Yhteistyömalli järjestöjen ja seurakuntien hyte-palvelujen näkyväksi tekemiseen, Pohjois-Karjalan hyvinvointialue (RRP, P4,I2)

Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen ja alueen järjestöjen ja seurakuntien välinen yhteistyömalli, jonka avulla tunnistetaan järjestöjen ja seurakuntien hyte-palvelut ja kannustetaan kuvaamaan toiminnot Lähellä.fi -palveluun ja Palvelutietovarantoon. 

Toimintamallin nimi
Yhteistyömalli järjestöjen ja seurakuntien hyte-palvelujen näkyväksi tekemiseen, Pohjois-Karjalan hyvinvointialue (RRP, P4,I2)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen ja alueen järjestöjen ja seurakuntien välinen yhteistyömalli, jonka avulla tunnistetaan järjestöjen ja seurakuntien hyte-palvelut ja kannustetaan kuvaamaan toiminnot Lähellä.fi -palveluun ja Palvelutietovarantoon. 

Toteutuspaikka
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue, Pohjois-Karjalan alueen järjestöt ja seurakunnat
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Minna Patama

Luotu

13.11.2024

Viimeksi muokattu

03.12.2024
Ratkaisun perusidea

Toimintamalli on osa monialaisen hyte-palvelukonseptin kehittämistyötä ja sen tavoitteena on saada järjestöjen ja seurakuntien hyvinvointia, terveyttä ja osallisuutta edistävät palvelut ja toiminnot näkyväksi hyte-palvelutarjottimella. Pohjois-Karjalassa hyte-palvelutarjotin on nimeltään Miunhyvinvointi.fi.

Tämän toimintamallin avulla

  • Alueen järjestöjen ja seurakuntien edustajilla on tietämys kehittämistyöstä 
  • Alueen järjestöjen ja seurakuntien edustajilla on tietämys, millä tavalla he voivat hyödyntää Miunhyvinvointi.fi-sivustoa omassa työssään
  • Alueen järjestöt ja seurakunnat tunnistavat hyvinvointia, terveyttä ja osallisuutta edistivät palvelut ja toiminnot 
  • Järjestöt rekisteröityvät Lähellä.fi-palveluun ja tekevät järjestön tapahtuma- ja toimintailmoitukset palveluun
  • Alueen seurakunnat ovat tietoisia DVV:n Palvelutietovarannosta ja siitä miten palvelutietovarantoon kuvataan seurakunnan hyte-palvelut
  • Alueen seurakunnat ovat tietoisia Lähellä.fi-palvelusta ja siitä, että kyseiseen palveluun voi kuvata seurakuntien lyhytkestoisen toiminnan

Toimintamallin tavoitteena on, että järjestöjen ja seurakuntien hyte-palvelut ovat alueen asukkaiden sekä kuntien, sosiaali- ja terveydenhuollon sekä muiden ammattilaisten löydettävissä hyte-palvelutarjottimelta vuoden 2024 loppuun mennessä.

Toimintaympäristö

Pohjois-Karjalan tahtotilana on kehittyä hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä edelläkävijäksi laaja-alaisella verkostotyöllä, johon osallistuvat Pohjois-Karjalan hyvinvointialue, kunnat, Pohjois-Karjalan maakuntaliitto, järjestöt, alueviranomaiset, elinkeinoelämä ja asukkaat (Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Pohjois-Karjalassa - Strategiset painopisteet vuosille 2025-2028, 5). 

Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen palvelulupauksena on oikea palvelu, oikeaan aikaan, oikeassa paikassa. Hyvinvointialueen strategian lähtökohtana on ennaltaehkäisy sekä hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yhteistyössä asukkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa.

Hyvinvointialueen strategian toteutuminen vaatii yhteistyötä mm. alueen järjestöjen ja seurakuntien kanssa. Hyvinvointialueen HyKe-hankkeessa kehittämä digitaalinen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjotin (Miunhyvinvointi.fi) on verkkosivu, joka auttaa sekä asukkaita että ammattilaisia löytämään helpommin hyvinvointia, terveyttä ja osallisuutta edistävän toiminnan omalta lähialueeltaan. Palvelutarjottimelle kootaan tietoa hyvinvointialueen, kuntien, seurakuntien ja järjestöjen palveluista ja toiminnoista.

Miunhyvinvointi.fi:hin ei kuitenkaan nouse järjestöjen ja seurakuntien hyvinvointia ja terveyttä edistäviä palveluita ja toimintoja, elleivät järjestöt kuvaa toimintaansa Lähellä.fi-palveluun ja seurakunnat Suomi.fi-palvelutietovarantoon / Lähellä.fi-palveluun. Tämän vuoksi alueellinen yhteistyö ja yhtenäiset toimintatavat palvelujen tunnistamisessa ja kuvaamisessa ovat tärkeitä.

