Tietoturvalliset etävastaanotot Omapolku palvelussa, Lapin hyvinvointialue (RRP, P4, I1, I4)
Toimintamallin tavoitteena on parantaa sote -palveluiden yhdenvertaisuutta, saatavuutta ja saavutettavuutta erityisesti harvaan asutuilla alueilla, vähentää ympäristökuormitusta ja edistää kustannustehokkuutta.
Toimintamallin nimi
Toimintamallin tavoitteena on parantaa sote -palveluiden yhdenvertaisuutta, saatavuutta ja saavutettavuutta erityisesti harvaan asutuilla alueilla, vähentää ympäristökuormitusta ja edistää kustannustehokkuutta.
Toimintamalli sisältää seuraavat keskeiset elementit:
- Vahva tunnistautuminen asiakkaan/potilaan tunnistamisessa
- Tietoturvalliset teknologiaratkaisut ja Teams integraatio etäyhteyksien toteuttamiseen
- Ammattilaisten valmennus tietoturvallisiin etätapaamisiin, selkeät ohjeet ja tuki etenkin palvelun käyttöönoton alussa
- Yhtenäiset ohjeistukset ja toimintamallit koko hyvinvointialueelle. Selkeät, saavutettavat ohjeet asiakkaille
- Asiakas- ja ammattilaispalautteen kerääminen kehittämisen tueksi
Lapin hyvinvointialue on maantieteellisesti laaja ja harvaan asuttu, mikä aiheuttaa haasteita sosiaali- ja terveyspalveluiden saavutettavuudelle. Etäpalveluiden kehittäminen vastaa alueen erityispiirteisiin ja tukee palveluiden yhdenvertaista järjestämistä. Sosiaali- ja terveysministeriön linjaukset sekä digitaalisten palveluiden lainsäädäntö ohjaavat toimintaa, erityisesti asiakas- ja potilasturvallisuuden, tietosuojan ja vahvan tunnistautumisen osalta.
Lapin hyvinvointialueen asukkaat, erityisesti harvaan asutuilla alueilla sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset, jotka käyttävät digihoitopolkuja tai muuten toteuttavat etäpalveluita.
Toimintamalli sisältää seuraavat keskeiset elementit:
- Vahva tunnistautuminen asiakkaan/potilaan tunnistamisessa
- Tietoturvalliset teknologiaratkaisut ja Teams integraatio etäyhteyksien toteuttamiseen
- Ammattilaisten valmennus tietoturvallisiin etätapaamisiin
- Yhtenäiset ohjeistukset ja toimintamallit koko hyvinvointialueelle
- Asiakas- ja ammattilaispalautteen kerääminen kehittämisen tueksi
Lapin hyvinvointialueelle oli asetettu tavoitteeksi 30% sähköisesti sosiaali- ja terveyspalvelussa asioineiden määräksi huhtikuuhun 2025 mennessä. Tuoreimmassa 5/25 TerveSuomi- tiedonkeruussa oli sosiaali- ja terveyspalveluita käyttäneistä 20-vuotta täyttäneistä asiakkaista 38,4 % asioinut digitaalisesti sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaisen kanssa Lapin hyvinvointialueella. Tämä ylittää sekä kansallisen tavoitteen 35% että indikaattorille asetetun tavoitteen 30 % hyvinvointialueen osalta.
Kansikuva
