Vammaisten henkilöiden kotiin annettavien palvelujen ja tilapäishoidon jatkokehittäminen, Helsingin vammaispalvelut (RRP, P4, I1A)
Lyhytaikaista huolenpitoa tarvitsevien vammaisten henkilöiden palveluiden kehittäminen, tilapäishoito ja vammaisten lasten loma-ajan toiminta.
Omaishoitajien ja omaishoidettavien kotiin annettavien palvelujen ja tilapäishoidon jatkokehittäminen.
Toimintamallin nimi
Lyhytaikaista huolenpitoa tarvitsevien vammaisten henkilöiden palveluiden kehittäminen, tilapäishoito ja vammaisten lasten loma-ajan toiminta.
Omaishoitajien ja omaishoidettavien kotiin annettavien palvelujen ja tilapäishoidon jatkokehittäminen.
Tuotantotapa-analyysin pohjalta on kehitetty kodin ulkopuolella järjestettävän lyhytaikaisen huolenpidon (tilapäishoidon) kokonaisuus, jossa on:
- hyödynnetty asiakkuussegmentointia,
- käytetty monituottajamallia,
- tehty palvelunkuvaukset,
- on vahvistettu omaa palvelutuotantoa ja
- on parannettu palveluiden saavutettavuutta ja saatavuutta.
Osana lyhytaikaisen huolenpidon kokonaisuutta on lisäksi päivitetty kotiin tuotavan palvelun palvelusetelin arvo.
Vammaisten lasten loma-ajan toiminta on siirtynyt Sote-uudistuksen myötä Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalta Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalle.
- luotu malli ja rakenteet
- on ratkaistu järjestämisvastuuseen liittyvät velvoitteet, kuten asiakastietojen kirjaaminen ja lääkehoito
- kilpailutettu palveluntuottajat loma-ajan toimintaan
- tehty yhteistyösopimus Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kanssa
Helsingin vammaisten tilapäishoidon kehittämisen taustalla on Sote-uudistus sekä tulossa oleva vammaispalvelulain uudistus. Näiden lisäksi vammaispalveluihin vaikuttavat muutokset kehitysvammalaissa, sekä sosiaalihuoltolaissa. Kehittämistyötä ohjaa Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palvelustrategian ja lakiuudistusten rinnalla strategisen hankinnan yksikön toteuttama Vammaispalvelujen tuotantotapa-analyysi.
Kohderyhmänä on 1.1.2025 voimaan tulleen vammaispalvelulain mukaan lyhytaikaisen huolenpidon asiakkaat.
Asiakasymmärrystä on kerätty hankkeessa eri menetelmillä. Tärkeässä roolissa on ollut työntekijöiden kanssa toteutetut työpajat. Työpajoissa on mm. tehty palveluympäristöanalyysi, tunnistettu häiriökysyntää sekä segmentoitu asiakkuuksia ja kartoitettu henkilöstön osaamistarpeita. Hankkeen aikana toteutetusta pilotista tehtiin omaiskysely. Aikuisille kodin ulkopuolisen lyhytaikaisen huolenpidon asiakkaille ja omaisille toteutettu kysely. Tunnistettu asiakasryhmiä, joilta puuttuu palvelua.
Viestintä
- keskinäisen viestinnän kehittäminen, sovitut viestimistavat
- sisäinen tiedottaminen (intra, uutiskirje, kohdennetut sähköpostit)
- asiakasviestintä (tietoturvallinen viestintäsovellus, esite, tiedote, nettisivut, palveluohjaus)
Koulutus ja osaamisen vahvistaminen
- koulutukset henkilöstölle (mm. asiakastietojärjestelmän käyttöön, lääkehoito, kehitysvamma- ja autismiosaaminen)
- työpajat
- yhteistyö yksiköiden ja toimialojen välillä, osaamisen ja tiedon jakaminen
Toimintamallin arviointi
- asiakas- ja henkilöstöpalautteen kerääminen
- muutosten tekeminen palautteen perusteella
Prosessien ja ohjeistuksien päivittäminen
- palveluprosessien kuvaaminen
- työnkulkujen dokumentointi
Yhteistyö ja verkostot
- Alueellinen (esim. YTA) ja valtakunnallinen verkostoituminen
- ohjausryhmätyöskentely
- asiakasohjaus, sosiaalityö, palvelutuotanto
Seuranta ja jatkuva kehittäminen
- mittarit ja seuranta (käyttöaste, asiakastyytyväisyys, kustannukset)
- säännöllinen arviointi
- jatkuva innovointi ja palvelujen kehittäminen
Asiakaslähtöisyys on vahvistunut
- palvelut vastaavat paremmin eri asiakasryhmien tarpeisiin
Palveluiden saatavuus ja saavutettavuus on parantunut
- oman palvelutuotannon lisäämisellä parannettu palveluun pääsyä ja lyhennetty jonotusaikaa
- palvelusetelin päivittämisellä parannettiin kotiin tuotavan palvelun saatavuutta
- vammaisten lasten loma-ajan toiminnassa asiakaskunta on laajentunut
Oma palvelutuotanto on vahvistunut
- osaamisen keskittäminen ja lisääminen yksiköissä
- asiakaspaikkojen lisääminen
Toiminnan läpinäkvvyys lisääntynyt
- palvelunkuvauksilla ja prosessien kuvaamisella parannetaan toiminnan selkeyttä sekä henkilöstölle että asiakkaille
Kansikuva
