Tietoturvalliset etävastaanotot Omapolku palvelussa, Lapin hyvinvointialue (RRP, P4, I1, I4)

Toimintamallin tavoitteena on parantaa sote -palveluiden yhdenvertaisuutta, saatavuutta ja saavutettavuutta erityisesti harvaan asutuilla alueilla, vähentää ympäristökuormitusta ja edistää kustannustehokkuutta. 

Toimintamallin nimi
Tietoturvalliset etävastaanotot Omapolku palvelussa, Lapin hyvinvointialue (RRP, P4, I1, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamallin tavoitteena on parantaa sote -palveluiden yhdenvertaisuutta, saatavuutta ja saavutettavuutta erityisesti harvaan asutuilla alueilla, vähentää ympäristökuormitusta ja edistää kustannustehokkuutta. 

Toteutuspaikka
Lapin keskussairaala ja Lapin hyvinvointialueen perusterveydenhuollon yksiköt
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Lapin hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

12.9.2025

Viimeksi muokattu

12.9.2025
Ratkaisun perusidea

Toimintamalli sisältää seuraavat keskeiset elementit:
- Vahva tunnistautuminen asiakkaan/potilaan tunnistamisessa
- Tietoturvalliset teknologiaratkaisut ja Teams integraatio etäyhteyksien toteuttamiseen
- Ammattilaisten valmennus tietoturvallisiin etätapaamisiin, selkeät ohjeet ja tuki  etenkin palvelun käyttöönoton alussa
- Yhtenäiset ohjeistukset ja toimintamallit koko hyvinvointialueelle. Selkeät, saavutettavat ohjeet asiakkaille
- Asiakas- ja ammattilaispalautteen kerääminen kehittämisen tueksi

Toimintaympäristö

Lapin hyvinvointialue on maantieteellisesti laaja ja harvaan asuttu, mikä aiheuttaa haasteita sosiaali- ja terveyspalveluiden saavutettavuudelle. Etäpalveluiden kehittäminen vastaa alueen erityispiirteisiin ja tukee palveluiden yhdenvertaista järjestämistä. Sosiaali- ja terveysministeriön linjaukset sekä digitaalisten palveluiden lainsäädäntö ohjaavat toimintaa, erityisesti asiakas- ja potilasturvallisuuden, tietosuojan ja vahvan tunnistautumisen osalta.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Lapin hyvinvointialueen asukkaat, erityisesti harvaan asutuilla alueilla sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset, jotka käyttävät digihoitopolkuja tai muuten toteuttavat etäpalveluita.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamalli sisältää seuraavat keskeiset elementit:
- Vahva tunnistautuminen asiakkaan/potilaan tunnistamisessa
- Tietoturvalliset teknologiaratkaisut ja Teams integraatio etäyhteyksien toteuttamiseen
- Ammattilaisten valmennus tietoturvallisiin etätapaamisiin
- Yhtenäiset ohjeistukset ja toimintamallit koko hyvinvointialueelle
- Asiakas- ja ammattilaispalautteen kerääminen kehittämisen tueksi

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Lapin hyvinvointialueelle oli asetettu tavoitteeksi 30% sähköisesti sosiaali- ja terveyspalvelussa asioineiden määräksi huhtikuuhun 2025 mennessä. Tuoreimmassa 5/25 TerveSuomi- tiedonkeruussa oli sosiaali- ja terveyspalveluita käyttäneistä 20-vuotta täyttäneistä asiakkaista 38,4 % asioinut digitaalisesti sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaisen kanssa Lapin hyvinvointialueella. Tämä ylittää sekä kansallisen tavoitteen 35% että indikaattorille asetetun tavoitteen 30 % hyvinvointialueen osalta.  

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

 

  • Resurssit: Käyttöönotto vaatii aikaa, koordinaatiota ja henkilöstöresursseja etenkin alkuvaiheessa. Esihenkilöiden tuki ja henkilöstön riittävä työaika kehittämiselle ovat keskeisiä.
  • Osaaminen: Ammattilaisilla tulee olla perusosaaminen digipalveluiden käytössä sekä valmiuksia kohdata asiakas vuorovaikutteisesti myös digitaalisessa ympäristössä. Yksikössä oma digimentori tai vastaava, ammattilainen, joka osaa auttaa digiasioissa
  • Ohjeet: Saavutettavat kirjautumis- ja käyttöohjeet sekä ammattilaisille että asiakkaille.
  • Tekninen tuki: Sujuva etävastaanotto edellyttää toimivia laitteita, selkeitä ohjeita ja tarvittaessa helposti saavutettavaa teknistä tukea