DentView -virtuaalikioskit Kainuun hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)

Suun terveydenhuollossa pilotoitiin neljän DentView -virtuaalikioskin ja DentView -tabletin käyttöä vuosina 2024-2025. Virtuaalikioskien avulla vahvistettiin digitaalisesti kainuulaisten suun omahoitoa.

Toimintamallin nimi
DentView -virtuaalikioskit Kainuun hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Suun terveydenhuollossa pilotoitiin neljän DentView -virtuaalikioskin ja DentView -tabletin käyttöä vuosina 2024-2025. Virtuaalikioskien avulla vahvistettiin digitaalisesti kainuulaisten suun omahoitoa.

Toteutuspaikka
Kainuun hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kainuun hyvinvointialue
Kajaani
Suomussalmi
Sotkamo
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

08.04.2024

Viimeksi muokattu

02.04.2025
Ratkaisun perusidea

Kainuun hyvinvointialueella pilotoitiin neljän DentView -virtuaalikioskin sekä DentView -tabletin käyttöä 4/2024-3/2025 (DentView – Empowering Generations of Smiles!). Kyseessä on interaktiivinen ja digitaalinen ehkäisevän suunhoidon opastusnäyttö, jonka avulla haluttiin vahvistaa kainuulaisten ennaltaehkäisevän suun omahoidon osaamista. DentView -virtuaalikioskista löytyy suun omahoidon opastus seitsemällä eri kielellä sekä ikäryhmittäin räätälöidyt ohjelmapolut perheen odotusajasta aina ikääntyneisiin saakka. Omahoitopolun suoritettua asiakas saa DentView -näytön vieressä olevasta laitteesta mukaansa QR-koodilla varustetun suun omahoitopakkauksen. QR-koodin kautta asiakkaat pääsevät harjoittelemaan hampaiden harjausta vielä kotona ohjatusti. DentView -virtuaalikioskit sijoitettiin Kainuun keskussairaalan pääaulan omahoitopisteelle sekä Teppanan, Sotkamon ja Suomussalmen hammashoitoloiden odotustiloihin. Hankkeen loppuaikana 11/24-3/25 Suomussalmen DentView -virtuaalikioski sijoitettiin Kajaaniin Keskushammashoitolan odotustilaan. Virtuaalikioskit olivat ovat vapaasti hyvinvointialueen asiakkaiden käytettävissä ilman ajanvarausta. Myös suun terveydenhuollon ammattilaiset ohjasivat asiakkaita vastaanottokäyntien yhteydessä DentView -virtuaalikioskille.

Suun terveydenhuollon ammattilaisten käytössä oli myös liikuteltava DentView -tablettiversio. DentView -tabletin käyttöä kohdennettiin 2024-2025 erityistä tukea tarvitseviin isoihin maahanmuuttajaperheisiin sekä nuorille Kainuun ammattioppilaitoksella hyvinvointivirtaa -päivässä.

Virtuaalikioskien avulla tavoiteltiin lisäresurssia suun ennaltaehkäisevään hoitoon digitaalisuutta hyödyntäen. DentView -tabletin käytöllä tavoiteltiin heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevan kohderyhmää ja sen käyttöä kohdennettiin maahanmuuttajaperheisiin sekä nuorille.

Toimintaympäristö

Lasten, nuorten ja opiskelijoiden suun omahoito toteutuu Kainuun alueella heikommin muuhun maahan verrattuna. Tämän vuoksi sekä Kainuun hyvinvointialueen strategian mukaisesti ennaltaehkäisevään hoitoon ja digitaalisuuteen haluttiin panostaa pilotoimalla digitaalista DentView -suun omahoitojärjestelmää. DentView -tablettia haluttiin hyödyntää heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevien maahanmuuttajaperheiden sekä nuorten parissa. Suun terveydenhuolto halusi dataa sekä käyttökokemuksia DentView -virtuaalikioskien hyödyntämisestä omassa toiminnassaan.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

DentView -virtuaalikioskit olivat ovat vapaasti kaikkien Kainuun hyvinvointialueen asiakkaiden käytettävissä ilman ajanvarausta Kajaanissa, Suomussalmella sekä Sotkamossa. Kolme virtuaalikioskia sijoitettiin hammashoitoloiden odotustiloihin ja yksi Kainuun keskussairaalan pääaulaan, jossa virtuaalikioskin käyttäjille tavoiteltiin vielä laajempaa käyttäjäkuntaa suun terveydenhuollon ulkopuolelta.

Suun terveydenhuollon ammattilaisten käytössä oli myös liikuteltava DentView -tablettiversio, jota haluttiin hyödyntää heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevien perheiden ja nuorten parissa. DentView -tabletin käyttöä kohdennettiin 2024-2025 erityistä tukea tarvitseviin isoihin maahanmuuttajaperheisiin (Suunterveyden jalkautuvan työn ohjausmalli maahanmuuttajaperheille (RRP, P4, I1) | Innokylä) sekä nuorille Kainuun ammattioppilaitoksella hyvinvointivirtaa -päivässä (17-vuotiaiden suun terveystarkastus, Pop-up -pilotti, Kainuun hyvinvointialue (RRP, P4, I1) | Innokylä).

