Työikäisten sosiaalipalvelujen tiedolla johtaminen ja vaikuttavuus, Satakunnan HVA (RRP, P4,I3)

Sosiaalityön vaikuttavuusperusteisen ohjauksen pilotissa testataan, miten järjestäjän ohjaus ja koordinointi vaikuttavat alueella annettavan työikäisten sosiaalityön sisältöihin ja laatuun. 

Toimintamallin nimi
Työikäisten sosiaalipalvelujen tiedolla johtaminen ja vaikuttavuus, Satakunnan HVA (RRP, P4,I3)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Sosiaalityön vaikuttavuusperusteisen ohjauksen pilotissa testataan, miten järjestäjän ohjaus ja koordinointi vaikuttavat alueella annettavan työikäisten sosiaalityön sisältöihin ja laatuun. 

Toteutuspaikka
työikäisten sosiaalipalvelut, Satakunnan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Satakunnan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

2.1.2025

Viimeksi muokattu

25.8.2025
Ratkaisun perusidea

Työikäisten sosiaalipalvelujen tiedolla johtamisen ja vaikuttavuuden kehittämistyö käynnistettiin vahvistamalla tietopohjaa sekä pilotoimalla ja ottamalla käyttöön vaikuttavuuden mittareita (3x10D, ZekkiPro ja AVAIN-mittari). Samalla koko hyvinvointialueella vahvistettiin tiedolla johtamisen kyvykkyyttä ja vaikuttavuusosaamista tarjoamalla henkilöstölle koulutusta aiheesta (Tarkempi kuvaus vaikuttavuusperusteisesta ohjausmallista: Vaikuttavuusperusteinen ohjausmalli, Satakunnan HVA (RRP, P4, I3) Vaikuttavuusperusteinen ohjausmalli, Satakunnan HVA (RRP, P4,I3) | Innokylä.)Työikäisten sosiaalipalvelujen tiedolla johtamisen ja vaikuttavuuden toimintamalli on tiiviisti yhteydessä Sata-alueen järjestäjätason vaikuttavuusperusteisen ohjausmallin kehittämiseen. Kehittämistyössä painopiste on ollut erityisesti operatiivisella tasolla. Vaikuttavuuden arvioinnin eri tasojen (strateginen, taktinen ja operatiivinen) kuvaamiseen on luotu hyvinvointipalvelujen mittarien arviointikehikko (kuva/liite tulossa).

Vaikuttavuus ei ole pelkästään mitattavissa oleva lopputulos, vaan se rakentuu prosessissa, jossa merkitykset, arvot ja tulkinnat muovaavat käsitystä siitä, mikä on vaikuttavaa. Tiedon muodostuminen vaikuttavuuden arvioinnissa tapahtuu vuorovaikutuksessa eri toimijoiden välillä. Tämä edellyttää, että arviointi ei perustu pelkästään määrällisiin mittareihin, vaan sisältää myös laadullista ymmärrystä ja dialogia. Vaikuttavuuden mittarien arviointikehikko on kehitetty tukemaan vaikuttavuuden arviointia organisaation eri tasoilla. Sen avulla voidaan jäsentää ja mallintaa palvelujen vaikuttavuutta.

Arviointikehikko tukee vaikuttavuuskeskustelua ja auttaa ymmärtämään, että vaikuttavuus tarkoittaa eri asioita organisaation eri rakenteissa, vaikka strateginen suunta on yhteinen. Mittaristojen rakentaminen perustuu eri tasoisiin mittareihin. Arviointikehikko on jaettu strategiseen, taktiseen ja operatiiviseen tasoon. Jokaisella tasolla on omat tavoitteet, mittarit ja muutoksen seurannan mekanismit. Näiden tasojen muutoksista ja vaikutuksista muodostuu kokonaisvaikuttavuus, joka ilmenee eri aikajänteillä.

Toimintaympäristö

Osana Kestävän kasvun Satakunta 2 -hanketta laaditaan Satakunnan hyvinvointialueelle vaikuttavuusperusteinen ohjausmalli (Vaikuttavuusperusteinen ohjausmalli, Satakunnan HVA (RRP, P4, I3) | Innokylä). Ohjausmallin tavoitteena on varmistaa väestön hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä tukeva palvelurakenne huomioiden käytettävissä olevat resurssit. 

Sosiaalityön vaikuttavuusperusteisen ohjauksen pilotissa kokeillaan, miten järjestäjän ohjaus ja koordinointi vaikuttavat alueella tehtävään työikäisten sosiaalityöhön. Sosiaalityön vaikuttavuus -pilotin tavoitteena on lisätä tietoa työikäisten sosiaalityön vaikuttavuudesta ottamalla käyttöön sosiaalityöhön soveltuvia vaikuttavuuden mittareita. Sosiaalityön vaikuttavuustiedon arvioinnin avulla pilotti tukee suunnitelmallista ja monialaista työikäisten sosiaalityötä sekä tiedolla johtamista ja vaikuttavuusperusteista ohjausta sosiaalityössä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on työikäisten sosiaalipalvelujen- ja toiminnallisen kuntoutuksen asiakkaat. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Vaikuttavuuden arviointiin ja mittarien käyttöönottoon tulee varata riittävästi aikaa.
Sopimusten ja tietosuojavaikutusten arviointi vie oman aikansa, mutta erityisesti henkilöstön perehdyttämiseen ja sitouttamiseen on tärkeää varata riittävästi resursseja. Myös mittarien seurannan raportointikäytännöt on hyvä suunnitella etukäteen ja tarkentaa käyttöönoton aikana, jotta ne ovat toimivia käytännössä. Tiedon hyödyntämiseen tarvitaan lisäksi ohjausta ja valmennusta.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Pilotin avulla on edistetty palvelujen vaikutusten arviointiosaamista ja laajennettu tietopohjaa palvelujen vaikutuksista. Lisäksi on tuotettu kokemustietoa mittarien käyttöönotosta ja niiden soveltuvuudesta työikäisten sosiaalityön asiakasryhmille.