Lähellä.fi on valtakunnallisesti ja alueellisesti toimiva verkkopalvelu, jonka avulla alueen asukkaat löytävät merkityksellistä toimintaa, yhteisöllisyyttä, apua ja osallistumismahdollisuuksia. Palvelu kokoaa järjestöjen ja yhteisöjen tuen, toiminnan ja tapahtumat yhteen osoitteeseen, sekä edistää kansalaistoiminnan näkyvyyttä Suomessa. Lähellä.fi-palvelusta ja sen kehittämisestä vastaa Lähellä-verkosto, joka on toiminut vuodesta 2023 lähtien. Pohjois-Karjalassa Lähellä-verkostossa toimii Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry. Lähellä.fi toimii  sekä itsenäisenä verkkopalveluna, että järjestötiedon lähteenä mm. Suomi.fi Palvelutietovarantoon sekä alueiden tapahtumakalentereihin (Pohjois-Karjalan tapahtumakalenteri). Pohjois-Karjalan alueella monet kunnat ovat myös ottaneet käyttöönsä Lähellä.fi-leijukkeen, jonka avulla alueen järjestöjen tiedot sekä tapahtumat nousevat kunnan omille internetsivuille. 

Digi- ja väestötietovirasto vastaa kokonaisuudessaan Palvelutietovarannosta, eli muun muassa sen teknisistä toiminnallisuuksista, luokituksien kehittämisestä, tiedon hyödyntämisen mahdollisuuksista, käytön kouluttamisesta ja ohjemateriaalien ylläpidosta. 

Kansallinen RRP-hanketyön kehittäminen raamittaa sitä, mitä hyte-palveluja priorisoidaan hankekauden aikana (minimikriteerit) ja mihin suuntaan digitaalista hyte-palvelutarjotinta kehitetään hyvinvointialueilla (tekniset kriteerit, muut rajaukset).

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Tämän toimintamallin kohderyhmänä ovat alueen järjestöjen ja seurakuntien edustajat.

Järjestöt

Pohjois-Karjalassa on 3 759 rekisteröitynyttä yhdistystä ja muutoinkin järjestökenttä on hyvin moninainen. Järjestöt toimivat niin paikallisella tasolla (paikallisyhdistykset), alueellisesti (esim. piirijärjestöt) sekä valtakunnallisesta (esim. kattojärjestöt). Järjestöt voivat perustua vapaaehtoisuuteen ja/tai järjestöissä voi olla myös palkattua henkilöstöä. 

Järjestökentän moninaisuuden takia alueellista hyte-palvelutarjottimen kehittämistä varten muodostettiin järjestöyhteistyöryhmä, joka edusti mahdollisimman kattavasti koko järjestökenttää. Yhteistyöryhmän tavoitteena oli tunnistaa järjestöjen hyvinvointia, terveyttä ja osallisuutta edistävät toiminoja sekä miettiä viestintäsuunnitelma hyte-palvelutarjottimesta viestimiseen järjestökentällä. Järjestöyhteistyöryhmässä sovittiin myös, että hyte-palvelutarjotinta markkinoidessa keskitytään kannustamaan Lähellä.fi -palvelua järjestötiedon alkuperäisenä tietolähteenä. Tämä päätös mahdollisti sen, että koko maakunnan alueella viestitään järjestöille yhtä paikkaa, mihin järjestöt rekisteröityvät ja kuvaavat oman toimintansa sekä tapahtumansa. On huomioitava, että alueellinen ohjeistus kuvata järjestön toiminta Lähellä.fi-palveluun voi erota järjestön valtakunnallisesta (esim. kattojärjestön) ohjeistuksista.

Seurakunnat

Pohjois-Karjalan evankelis-luterilaiset seurakunnat kuuluvat Kuopion hiippakunnan alueeseen. Joensuun rovastikuntaan kuuluu yhteensä 16 ev.lut seurakuntaa. Pohjois-Karjalassa toimii myös neljä ortodoksista seurakuntaa.

Tämän toimintamallin kohderyhmänä ovat erityisesti hiippakunnan yhteyshenkilöt, alueen seurakuntien kirkkoherrat , diakoniatyöntekijät sekä viestinnästä vastaavat tahot.  

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin käyttöönotto ja juurruttaminen voivat vaatia mm. seuraavia toimenpiteitä:

Alueen järjestöt

  • Tietoisuus Lähellä.fi-palvelusta ja siitä, miten palveluun rekisteröidytään ja kuvataan järjestön tapahtuma- ja toimintailmoitukset
  • Tietoisuus, mitkä kaikki valtakunnalliset ja alueelliset sivustot hyödyntävät Lähellä.fi-verkkopalvelua järjestötiedonlähteenä 
  • Tietoisuus, miksi toiminta- ja tapahtumailmoitukset kannattaa kuvata Lähellä.fi-palveluun
  • Aikaresurssia Lähellä.fi tapahtuma- ja toimintailmoitusten tekemiseen
  • Tietoisuus, miten järjestöt voivat hyödyntää Miunhyvinvointi.fi-sivustoa omassa työssään asiakas- ja palveluohjauksen  sekä oman toimintansa kohderyhmän tavoittamisen välineenä

Lähellä.fi verkosto

  • Tietoisuuden lisääminen Lähellä.fi-palvelusta järjestöjen ja kuntien edustajille
  • Lähellä.fi tukiklinikoiden järjestäminen, jossa neuvotaan järjestöjä Lähellä.fi-palvelun käytössä
  • Tiivis yhteistyö hyvinvointialueen yhdyshenkilön ja alueellisen Lähellä.fi yhdyshenkilön kanssa

