Digitaalisen palvelualustan hankinta HVA-yhteistyönä, Pohjois-Karjalan HVA ja Etelä-Savon HVA (RRP, P4, I4)

Kahden HVA:n yhteistyönä tekemä digitaalisen palvelualustan hankinta. 

Sovellettavissa hyvinvointialueiden välisessä yhteistyössä.

Toimintamallin nimi
Digitaalisen palvelualustan hankinta HVA-yhteistyönä, Pohjois-Karjalan HVA ja Etelä-Savon HVA (RRP, P4, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kahden HVA:n yhteistyönä tekemä digitaalisen palvelualustan hankinta. 

Sovellettavissa hyvinvointialueiden välisessä yhteistyössä.

Toteutuspaikka
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue ja Etelä-Savon hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Savon hyvinvointialue
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Mira Saarinen

Luotu

22.03.2024

Viimeksi muokattu

12.06.2025
Toimintaympäristö

Pohjois-Karjalan hyvinvointialue - Siun sote ja Etelä-Savon hyvinvointialue - Eloisa käynnistivät keväällä 2023 yhteistyön digitaalisen palvelualustan hankinnan valmistelussa. Tavoitteena oli hankkia ja kehittää asiakkaiden ja potilaiden asiointia sujuvoittava digitaalinen kokonaisuus sosiaali- ja terveyspalveluihin.  Yhteishankintaan päädyttiin molempien alueiden yhteisistä tarpeista sekä yhteiskehittämiseen kannustavan kansallisen ohjauksen ansiosta.  Hyvinvointialueiden yhteistyön myötä yhdistyi kahden alueen ammattilaisten asiantuntemus ja kokemus. Lisäksi hyvinvointialueiden RRP-hankkeiden yhteys vahvistui merkittävästi, koska palvelualustan hankinta on yksi suurimpia järjestelmähankintoja sekä Eloisan että Siun soten RRP2-hankkeiden aikana.

Yhteishankinta mahdollistaa kokonaisuutena edullisemman hankinnan molemmille hyvinvointialueille kilpailutuksen ja käyttöönoton osalta, ja on merkittävä askel kohti yhdenvertaista ja laadukasta sosiaali- ja terveydenhuoltoa.

 

Pohjois-Karjalan hyvinvointialue

Pohjois-Karjalan hyvinvointialue (Siun sote) järjestää julkiset sosiaali- ja terveyspalvelut, ympäristöterveydenhuollon palvelut sekä pelastustoimen Pohjois-Karjalassa 13 kunnan alueella. Alueen kuntia ovat Joensuu, Kitee, Lieksa, Nurmes, Outokumpu, Kontiolahti, Ilomantsi, Juuka, Liperi, Polvijärvi, Rääkkylä, Tohmajärvi ja Heinävesi. Pohjois-Karjalassa on yhteensä noin 163 400 asukasta. Hyvinvointialueella työskentelee yhteensä noin 8 000 eri alojen ammattilaista. Lisätietoa: Etusivu - Siun sote.

 

Etelä-Savon hyvinvointialue

Etelä-Savon hyvinvointialue (Eloisa) järjestää sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palvelut Etelä-Savon 11 kunnan alueella noin 170 toimipisteessä. Alueen kuntia ovat Enonkoski, Hirvensalmi, Juva, Kangasniemi, Mikkeli, Mäntyharju, Pieksämäki, Puumala, Rantasalmi, Savonlinna ja Sulkava. Hyvinvointialueella työskentelee yhteensä noin 7 500 sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen palveluiden ammattilaista. Lisätietoa:  https://etelasavonha.fi

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Hankinnan suunnittelu - Hankinnassa onnistuminen riippuu pitkälti etukäteen tehdystä suunnittelusta

  • Riittävästi aikaa hankinnan suunnitteluun
  • Tilaajaorganisaation/tilaajaorganisaatioiden eri ammattilaisten tarpeenmukainen osallistaminen ja sitoutuminen hankintaprosessiin
  • Tarpeen määrittely, loppukäyttäjien tarpeet/toiveet ja tietämys - millaiseen tarpeeseen ja tavoitteisiin hankinnalla on tarkoitus vastata.
  • Markkinakartoitus/-vuoropuhelu - millaisia mahdollisuuksia markkinoilla on tarjolla?
  • Hankinnan rahoitus ja ennakoitu arvo sekä hankintayksikön resurssit ja aikataulu kilpailutukselle - tarvittaessa ulkopuolinen apu
  • Lain asettamat vaatimukset ja sopimusehdot

Tarjouspyyntö ja hankintailmoitus

  • Sopivimman hankintamenettelyn valinta (tämä kyseinen hankinta toteutettiin neuvottelumenettelyllä)
  • Kilpailutusprosessin määräaikojen laskeminen EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta
  • Ennakkoilmoituksen avulla voidaan hieman lyhentää määräaikoja

Tarjousten tarkastelu ja vertailu

  • Täyttääkö saapuneet tarjoukset tarjouspyynnön vaatimukset?
  • Täyttääkö tarjoajat asetetut soveltuvuusvaatimukset?
  • Tarjousten vertailu tulee suorittaa tarjouspyynnössä ja sen liitteissä ilmoitetulla tavalla, ja vertailussa tulee käyttää ainoastaan tarjouksista ilmi tulevia tietoja - vertailu tulee toteuttaa objektiivisesti - tarjousten vertailutaulukko liitetään lopulta osaksi hankintapäätöstä.

Neuvottelumenettelyn mahdollistama vuoropuhelu toimittajien kanssa + Käytettävyystestaus

  • Toimittajia on kutsuttava vähintään kolme edellyttäen, että soveltuvia ehdokkaita on riittävästi
  • Mahdollistaa hankinnan ja sopimusehtojen muotoilun ja kehittämisen yhdessä tarjoajien kanssa
  • Hankintailmoituksessa, alustavassa tarjouspyynnössä tai neuvottelukutsussa olevista vähimmäisvaatimuksista ja kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteesta ei voi neuvotella

Hankintapäätös

  • Päätös valinnasta + hankintamenettelyn kulun kuvaus + kuinka moni tarjous pääsi tarjousten vertailuun asti
  • Vertailutaulukko (ilman liikesalaisuustietoja)
  • Valitusoikeus ja oikaisuohje

Onnistuneen hankinnan kruunaa hyvin suunniteltu ja toteutettu käyttöönotto - ohessa linkit Pohjois-Karjan hyvinvointialueen digitaalisen palvelualustan käyttöönoton ja muutosvalmentamisen toimintamalleihin.