AVAIN-mittarin tavoitteena on, että vaikuttavuustiedon keruu saataisiin vakiinnutettua pysyväksi osaksi hyvinvointialueen toimintaa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on antanut asiakastietolain (703/2023) nojalla määräyksen sosiaalihuollon asiakasasiakirjojen rakenteista ja asiakasasiakirjoihin merkittävistä tiedoista. Julkisten organisaatioiden tulee ottaa käyttöön työikäisten AVAIN-tietosisällöt sisältävä asiakassuunnitelma viimeistään 1.9.2026. AVAIN-mittarin käyttöönottoa on tuettu Moodle-kurssin, erillisen kirjaamisohjeen sekä asiakastietojärjestelmään liittyvän selvitystyön avulla. Käyttöönotto jatkuu edelleen hyvinvointialueella.

ZekkiPron pilotointi jatkuu hankkeen loppuun asti. Käyttäjäkyselyistä saadaan lisätietoa vielä loppuvuodenaikana.  

Kehittämistyön aikana on vahvistunut näkemys siitä, että vaikuttavuuden arviointi ja johtaminen perustuvat jatkuvaan vuoropuheluun, jossa eri näkökulmat ja kokemukset tuodaan yhteen. Kyse ei ole yksiselitteisistä vastauksista tai täydellisestä tiedosta, vaan prosessista, jossa organisaatio oppii ymmärtämään toimintaansa ja sen vaikutuksia. Mittareiden valinta ja tulkinta ovat osa tätä prosessia, ja ne edellyttävät yhteistä keskustelua – ei pelkästään teknistä analyysiä. Vaikka mittarit tarjoavat arvokasta tietoa, ne eivät yksin riitä antamaan kattavaa kuvaa vaikuttavuudesta. Tiedon hyödyntäminen edellyttää, että se asetetaan kontekstiinsa ja suhteutetaan asetettuihin tavoitteisiin. Tällainen lähestymistapa tukee sekä strategista johtamista että arjen kehittämistyötä. Dialogi vaikuttavuudesta ei ole yksittäinen tapahtuma, vaan verkostoituva prosessi, jossa eri tiimit ja johtoryhmät muodostavat ja päivittävät tilannekuvaa. Tämä tilannekuva toimii perustana päätöksenteolle, suunnittelulle ja jatkuvalle oppimiselle. Hyvinvointipalvelujen vaikuttavuuden mittarien arviointikehikko on luotu tukemaan tätä eri näkökulmien välistä keskustelua vaikuttavuudesta ja luomaan edellytyksiä vaikuttavuusperustaiselle ohjaukselle.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Hyvinvointipalvelujen vaikuttavuutta ei voida arvioida rutiininomaisilla mittareilla, vaan vaikuttavuuden arviointi edellyttää eri tasojen mittaritietojen yhdistämistä sekä toimialojen välistä dialogia muutoksista. Mittaritiedoissa tulee yhdistyä muun muassa asiakaskokemus ja -palaute, asiakasvaikuttavuus, asiakasvirrat, kustannukset ja kustannusvaikuttavuus, palvelujen painopiste sekä henkilöstön näkemykset ja hyvinvointi. Johtamisen näkökulmasta keskeinen kysymys vaikuttavuuden toteuttamisessa on, miten abstrakti hyvinvointipoliittinen vaikuttavuustavoite voidaan muuntaa konkreettisiksi toimenpiteiksi, käytännöiksi ja resursseiksi. Asetetut tavoitteet ja niitä seuraava mittausinformaatio muodostavat perustan vaikuttavuusperustaiselle ohjaukselle ja tiedolla johtamiselle.

Keskustelu vaikuttavuuden arvioinnista on usein hajanaista, mikä vaikeuttaa yhtenäisen ja selkeän kokonaiskuvan muodostamista palvelujen vaikuttavuudesta. Erilliset näkökulmat ja tarkastelutavat jäävät usein irrallisiksi, eikä niiden välistä yhteyttä tarkastella systemaattisesti. Tämä johtaa siihen, että vaikuttavuuden ohjaamisen ja johtamisen käytännön edellytykset jäävät epäselviksi. Kun organisaation eri tasojen näkökulmat yhdistetään, syntyy pohja vaikuttavuuden systemaattiselle seurannalle, arvioinnille ja kehittämiselle. Ilman yhteyttä eri organisaation tasojen välillä vaikuttavuuden ohjaaminen jää helposti irralliseksi toiminnaksi, eikä se tue tavoitteellista ja tiedolla johdettua kehittämistä. Johdon ja ammattilaisten sitoutuminen mittarien käyttöönottoon sekä kerätyn tiedon hyödyntämiseen on ratkaisevan tärkeää, jotta mittaritietoa voidaan aidosti hyödyntää tiedolla johtamisessa.

Kansikuva
Diagrammeja ja suurennuslasi.

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt

Kohderyhmä