Etelä-Pohjanmaalla on kartoitettu yhteisöllisen opiskeluhuollon kokonaisuus. Pyritään luomaan maakunnan yhteinen näkemys yhteisöllisestä opiskeluhuollosta.

 

Toimintamallin nimi
Yhteisöllinen opiskeluhuolto - Etelä-Pohjanmaa
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Etelä-Pohjanmaalla on kartoitettu yhteisöllisen opiskeluhuollon kokonaisuus. Pyritään luomaan maakunnan yhteinen näkemys yhteisöllisestä opiskeluhuollosta.

 

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaa
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Ei erillisrahoitusta
Toimintamallin kokonaisuus

Luotu

15.09.2023

Viimeksi muokattu

28.11.2023
Ratkaisun perusidea

Kartoitetaan alueen koulujen ja oppilaitosten resurssit, toimintamallit ja tahtotila yhteisöllisen opiskeluhuollon toteuttamiseen.  Yhteisöllisen opiskeluhuollon kokonaisuutta kartoitettiin kyselyllä kaikilta Etelä-Pohjanmaan oppilaitoksilta esikoulusta toiseen asteeseen. Vastauksia saatiin kiitettävästi. Vastaukset käsiteltiin opiskeluhuollon ammattilaisten yhteisessä iltapäivässä. Mahdolliset jatkotoimenpiteet toteutuvat opiskeluhuollon johdon taholta.

Yhteisöllisen opiskeluhuollon osa-alueista Kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän ehkäisy, Vuorovaikutustaitojen ja mielenterveyden edistäminen sekä Koulutyön ja opintojen järjestäminen hyvinvointia tukevasti nostettiin kolmen kärkeen sekä Etelä-Pohjanmaan nuorisovaltuuston (EP-Nuva)n että opiskeluhuollon ammattilaisten toimesta.  Näihin pyydettiin nuorilta konkreettisia esimerkkejä miten toimia koulussa niin että näihin pystyttäisin vaikuttamaan yhä paremmin. Toimenpide-ehdotukset vietiin eteenpäin opiskeluhuollon päättäjille. 
 

Toimintaympäristö

Etelä-Pohjanmaalla on 18 kuntaa ja kahdeksan perhekeskusaluetta. Kussakin kunnassa ja perhekeskuksessa on erilaisia tapoja toteuttaa yhteisöllisestä opiskeluhuoltoa. Hyvinvointialuetasoisesti yhtä yhtenäistä linjaa tai yhtenäisiä resursseja  ei ole yhteisöllisen opiskeluhuollon toteuttamiseen. Paljon on hyviä tapoja tehdä yhteisöllistä opiskeluhuoltoa ja resurssitkin voivat olla erilaisia sen toteuttamiseen. 

Psykologien ja kuraattorien siirryttyä hyvinvointialueen palvelukseen, opiskeluhuollon johtamiseen tulee laajuutta sosiaali- ja terveyspalveluista. Lisäksi yhteistyön tekemisen merkitys kuntien kanssa on yhä merkittävää ja tärkeää. Näin ollen on mahdollista luoda yhtenäistä yhteisöllisen opiskeluhuollon mallia koko hyvinvointialueelle. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Opiskeluhuollon ammattilaiset sekä muut lasten ja nuorten kanssa toimivat tahot. Koulujen lapset ja nuoret. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Alueen koulut, oppilaitokset ja hyvinvointialueen opiskeluhuollon toimijat ovat yhdessä kartoittamassa toimivia toimintamalleja. Yhdessä myös päätetään miten yhteisöllistä opiskeluhuoltoa lähdetään tehostamaan. Nuoret ovat antaneet konkreettisia ehdotuksia kolmeen yhteisöllisen opiskeluhuollon kokonaisuuteen. Nuoret on vahvasti yhteisöllisen opiskeluhuollon suunnitteluun.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamalli ei ole vielä käytössä.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Kun on kyse yhteisöllisestä opiskeluhuollosta, on tärkeää huomioida yhteistä toimintamallia työstäessä kaikki toimijat moniammatillisesti niin kunnista, hyvinvointialueelta, järjestöistä kuin seurakunnista. Tärkeää on huomioida ja osallistaa myös lapset ja nuoret.  

Kansikuva
Yhteisöllinen opiskeluhuolto

Kehittämisen vaihe

Valmis