Digitaalisen palvelutarjottimen suostuttelutyökalun kehittäminen ja käyttöönotto Pohjois-Pohjanmaan HVA. (RRP, P4, I2 & I4)
Älykkään hakutoiminnon tekoälypohjaisen suostuttelutyökalun tarkoituksena on auttaa käyttäjää löytämään sopivia palveluita ja tapahtumia sekä tutkittua tietoa. Suostuttelutyökalu palvelee käyttäjiä vuorokauden ympäri Reittiksen verkkosivulla.
Toimintamallin nimi
Älykkään hakutoiminnon tekoälypohjaisen suostuttelutyökalun tarkoituksena on auttaa käyttäjää löytämään sopivia palveluita ja tapahtumia sekä tutkittua tietoa. Suostuttelutyökalu palvelee käyttäjiä vuorokauden ympäri Reittiksen verkkosivulla.
Digitaalisen palvelutarjottimen suostuttelutyökalu on osa älykästä hakutoimintoa. Pohjois-Pohjanmaan asukkaiden ja ammattilaisten tueksi suunniteltu suostuttelutyökalu auttaa palveluiden, tapahtumien ja tiedon löytämistä digitaaliselta hyvinvoinnin palvelutarjottimelta eli Reittiksestä. Reittikseen on koottu kattavasti tietoa eri hyvinvointiteemoista, kuten ravitsemuksesta, liikunnasta, kulttuurista ja osallisuudesta.
Suostuttelutyökalu toimii sekä asukkaiden että ammattilaisten apuna ohjaten käyttäjiä oikean tiedon pariin nopeasti ja vaivattomasti. Se auttaa kysymyksiin vastaamalla ja opastaa käyttäjää löytämään tarvitsemansa tiedon itsenäisesti verkkosivulta. Tavoitteena on vähentää ohjaus- ja neuvontapalveluihin tulevien puheluiden ja chat-viestien määrää sekä lisätä sivuston käytettävyyttä ja parantaa käyttäjien itseohjautuvuutta tiedon haussa.
Asiakkaat saavat perinteisen hakutoiminnon rinnalla suostuttelutyökalun avulla neuvontaa terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen liittyvissä yleisissä kysymyksissä viikonpäivästä ja kellonajasta riippumatta. Näin varmistetaan, että tieto on helposti saatavilla aina, kun sitä tarvitaan.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue, Pohde, on laaja maantieteellinen alue, johon kuuluu 30 kuntaa ja noin 416 000 asukasta. Pohde työllistää yli 18 000 henkilöä. Alueella toimii myös yli 7000 järjestöä ja yhdistystä sekä yli 50 seurakuntaa ja muuta uskonnollista yhteisöä.
Kuntarajaton palvelu tukee hyvinvointialueen strategisia tavoitteita parantamalla palveluiden saatavuutta ja edistämällä tasa-arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta koko hyvinvointialueella. Tämä mahdollistaa resurssien tehokkaamman hyödyntämisen, sillä palvelut eivät ole sidottuja tiettyihin kuntarajoihin, vaan ne ovat saatavilla kaikille alueen asukkaille riippumatta asuinpaikasta.
Tämä pilotti on osa laajempaa hyvinvoinnin edistämisen konseptia Pohteen alueella (RRP2, P4, I2 & I4). Pohteen verkkosivuille kehitetään Reittis-sivusto, joka kerää hyvinvointialueen, kuntien ja kolmannen sektorin hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut samaan paikkaan. Reittis-sivusto tukee Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaita sekä ammattilaisia jokapäiväisessä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä.
Suostuttelutyökalun käyttöönotto on keskeinen osa tätä kuntarajatonta palvelua. Asukkaat voivat itsenäisesti löytää luotettavaa tietoa ja oikeita palveluja ja tapahtumia, mikä lisää heidän mahdollisuuksiaan käyttää palveluja silloin, kun se heille parhaiten sopii. Suostuttelutyökalu tarjoaa nopeaa ja saavutettavaa neuvontaa omaehtoiseen terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen, mikä vähentää painetta perinteisissä ohjaus- ja neuvontapalveluissa.
Suostuttelutyökalua hyödyntäen ammattilaiset löytävät nopeasti tietoa Reittiksestä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tukemisesta ja siihen motivoimisesta.
Tavoitteena on palvella kaikkia, jotka voivat vierailla Reittiksen verkkosivuilla. Käyttäjiä voivat olla asiakkaat, omaiset tai ammattilaiset, paikasta ja ajasta riippumatta. Tekoälypohjaista suostuttelutyökalua käyttää perinteisen hakutoiminnon rinnalla kuka tahansa, nuorista vanhempiin, jotka pystyvät kirjoittamaan tietokoneella, puhelimella tai tabletilla. Käyttö on helppoa ja vaivatonta.
Kohderyhmänä ovat Pohjois-Pohjanmaan asukkaat sekä monialaiset ammattilaiset, jotka antavat asiakas- ja palveluohjausta hyvinvoinnin ja terveyden teemoissa. Erityisiä kohderyhmiä ovat ikäihmiset, paljon palveluita käyttävät, pitkäaikaistyöttömät ja näitä ryhmiä kohtaavat ammattilaiset.
Suostuttelutyökalun tukee ohjauksen ja neuvonnan ammattilaisia työn hallinnassa ja kuormituksen vähentämisessä.
Suostuttelutyökalun rakentaminen vaatii laajaa tietopohjaa, jotta se voi vastata käyttäjien kysymyksiin laadukkaasti. Pohjana on käytetty Reittiksen sisältöä, johon on perehdytty perusteellisesti. Suostuttelutyökalu pilotoidaan POP-Digi-Hoitotakuu-hankkeessa. Pilotista on laadittu erillinen suunnitelma, johon on kuvattu pilotin tarve, tavoite ja toteutus.
Yksi projektisuunnittelija vastaa suostuttelutyökalun kehittämisestä ja käyttöönotosta, mutta kehityksessä on lisäksi tukena monialainen asiantuntijatiimi. Lisäksi tehdään yhteistyötä Pohteen viestinnän ja tietohallinnon kanssa. Uutta teknologiaa hyödynnetään niin, että tekoäly käyttää tietolähteenä Reittiksen verkkosivuja, joissa on mm. asiantuntijoiden tuottamaa tutkimukseen perustuvaa tietoa. Reittikseen nostetuista palveluista saadaan ajantasainen tieto PTV:n (palvelutietovarannon) kautta. Lisäksi voidaan määritellä erillisiä luotetuiksi katsottuja verkkosivuja, joista tekoäly voi hakea tietoa, kuten Terveyskylä tai UKK-sivustolta. Kehityksessä hyödynnetään aiempia asiakaskyselyitä. Kehityksessä hyödynnetään aiempia asiakaskyselyitä.