Digitaalinen ajanvaraus psyykkarin etävastaanotolle Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)
Psyykkari on nuorten psykiatrinen sairaanhoitaja, joka tarjoaa nuorelle varhaista tukea mielenterveyteen ja riippuvuuksiin liittyvissä haasteissa. Psyykkareiden saavutettavuutta on parannettu etävastaanotoilla, joihin voi ajan varata digitaalisesti.
Toimintamallin nimi
Psyykkari on nuorten psykiatrinen sairaanhoitaja, joka tarjoaa nuorelle varhaista tukea mielenterveyteen ja riippuvuuksiin liittyvissä haasteissa. Psyykkareiden saavutettavuutta on parannettu etävastaanotoilla, joihin voi ajan varata digitaalisesti.
Psyykkareiden digipalvelut monikanavaistavat nuorten mielenterveys- ja riippuvuushoidon palveluihin pääsyä ja palveluita. Digitaalinen ajanvaraus mahdollistaa ajanvarauksen vuorokauden ajasta riippumatta. Etävastaanotoilla pyritään madaltamaan kynnystä palveluun pääsyyn. Etävastaanotot tuovat tasa-arvoista palvelua koko hyvinvointialueen nuorille, koska digitaalisessa ajanvarauksessa olevat etävastaanottoajat ovat varattavissa hyvinvointialueen laajuisesti. Etävastaanotot mahdollistavat käynnit myös nuoren siirtyessä esim. työharjoitteluun toiselle paikkakunnalla.
Perhekeskuksen lasten ja nuorten mielenterveys- ja riippuvuuspalveluissa lapset ja nuoret perheineen saavat varhaista tukea, arviointia ja hoitoa lievissä ja keskivaikeissa mielenterveyteen ja riippuvuuksiin liittyvissä haasteissa. Palvelut ovat matalan kynnyksen palveluita, joihin ei tarvitse lähetettä.
Psykiatrisen sairaanhoitajan (psyykkari) saavutettavuutta on lisätty mahdollistamalla digitaalinen ajanvaraus psyykkarin etävastaanotolle. Etävastaanottoja tarjotaan hyvinvointialueen laajuisesti, joka mahdollistaa tasavertaisemman palvelun saatavuuden.
Kohderyhmänä ovat 13-18 -vuotiaat nuoret, jotka tarvitsevat mielenterveys- tai riippuvuushoidon palveluita. Digitaalisilla palveluilla tarjotaan monikanavaista palvelumallia ja mahdollisuutta ajanvaraukseen virka-ajan ulkopuolella. Nuorten ajatuksia on kuultu hyvinvointialueen nuorisovaltuuston tapaamisessa. Digipalveluissa tunnistetaan vahvan tunnistautumisen tuomat haasteet ikäryhmälle. Mikäli nuorella ei ole vahvan tunnistautumisen välinettä tulee varata aika puhelimitse.
Palvelun suunnittelu ja kehittäminen on tehty tiiviissä yhteistyössä palvelualueen ja ammattilaisten kesken, joka vahvistaa palvelun juurtumista osaksi työtä. Palvelun tunnettavuus vaatii aikaa työtä. Palvelua kehitetään ammattilaisilta ja nuorilta nousevien tarpeiden mukaan.