Seurakunnat

  • Tahtotila tunnistaa ja kuvata hyte-palvelut palvelutietovarantoon ja/tai Lähellä.fi-palveluun
  • Tahtotila hyödyntää Lähellä.fi-palvelua tapahtumailmoitusten tekemiseen
  • Organisoitumista ja sitoutumista PTV:n ja Lähellä.fi-palvelun ylläpitoon
  • Aikaresurssia palveluiden tunnistamiseen ja kuvaamiseen
  • Tietoisuus, miten seurakunnat voivat hyödyntää Miunhyvinvointi.fi-sivustoa omassa työssään asiakas- ja palveluohjauksen sekä oman toimintansa kohderyhmän tavoittamisen välineenä

Hyvinvointialue

  • Vastuuhenkilön, joka edistää hyte-palvelutarjottimen sisältöjä yhteistyössä järjestöjen ja seurakuntien kanssa
  • Aikaresurssia tukea järjestöjä Lähellä.fi-palvelun käyttöönotossa ja tehdä yhteistyötä alueellisen Lähellä.fi yhdyshenkilön kanssa
  • Hyvinvointialueen järjestöavustusten yhdeksi kriteeriksi avustettavan toiminnan kuvaaminen Lähellä.fi-palveluun
  • Hyte-palvelutarjottimen esittelyn järjestöille mm. kuntien ja hyvinvointialueen järjestöilloissa ja -foorumeissa ja palvelutarjottimen hyödyistä kertominen
  • Hyte-palvelutarjottimen esittely kirkkoherroille sekä diakoniatyöntekijöille
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Tämän toimintamallin avulla kehittämistyötä on saatu jalkautettua alueen järjestökentälle sekä seurakuntiin ja Lähellä.fi-palvelun ja PTV:n käyttöä on edistetty.

Digitaalinen hyte-palvelutarjotin (Miunhyvinvointi.fi) on tarkoitus julkaista vuoden 2024 loppuun mennessä ja jatkokehittäminen tapahtuu vuoden 2025 aikana. Tavoitteena on, että valmiilla sivustolla on laajasti esillä alueen järjestöjen ja seurakuntien hyte-palveluja, joihin alueen asukkaat pääsevät tutustumaan. Lisäksi sote-ammattilaiset ja muut alueen ammattilaiset (mm. kuntien, järjestöjen ja seurakuntien) löytävät järjestöjen ja seurakuntien hyvinvointia, terveyttä ja osallisuutta edistävät palvelut ja voivat suositella niitä asiakkailleen osana asiakas- ja palveluohjausta.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Yhteistyömallin käyttöönotto vaatii yhteyshenkilön ja aikaresurssia erityisesti hyvinvointialueelta, seurakunnista ja Lähellä.fi verkostosta . Toimintamallin edellytyksenä on verkostoituminen oman alueen Lähellä.fi verkoston edustajan, alueen järjestöjen ja seurakuntien kanssa. Toimintamallin tavoitteena on, että kaikilla toimijoilla on ymmärrys siitä, miksi hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjotin otetaan käyttöön, miten kaikki alueen toimijat hyötyvät siitä sekä millä tavalla eri organisaatioiden tiedot palvelutarjottimelle nousevat.

Hyvinvointialueen yhteyshenkilö hyötyy siitä, että hän tuntee järjestöjen ja seurakuntien toimintaa ja ymmärtää sen, kuinka hyte-palvelukonsepti tukee kyseisten toimijoiden omaa työtä. Erityisesti järjestökentällä työskenteleminen vaatii tiivistä yhteistyötä oman alueen Lähellä.fi verkoston työntekijän sekä myös kuntien järjestöyhdyshenkilöiden kanssa. Lisäksi alueellisella yhteyshenkilöllä on hyvä olla yhteydet kansallisiin toimijoihin, kuten Digi- ja väestötietovirastoon ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitokseen.

Järjestökentällä on hyötyä, että koko maakunnan alueella kannustetaan järjestöjä kuvaamaan palvelunsa ja toimintonsa yhteen paikkaan. Tästä on hyvä sopia yhdessä alueen järjestöverkostoissa. Myös hyvinvointialue ja alueen kunnat voivat kannustaa järjestöjä toimintojen kuvaamisessa, lisäämällä esimerkiksi Lähellä.fi toimintailmoitusten tekeminen kriteeriksi järjestöavustuksiin. Lähellä.fi verkoston työntekijällä on suuri rooli Lähellä.fi-palvelun markkinoinnissa ja opastuksessa.

Seurakuntien kanssa on tärkeää hyödyntää jo olemassa olevia ohjeistuksia (esim. Kirkkohallitus on tuottanut PTV:hen pohjakuvaukset kirkon palveluista suomeksi ja ruotsiksi, joita voi hyödyntää pohjakuvauksina seurakunnan toimintoja kuvatessa). Yhteistyö alueen hiippakunnan kanssa on tärkeää.