Etähoivan palveluntuottajan vaihtumisen toimintamalli, Pirkanmaan HVA (RRP, P4, I1, TP5)
Pirkanmaan hyvinvointialueella vaihtui etähoivan palveluntuottaja keväällä 2024 kilpailutuksen seurauksena. Toimintamalliin on kuvattuna palveluntuottajan vaihtumisen prosessi eri toimijoiden yhteistyönä.
Toimintamallin nimi
Pirkanmaan hyvinvointialueella vaihtui etähoivan palveluntuottaja keväällä 2024 kilpailutuksen seurauksena. Toimintamalliin on kuvattuna palveluntuottajan vaihtumisen prosessi eri toimijoiden yhteistyönä.
Pirkanmaan hyvinvointialueella etähoiva on yksi säännöllisen kotihoidon toteuttamisen tapa. Etähoiva sisältää muun muassa asiakkaille tehtäviä etäkäyntejä Suvanto Care -videopuhelupalvelun avulla. Etähoivaa on käytössä myös vammaispalveluissa tuetun asumisen palvelussa. Palveluntuottajan vaihtumisen yhteydessä käynnistyi myös etäkotikuntoutuksen hallittu käyttöönotto (ks. erillinen toimintamalli "Etäkotikuntoutuksen toimintamalli").
Etähoivapalvelu on Istekin tarjoama kokonaispalvelu, jota käytetään Pirkanmaan hyvinvointialueen ikäihmisten ja vammaisten palvelulinjalla. 5/2024 alkaen Istekin tarjoama teknologiaratkaisu on Suvanto Videopuhelu ja palvelun tuottaa Suvanto Care Oy.
Pirkanmaan hyvinvointialueella osa kotihoidon käynneistä voidaan toteuttaa etäkäynteinä. Etäkäynnit ovat osa asiakkaan palvelukokonaisuutta ja ne toteutetaan sovittuna ajankohtana asiakassuunnitelman mukaisesti. Ammattilainen tekee etäkäynnin Suvanto Videopuhelu -palvelun avulla. Ammattilainen soittaa videopuhelun kirjautumalla henkilökohtaisilla tunnuksillaan Suvanto Care -palveluun, joka toimii internet-selaimessa. Asiakkaalla on kotonaan tablet -laite, johon videoyhteys muodostuu. Kotihoidon etäkäynnillä voidaan esimerkiksi
- ohjata lääkkeiden ottamisessa ja varmistaa turvallinen lääkehoito
- ohjata ruokailussa ja varmistaa riittävä ravitsemus
- ohjata verensokerin mittaaminen sekä insuliinin pistäminen
- seurata vointia ja tukea kuntoutuksessa
Etäkäynnit ovat osa säännöllistä kotihoitoa. Etäkäynti korvaa hoitajan/ammattilaisen tekemän fyysisen kotikäynnin. Etäkäynnit luodaan toiminnanohjausjärjestelmään ja ne ohjautuvat sieltä hoitajan työlistalle kuten fyysisetkin kotikäynnit. Jokainen etäkäynti kirjataan ja tilastoidaan potilas- ja/tai asiakastietojärjestelmään. Kotihoidon maksu määräytyy asiakkaalle tehdyn palvelu- ja hoitosuunnitelman sekä asiakkaan tulojen mukaan. Etäkäyntilaitteesta ei aiheudu asiakkaalle lisämaksuja. Laite on asiakkaalla lainassa palvelun käytön ajan ja käytön loputtua laite palautetaan kotihoidolle.
Keväällä 2024 päästiin suunnittelemaan ja toteuttamaan yliheittoa käytännössä. Henkilöstö koulutettiin uuden etähoivajärjestelmän käyttöön yhdeksässä samansisältöisessä hybridikoulutuksessa, joita järjestettiin eri puolilla Pirkanmaata.
Kesäkuun puoliväliin 2024 mennessä kaikki etähoivalaitteet oli vaihdettu uusiin ja uusi järjestelmä otettu onnistuneesti käyttöön kaikissa yksiköissä. Yliheiton tarkempi prosessi on kuvattuna liitetiedostossa.
Toimintamallin toimintaympäristönä on hyvinvointialueen kotona asumista tukevat palvelut, vammaispalveluiden tuetun asumisen palvelut sekä avokuntoutuksen kotikuntoutus.
Etähoivan loppukäyttäjiä ovat säännöllisen kotihoidon asiakkaat, vammaispalveluiden tuetun asumisen asiakkaat sekä etäkotikuntoutuksen asiakkaat. Kohderyhmänä muutosprojektin osalta olivat kuitenkin kotona asumista tukevien palveluiden, vammaispalveluiden sekä kotikuntoutuksen ammattilaiset.
Etähoiva palveluna oli jo juurtunut yhdeksi palvelun tuottamisen muodoksi, mutta uusi yhtenäinen hyvinvointialuetasoinen järjestelmä mahdollisti yhtenäisten toimintamallien luomisen.
Projektin myötä saatiin uusi etähoivajärjestelmä kattavasti käyttöön koko hyvinvointialueella sekä yhtenäistettyä toimintamalleja sekä -ohjeita. Yliheitto onnistui määräajassa aikataulupaineista ja alun viivästyksestä huolimatta.