Virtuaalikioskien dataportaalista saatiin reaaliaikaista tietoa virtuaalikioskien käyttäjämääristä sekä asiakaspalautteesta. Virtuaalikioskien omahoitopoluissa oli asiakkaille kysymyksiä suun omahoitotottumuksista ja motivaatiosta, suunhoitotuotteista, ruokailutottumuksista, hammashoitopelosta, tupakka- ja alkoholituotteiden käytöstä, lasten suun terveystottumuksista sekä koetusta suun terveydestä. Suun terveydenhuollon työntekijöiltä pyydettiin virtuaalikioskien käyttökokemuksia virtuaalikioskien käyttöönoton alkuvaiheessa sekä loppuvaiheessa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Jokaiselle virtuaalikioskille oli määritelty hammashoitoloista vastuuhenkilöt. Vastuuhenkilöiden tehtävänä oli huolehtia virtuaalikioskien omahoitopakkausten täyttämisestä sekä yhteydenpidosta virtuaalikioskien käyttöön tai omahoitopakkausten lähettämiseen liittyen DentView:n suuntaan.

DentView:n järjestämä koulutus, yhteistyö ja tuki on olennaista, jotta virtuaalikioskeille ohjaamisesta tulee osa työntekijöiden toimintatapoja. Ammattilaisilla tulee olla halua ja kiinnostusta ottaa uusia työkaluja käyttöön oman työn tueksi. Uuden toimintatavan juurtumiseen on varattava riittävästi aikaa. Lisäksi organisaation taloudelliset resurssit on huomioitava virtuaalikioskien käyttöönotossa.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

DentView –virtuaalikioskien avulla saatiin lisäresurssia suun omahoitoon ja ennaltaehkäisyyn. Vuoden aikana 6,23 % kainuulaisista sai digitaalisesti virtuaalikioskien avulla suun omahoidon ohjausta. Virtuaalikioskien asiakastyytyväisyys vaihteli 4,5-4,7 välillä viidestä. 

Työntekijöiltä kysyttiin virtuaalikioskien käyttökokemuksia käyttöönoton alku- sekä loppuvaiheessa. Ensimmäinen kysely järjestettiin virtuaalikioskien ollessa käytössä n. 2 kuukauden ajan. Tässä vaiheessa kyselyyn vastanneista vähän yli puolet (53 %) oli ohjannut asiakkaita virtuaalikioskeille ja 93 % vastaajista aikoi jatkossa ohjata asiakkaita virtuaalikioskille. Kaikki vastaajat kokivat virtuaalikioskien olevan hyödyllisiä. Huomioon otettavina seikkoina nousi esiin se, että virtuaalikioskin omahoitopolun suorittamiseen on varattava aikaa. Toinen kysely työntekijöille järjestettiin virtuaalikioskien ollessa käytössä 10 kuukautta. Kyselyn perusteella virtuaalikioskia pidettiin helppokäyttöisenä ja mielenkiintoisena, joka havainnollistaa hyvin hampaiden harjausta ja hammasvälien puhdistamista. Omahoidon ohjaus nähtiin hyödyllisenä erityisesti maahanmuuttajataustaisille, jolloin oli mahdollista hyödyntää virtuaalikioskin kielivalikoimaa ilman tulkkipalveluita. DentView -virtuaalikioski täydensi vastaanotolla annettua suun terveysneuvontaa, mutta asiakkaita ei muistettu aina ohjata vastaanottokäynnin päätteeksi virtuaalikioskille.

DentView –tablettia hyödynnettiin Kainuun ammattiopiston hyvinvointivirtaa päivässä, jossa nuoret olivat kiinnostuneita käyttämään ahkerasti DentView -tablettia. DentView –tabletin käytöstä olivat innostuneita myös lapset maahanmuuttajaperheen kotikäynnillä, jossa he pystyivät suorittamaan oman ikätasoisen ohjelman omalla äidinkielellään.  

DentView –virtuaalikioskia ei ollut luokiteltu vielä lääkinnälliseksi laitteeksi, joten suun omahoidon ohjausta ei voitu täysin ulkoistaa virtuaalikioskeille vaan se täydensi vastaanotolla annettavaa terveysneuvontaa. Kainuun hyvinvointialueella virtuaalikioskien käyttöä ei ollut mahdollista jatkaa pilotoinnin jälkeen hyvinvointialueen haastavaksi muuttuneen taloudellisen tilanteen vuoksi, mutta sen hyödyntämismahdollisuuksista on kiinnostuttu tulevaisuudessa. Sovellusmuotoiset omahoidon ohjaukset voisivat toimia jatkossa pitkien välimatkojen Kainuussa sijaitsevissa hammashoitoloissa kiinteää omahoitolaitetta jouhevammin. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Käyttöönottoon ja virtuaalikioskin käytön opetteluun on hyvä varata riittävästi aikaa, jotta sitä osataan hyödyntää omassa työssä. Etukäteen on myös hyvä miettiä, että kuinka dataportaalista saatava tietoa voidaan hyödyntää omassa organisaatiossa. Dataportaalista saatavien tietojen hyödyntämistä voisi lisätä se, että suun omahoitoon liittyvät kysymykset olisivat helposti muokattavissa vastaamaan alueen tarpeita.