Stadin Soten Etätyötoiminta
Helsingin Soten kuntouttavan ja vammaisten henkilöiden työtoiminnan etäpalvelu, joka on kehitetty täydentämään kaupungin omissa työtoimintapaikoissa Uusix-verstailla, Pakilan työkeskuksessa ja Avotyötoiminnassa lähipalveluna toteutettavaa työtoimintaa.
Toimintamallin nimi
Helsingin Soten kuntouttavan ja vammaisten henkilöiden työtoiminnan etäpalvelu, joka on kehitetty täydentämään kaupungin omissa työtoimintapaikoissa Uusix-verstailla, Pakilan työkeskuksessa ja Avotyötoiminnassa lähipalveluna toteutettavaa työtoimintaa.
Virtuaaliverstaan kuvaus (liite)
Stadin Soten työtoiminnan etäpalveluiden kehittäminen sai alkunsa kevään -20 koronatilanteesta, jolloin jouduimme sulkemaan kuntouttavan ja vammaisten henkilöiden työtoiminnan lähipalvelut 2,5 kuukauden ajaksi. Keväällä -20 kehitimme etäpalvelun, jotta voisimme tarjota helsinkiläisille työtoiminnan asiakkaille sekä työtoimintaa sosiaalipalveluna tarvitseville asiakkaille edelleen palvelua, vaikka koronan aiheuttama sulku ei mahdollistanut lähipalveluiden toteuttamista. Pandemia-tilanteen jatkuminen edelleen on vaikuttanut siihen, että kehitämme jatkuvasti palvelua, vaikka lähipalvelut avattiinkin asteittain ja hallitusti 1.6.2020. Lisäksi kehittämiseen on vaikuttanut ja vaikuttaa yhteiskunnan digitalisoituminen. Palveluvalikoimaa tulee monipuolistaa asiakkaiden tarpeiden ja toiveiden sekä yhteiskunnallisen toimintaympäristön, työelämän vaateiden mukaisesti.
Asiakaskohderyhmänä on pitkäaikaistyöttömät ja sosiaalihuoltolain mukaisessa vammaisten henkilöiden työtoiminnassa olevat helsinkiläiset henkilöt.
Asiakasymmärrystä on kerrytetty kontaktoimalla asiakkaita pandemia-sulun ja etätyötoiminnan aikana. Asiakkaille on tehty palveluista palautekyselyitä, joiden avulla palveluita on kehitetty. Työtoiminnan etäpalveluista on keskusteltu työtoimintapaikoilla ja asiakasosallisuusryhmissä. Etätyötoiminnan sisältöjen kehittämistä on tarkoitus tehdä myös yhteiskehittämisenä asiakkaiden kanssa.
Virtuaaliverstaan on tarkoitus olla yksi palvelu muiden joukossa. On selvitettävä palvelun hallinnoijat sekä eri käyttäjäryhmät. Toiminnan järjestämisen osalta on arvioitava tarvittava aika/ryhmä tai henkilö, ohjaustyöhön sitoutuvan / irrotettavan henkilöstön määrä, tarvittava budjetti sekä työntekijöiden tarvittava osaaminen ja mahdolliset koulutustarpeet. Asiakkaan yksilölliset tarpeet ja suunniteltu työllistymispolku tulee olla hyvin selvitetty.
Suurin muutos on ollut se, että tietotekniikan hyödyntäminen sekä digitaitojen osaaminen lisääntynyt huomattavasti niin työntekijöiden kuin asiakkaiden keskuudessa. Työtoiminnan palveluita on kyetty tarjoamaan laajalti myös haastavassa Covid-19-tilanteessa.