Vapaaehtoistoiminnan paikallistaso tarvitsee koordinaationsa

Kunnissa tai asuinalueilla tulee olla taho, joka rohkaisee osallistumaan nykyistä enemmän vapaaehtoistoiminnan pariin.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Vapaaehtoistoiminnan paikallistaso tarvitsee koordinaationsa
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kunnissa tai asuinalueilla tulee olla taho, joka rohkaisee osallistumaan nykyistä enemmän vapaaehtoistoiminnan pariin.

Toteutuspaikka
Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus, Kansalaistoiminnankeskus Matara, Jyväskylän kaupungin Vapari
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Suomi
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA)
Liitteet ja linkit

Luotu

26.05.2020

Viimeksi muokattu

27.09.2021
Ratkaisun perusidea **

Kansalais- ja järjestötoiminnalla on merkittävä rooli osallisuuden ja hyvinvoinnin edistäjänä erityisesti niille, jotka ovat syystä tai toisesta vaarassa jäädä yhteiskunnassamme syrjään tai työelämän ulkopuolelle. Tällaiselle toiminnalle tulee luoda vastuutaho, vetäjä, tiedon ja kokemusten kokoaja ja levittäjä. Koordinaatio voidaan nimetä kunta-, alue- tai paikkakohtaisesti. 

Toimintaympäristö **

Kunnat ja kaupungit keskittyvät omiin lakisääteisiin tehtäviinsä. Kuntatalouden ollessa tiukan budjetin työtä, jää usein resursoimatta tai jopa tunnistamatta asukkaiden osallisuuden merkitys.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Asukkaiden ja kuntalaisten osallistamista, yhteisesti todettuja tavoitteita. Kohtaamisilla tuotettua dialogia ja tekemistä, joilla saadaan näkyvyyttä ja merkityksellisyyttä.
Yhteistyötä paikallisten toimijoiden, kuten seurakunnat, yhdistykset ja järjestöt, kanssa. Myös avoimien ryhmien, kuten asuinaluetyö, kanssa toimimista.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Järjestö- ja kansalaistoimintaan resursoiminen on välttämättömyys, kun pyritään siirtämään hyvinvointityön painopistettä korjaavista palveluista ennalta ehkäisyyn. Taloudellisella resursoinnilla tarkoitetaan sekä toiminta-avustuksia että toimitilojen tarjoamista yleishyödylliseen toimintaan. Tämän lisäksi kolmannen sektorin tieto ja taito tulisi kytkeä tiiviimmin osaksi kuntien ja sote-palvelujen päätöksentekoa ja toimintaa. Edellä kuvattu pätee myös vapaaehtoistoimintaan.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Aktiivinen järjestö- ja kansalaistoiminta voidaan nähdä hyvinvoinnin puskurina sosiaali- ja terveyspalvelujen ja kansalaisten välillä. Järjestöjen tehtävä on tarjota tietoa, tukea ja osallistumisen mahdollisuuksia sekä tunnistaa palvelujen kehittämistarpeita erityisesti ennalta ehkäisevän työn näkökulmasta. Kolmas (ja neljäs) sektori on ennalta ehkäisevän hyvinvointityön merkittävä toimija, jonka tulisi ankkuroitua osaksi tulevaisuuden sote-palvelukokonaisuutta.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Kansalaisia voitaisiin myös rohkaista osallistumaan nykyistä enemmän vapaaehtoistoiminnan pariin esimerkiksi tarjoamalla siihen erilaisia kannustimia (opinnollistaminen, osaamistodistukset) ja poistamalla ”sanktiointi” työttömyysaikana. Vapaaehtois- ja kansalaistoiminta voitaisiin myös sisällyttää osaksi koulujen opetussuunnitelmia.

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis

Kohderyhmä