänohjaaja -koulutuksessa  jokainen kehittää ja ohjaa itseä kiinnostavaa soveltavan taiteen toimintaa.

Soveltava taide: Soveltava taide on sanansa mukaisesti kirkkaimmillaan taiteen soveltamisessa. Se syntyy siinä kontekstissa, jossa ollaan, niillä välineillä ja taidoilla, jotka ovat sillä hetkellä käytössä. Soveltava taide yhdistää taiteenmuotoja omaksi taidemuodokseen sekä antaa uusia näkökulmia taiteen keinoin. Soveltava taide on mahdollisuuksien näkemistä. Se on taiteen soveltamista ihmisten käyttöön, se sisältää ajatuksen: “Taide kuuluu kaikille”. Se syntyy ihmisten ja taiteiden välisessä vuorovaikutuksessa ja haastaa keksimään keinot päästä sinne, minne taide ei ole vielä tietään löytänyt.

Soveltavan taiteen vertaisryhmänohjaaja: Kehittää ja ohjaa soveltavan taiteen vertaistoimintaa omista intresseistään käsin, vahvuudet ja voimavarat edellä. 

Soveltavan taiteen menetelmin työskentelevä vertaisryhmänohjaaja voi toimia esimerkiksi ammattitaiteilijan työparina mielenterveystoipujien taideryhmässä. Jos henkilö on esimerkiksi kiinnostunut draaman keinoista, hän voi toimia teatteriopettajan työparina tuomassa erityisesti vertaisuuden näkökulmaa ryhmän ohjaamiseen.

Vertaisryhmänohjaajan päätavoitteena on mahdollistaa taidetyöpajatoiminta, jonka sisällön hän on kehittänyt omista vahvuuksistaan ja voimavaroistaan käsin. Vertaisuus on hiljaista jaettua tietoa toiminnan ollessa kaiken keskiössä.

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Koulutus on pilotoitu mielenterveystoipujien ryhmissä, mutta on sovellettavissa myös muille kohderyhmille. Koulutusmallin voi toteuttaa toimintaympäristöissä, joissa uudenlaiselle vertaistoiminnalle on tilausta.

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

KOULUTUSMALLIN LAAJUUS:

135 oppituntia

5 opintopistettä

18 lähiopetuspäivää 

5 oppituntia/lähiopetuspäivä

3 vertaistyönohjaustapaamista 

2 oppituntia/vertaistyönohjaustapaaminen
4 ohjausharjoittelupäivää 

2 oppituntia/ohjausharjoittelupäivä 
 

Koulutus on toteutettavissa noin kuuden kuukauden aikana. Suosittelemme kahta lähiopetuspäivää viikossa, jolloin lähikoulutuksen kesto on noin 2,5 kuukautta. Jotta koulutettavalle jää aikaa kehittää omaa toimintaansa ja pohtia työpäiväkirjan avulla omaa polkuaan Soveltavan taiteen vertaisryhmänohjaajaksi, koulutusta ei suositella järjestettävän tämän tiiviimmin. Koulutus sisältää laajoja kokonaisuuksia ja 18 lähiopetuspäivää on vähimmäismäärä. Koulutusta voi tarvittaessa pidentää ja keskittyä yksittäisiin aiheisiin syvällisemmin. 

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Kulttuurin Verso -hanke saavutti toiminnan ja tuotosten avulla hyviä tuloksia.

Tuotokset:

  1. Soveltavan taiteen vertaisryhmänohjaaja -koulutusmalli
  2. Vuosina 2019-2021 järjestettiin soveltavan taiteen vertaisryhmänohjaaja -koulutuksia Helsingissä x 2, Tampereella, Turussa ja Oulussa 

Tuloksia:

Kulttuurin Verso -hankkeen kehittämä koulutusmalli näyttää vahvistavan kohderyhmässä osallisuuden ja merkityksellisyyden kokemusta, mikä näyttäytyi itsetunnon ja rohkeuden lisääntymisenä. 

Koulutukseen osallistumisen myötä:

  • usko omiin kykyihin kasvoi, mikä näyttäytyi konkreettisten tulevaisuuden suunnitelmien esiintuomisena ja esimerkiksi työelämään/opintoihin paluuna
  • kokemus omien voimavarojen vahvistumisesta kasvoi
  • sitoutuessaan laajaan, pitkäjänteiseen ja tukirakenteiltaan vahvaan soveltavan taiteen vertaisryhmänohjaaja koulutukseen mielenterveystoipuja sai onnistumisen kokemuksia

Koulutettavien kehittämät soveltavan taiteen vertaistoiminnat kehittivät myös järjestäjätahojensa toimintaa. 

Kehittämällä omista vahvuuksista ja voimavaroista käsin itselleen kiinnostavaa soveltavan taiteen vertaistoimintaa mielenterveystoipujan kokemus osallisuudesta ja oman elämän merkityksellisyydestä vahvistui.

Oman vertaistoiminnan kehittämisen ja ohjaamisen myötä:

  • ohjatessaan vertaistoimintaa itselleen mielekkäässä toimintaympäristössä mielenterveystoipuja sai onnistumisen kokemuksia ja tämä postiivinen muutos itsessä vaikutti myös ympäristöön
  • saadessaan myönteistä palautetta vertaisilta ja harjoittelupaikan järjestäjätaholta käsitys itsestä muuttui myönteisemmäksi
  • oman elämän tarkoituksen ja merkityksellisyyden kokemus vahvistui
  • usko omiin vahvuuksiin ja voimavaroihin vahvistui

Taiteen Sulattamo pyrkii tarjoamaan jatkossakin soveltavan taiteen vertaisryhmänohjaaja -koulutusta ja asiantuntijuutta järjestökentän käyttöön valtakunnallisesti ja kehittämään toimintaa edelleen.

 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Soveltavan taiteen vertaisryhmänohjaaja koulutuksen kouluttajalla tulee olla teatterialan (esim. teatteri-ilmaisun ohjaaja) tai muun taidealan koulutus. Kouluttaminen vaatii syvällistä soveltavan taiteen tuntemusta ja taitoa soveltaa taidetta kohderyhmien käyttöön. Koska koulutetaan ryhmänohjaajia, kouluttajalla on hyvä olla ammatillista taustaa ryhmien ohjaamisesta. 

Koulutuksen kesto kannattaa rajata harjoitteluineen puoleen vuoteen, jotta erityisesti harjoittelujakso päästään tekemään. Jos osallistujan harjoittelu venyy paljon lähikoulutuksen päättymisestä, kynnys ohjaustoiminnan aloittamiseen kasvaa. 

Koulutus on pilotoitu mielenterveystoipujien ryhmissä, mutta on sovellettavissa myös muille kohderyhmille. 

Koulutukset voi siirtää myös osittain verkkoon. Korona-aikana 2020 koulutus siirrettiin täysin etäopinnoiksi, ja kokemukset olivat positiivisia. Etäopiskelusta tarkemmin hankkeen julkaisussa. Videoyhteys, esim Zoom, toimi parhaiten etäopiskelussa. Ilman videoyhteyttä ryhmä etääntyi kouluttajasta ja toisistaan, ja tässä koulutuksessa vertaisoppiminen ja ryhmässä jakaminen on keskeisessä roolissa. Koulutus suositellaan toteutettavaksi lähiopetuksena.  

 

Kansikuva
Soveltavan taiteen vertaisryhmänohjaaja -koulutusmalli

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis