Asiakasvastaavamalli / IISAKKI - Iisalmen työkykytiimi
Osatyökykyisen työttömän asiakkaan työkyvyn tuen palveluissa viranhaltija, joka vastaa asiakkaan palvelukokonaisuuden koordinoinnista.
Toimintamallin nimi
Osatyökykyisen työttömän asiakkaan työkyvyn tuen palveluissa viranhaltija, joka vastaa asiakkaan palvelukokonaisuuden koordinoinnista.
Asiakasvastaavana työkykytiimissä ja työkyvyn tuen verkostossa toimii kullekin asiakkaalle nimetty viranhaltija joko työllisyyspalveluista tai, mikäli asiakkaalla on sosiaalihuoltolain mukainen asiakassuhde, sosiaalityöntekijä.
Asiakasvastaava osallistuu asiakkaan työkyvyn tuen suunnitelman laatimiseen osana työkyvyn tuen tiimiä ja työkyvyn tuen verkostoa. Työkyvyn tuen suunnitelmassa sovitaan osatyökykyisen työnhakija-asiakkaan kokonaisvaltaisen tilanteen (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja kognitiivinen työkyky) arvioinnista sekä asiakkaan tarvitsemista julkisista työvoima-, sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalveluista niiden myöntämisperusteisiin nojaten. Työkyvyn tuen suunnitelman toteutumisen seurannasta vastaa asiakasvastaava.
Iisalmi on vajaan 22 000 asukkaan seutukaupunki Ylä-Savossa. Ikärakenne painottuu työikäisen väestön jälkeen ikääntyneisiin asukkaisiin. Sosiaali- ja terveyspalvelut iisalmelaisille samoin kuin kiuruvetisille, sonkajärveläisille ja vieremäläisille tuottaa Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä, jonka alueella asuu noin 37 000 asukasta.
Iisalmi kokoaa niin asukkaita kuin palveluvirtaa lähikunnista, ja erityisesti vahvalla teollisella tuotannollaan tarjoaa niin koulutus- kuin työmahdollisuuksia sekä paikallisille että muualta muuttaville. Työllistyminen erityisesti yrityssektorille edellyttää niin spesifiä osaamista kuin vahvaa työ- ja toimintakykyä. Haasteena on, etteivät työvoiman tarve ja tarjonta kohtaa.
Iisalmessa työvoimaa oli vuoden 2022 syyskuussa 9 455 henkilöä. Työttömiä työnhakijoita oli 978 henkilöä, joista pitkäaikaistyöttömiä oli reilu 48 % (Työllisyyskatsaus Syyskuu 2022 (ely-keskus.fi)). Pitkäaikaistyöttömistä iso osa on rakennetyöttömiä. Osatyökykyisiä työttömistä työnhakijoista oli syyskuussa 2022 tiedossa 175 henkilöä. Työkyvyn tuen tarpeita on todennäköisesti useammallakin työttömällä työnhakijalla, mutta työ- ja toimintakyvyn kapeutumaa ei ole havaittu, tiedostettu eikä tunnistettu välttämättä edes asiakkaan itsensä toimesta, tai asiakkaalle soveltuvia sijoittumismahdollisuuksia tai palveluita ei ole olemassa tai asiakas ei niihin ohjaudu.
Kohderyhmänä ovat iisalmelaiset heikossa työmarkkina-asemassa olevat, etenkin pitkäaikais- tai toistuvaistyöttömät henkilöt, joilla on mahdollisesti määrittelemättömiä työkyvyn tuen tarpeita ja motivaatiota oman tilanteensa selvittelyyn. Toissijaisena kohderyhmänä ovat ammattilaiset, joilla on osaamisen kehittämisen tarpeita esimerkiksi asiakkaiden työkyvyn tuen tarpeiden tunnistamisessa.
Pilotointivaiheessa työkyvyn tuen tiimiin voivat ohjautua julkisten työvoimapalveluiden (TE-toimiston tai työllisyyden kuntakokeilun) asiakkaana olevat työttömät työnhakijat sekä etenkin työikäisten sosiaalityöstä ilman työtä olevat työikäiset, jotka eivät ole työnhakijoina. Asiakasohjausta tehdään tausta- ja verkosto-organisaatioista, mutta asiakkaaksi voi hakeutua myös omatoimisesti.
Jokaiselle asiakkaalle nimetään asiakasvastaava asiakkuuden alkaessa. Asiakkuuden päättyessä kullakin asiakkaalla on tiedossa, kuka toimii asiakasvastaavana, ja samoin asiakasvastaava on tietoinen asiakkaan jatkosuunnitelmasta. Saattaen-vaihtaen -menetelmää on hyödynnetty asiakassiirroissa.
On huomioitava, ettei asiakas voi itse lainkaan vaikuttaa siihen, kuka hänen asiakasvastaavanaan toimii. Onkin tärkeää, että asiakasvastaavan ja asiakkaan välille kehittyy luottamuksellinen vuorovaikutussuhde, jotta yhteistyö sujuu.
Asiakasvastaavana toimii viranomainen, joka vastaa asiakkaan yksilöllisesti tarvitsemista palveluista ja niiden koordinoinnista. Asiakasvastaava sovitaan yhdessä verkostossa toimivien tahojen kesken. Verkostossa toimivat työntekijät huolehtivat kukin omalta osaltaan asiakkaan asioiden etenemisestä ja tiedon siirtymisestä asiakasvastaavalle.
Asiakasvastaavan on ymmärrettävä asiakkaan palvelupolun kokonaisuus ja monialaisen verkoston merkitys. Asiakasvastaavan työ vaatii ajankäyttöä ja monien eri digitaalisten menetelmien hallintaa. Työ vaatii ryhmätyö- ja vuorovaikutustaitoja. Asiakasvastaavan tehtävässä eduksi on laaja-alainen kokemus verkostotyöstä.
IISAKKI - Iisalmen työkykytiimin kehittämää työkyvyn tuen tiimin ja työkyvyn tuen verkoston toimintamallia sekä asiakasvastaavamallia pilotoidaan Iisalmessa. Toimintamalleja voidaan hyödyntää kehitettäessä Pohjois-Savon hyvinvointialueen sote-keskusten työkyvyn tuen tiimejä. Asiakasvastaavamallia voi soveltaa myös muiden asiakasryhmien palveluissa.
Asiakasvastaavamallin pilotoinnin edetessä on havaittu mallin olevan toimiva. Asiakkaalla on ollut nimetty henkilö, johon ottaa yhteyttä.
Asiakaspilotoinnin päättyessä huolena on, että asiakasvastaavan on haastavaa hahmottaa asiakkaan kokonaistilannetta puuttuvasta yhteisestä tietojärjestelmästä johtuen. Lisäksi huolena on, että asiakkaat eivät tiedä omaa asiakasvastaavaansa, erityisesti mikäli organisaatiossa tapahtuu henkilöstövaihdoksia. Henkilöstövaihdosten myötä voi tulla hetkittäin tilanteita, joissa asiakkaalle ei ole nimetty asiakasvastaavaa. On myös huomioitava, että verkostossa kaikki toimijat vastaavat kukin omalta osaltaan asioiden etenemisestä.