Vantaa–Kerava-sote - asukkaan asialla: Monialainen toimintamalli

Toimintamallissa työskennellään moniammatillisesti terveysasemalla. Tavoitteena on tarjota sosiaali- ja terveyspalveluita monialaisia palveluita tarvitseville asiakkaille yhden luukun-periaatteella.

Toimintamallin nimi
Vantaa–Kerava-sote - asukkaan asialla: Monialainen toimintamalli
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamallissa työskennellään moniammatillisesti terveysasemalla. Tavoitteena on tarjota sosiaali- ja terveyspalveluita monialaisia palveluita tarvitseville asiakkaille yhden luukun-periaatteella.

Toteutuspaikka
Korson terveysasema, Vantaa.
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Uusimaa
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Prosessikaavio

Tekijä

Matti Keponen

Luotu

01.09.2022

Viimeksi muokattu

20.12.2023
Ratkaisun perusidea

Tarjota sote palvelut monialaisia palveluita tarvitseville samasta paikasta. Ammattilaiset ovat sijoittuneet samaan työyksikköön omana tiiminä, jolloin yhteistyö on helppoa asiakkaan asioiden hoitamiseksi. Tavoitteena on hoidon koordinoinnin sujuvoituminen, saatavuuden parantuminen ja jatkuvuuden turvaaminen.

Toimintaympäristö

Väestön rakenne Vantaa-Keravalla on muutoksessa. Suurimpia muutoksia ovat runsas vieraskielisten osuus, työttymyyden kasvu ja ikääntyminen. Nykytila kartoituksen mukaan Vantaa-Keravalla palvelut ovat siiloutuneet ja asiakkaat joutuvat hakemaan palvelut useasta eri toimipisteestä. Työtä ohjaa myös sote uudistuksen tavoitteet liittyen sote integraatioon.   

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Monialaisen toimintamallin asiakkaita ovat paljon palveluita tarvitsevat asiakkaat. He tarvitsevat monialaisia palveluita ja palveluiden tarve on runsasta, säännöllistä ja pitkäkestoista. He ovat itse halukkaita ja motivoituneita tulemaan moniammatilliseen tiimiin. ​Huomioitava asiakas, jolla tarve monialaisille palveluille, mutta käyntejä vähän.
Asiakasymmärrystä on kerrytetty kansallisen tutkimuksiin tutustumalla, keitä paljon palveluita tarvitsevat asiakkaat ovat. Kehittämistyön alkuvaiheessa Vantaa-Keravan asukkaille tehtiin avoin kysely monialaiseen toimintamalliin liittyen, johon vastasi 720 asiakasta.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Pilotointiin henkilöstö on rekrytoitu Vantaa-Keravan sote hankkeen kautta ajalle 1.8-31.12.22 kokopäiväiseen työhön. Ammattiosaaminen on huomioitu rekrytoinneissa. Henkilöstöä perehdytetään toimintamalliin. Jatkossa tarkoituksena tarjota monialaiseen työskentelyyn koulutusta. Muuta henkilökuntaa informoidaan mallista ja perehdytetään sen toimintaan, jolla pyritään levittämään ja juurruttamaan toimintatapaa laajemmin.

Pilotointia jatketiin vuoden 2023 ajan. Kokemuksen perusteella sosiaalityöntekijä vaihtui sosiaaliohjaajaksi ja hän kirjasi terveydenhuollon rekisteriin. Henkilöstöresurssiin tuli sen verran muutoksia, että lääkäri ja sairaanhoitaja osallistuivat tiimin toimintaan Korson terveysasemalta. Lähijohtajaksi tuli terveysaseman osastonhoitaja hankkeen projektipäällikön sijasta. Fysioterapeutti, psykiatrinen sairaanhoitaja ja sosiaaliohjaaja työskentelivät hankerahoituksella tiimissä. Tällä keinoin pyrimme viemään mallia lähemmäs suoraan linjan toimintaa ja varmistaa juurtuminen.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Monialainen toimintamalli ei jalkaudu tällaisenaan terveysasemapalveluihin. Terveysasemapalveluihin on kehitteillä Omatiimimalli, joka on tarkoitettu kaikille asiakasryhmille. Monialaisen toimintamallin hyväksi koettuja asioita paljon palveluita tarvitseville asiakkaille pyritään siirtämään omatiimimalleihin vuoden 2024 aikana.

Toimintamallin tulokset on tilastoitu ja raportoitu jatkokehittämistä varten. Raportoinnissa on tuotu esille tiimin työajankäyttöön liittyvät huomiot ja hyväksi koetut käytänteet, asiakkaiden käyntimäärien muutokset, asiakasmäärät, ikäjakaumaa sekä onko asiakkaille tehty jakson päättyessä moniammatillinen merkintä ja nimetty omakotakti jatkoon. Lisäksi kokemuksia on kerätty sekä asiakkailta että Korson terveysaseman henkilöstöltä.  

Tulosten osalta  86,7% henkilöstöstä koki, että monialainen toimintamalli voisi olla vakiintunut toimintamalli terveysasemapalveluissa. Asiakkaista 63% suosittelisi palvelua muille ja oli tyytyväinen saamaansa palveluun.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Jatkuva perehdyttäminen ja muiden terveysasemapalveluiden lähellä oleminen on koettu tärkeäksi. Työntekijöiden vaihtuvuus ja kiire näkyvät, että toimintamalli saattaa jäädä helposti taka-alalle eikä tiimiä osata hyödyntää riittävästi.