Toistuvat palvelutarpeen arvioinnit perhepalveluissa
Toimintamallin tavoitteena on kartoittaa asiakkaiden ja palvelutarpeen arviointia tekevien työntekijöiden näkemyksiä toistuvista palvelutarpeen arvioinneista.
Toimintamallin nimi
Toimintamallin tavoitteena on kartoittaa asiakkaiden ja palvelutarpeen arviointia tekevien työntekijöiden näkemyksiä toistuvista palvelutarpeen arvioinneista.
Lapsiperheiden sosiaalityössä tehdään sosiaalihuoltolain (36 ja 37 §) mukaisia palvelutarpeen arviointeja lapsille ja perheille sekä selvitetään lastensuojelulain (26 §) mukaisesti lastensuojelun tarvetta. Lapsiperheiden sosiaalityössä tehtävät palvelutarpeen arvioinnit ovat osa hyvinvointialueen sosiaalipalveluita, joten valtion sekä hyvinvointialueiden taloudelliset säästöpaineet vaikuttavat väistämättä myös palvelutarpeen arviointien tekemiseen. Palvelutarpeen arviointien tulee olla asiakkaiden tilanteet huomioiden riittävän laajoja sekä laadukkaita ja tavoitteena on ennaltaehkäistä perheiden tilanteiden kriisiytymistä ja ohjata perheet oikea-aikaisesti palveluiden piiriin. Toisaalta on tärkeää myös ehkäistä lastensuojelullisten huolten syntymistä ja vaikuttaa näin hyvinvointialueen menojen kasvuun.