Etätiimi kotihoidon teknologian käyttöönoton tukena
Kotihoidon etäteknologiaosaaminen keskitetään yhteen tiimiin, joka hoitaa etähoitoon ja siihen kuuluviin eri teknologioihin liittyvät tehtävät, kuten asiakasvalinnat, etäkäynnit sekä laitteisiin liittyvät tehtävät. Tiimin ammattilaiset ovat teknologialähettiläitä.
Toimintamallin nimi
Kotihoidon etäteknologiaosaaminen keskitetään yhteen tiimiin, joka hoitaa etähoitoon ja siihen kuuluviin eri teknologioihin liittyvät tehtävät, kuten asiakasvalinnat, etäkäynnit sekä laitteisiin liittyvät tehtävät. Tiimin ammattilaiset ovat teknologialähettiläitä.
Teknologian tehokkaan käyttöönoton edellytyksenä on selkeästi määritelty prosessi ja roolit sen toteuttamiseksi. Teknologiaosaamisen keskittäminen yhteen tiimiin mahdollistaa hallittavan käyttöönoton sekä jatkossa myös teknologian käytön, kehittämisen ja juurruttamisen.
Keskitetyn etätiimin työtehtäviin kuuluu kaikki etähoitoon ja siihen kuuluvien eri teknologioihin liittyvät asiat, kuten esimerkiksi asiakasvalinnat, käyntien toteuttaminen etäyhteydellä sekä laitteisiin liittyvät tehtävät.
Tiimin työntekijät ovat teknologialähettiläillä
https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/teknologialahettilaat-kotihoidon-teknologian-kayttoonoton-tukena
Tiimillä on oma esihenkilö.
Satakunnan väestö ikääntyy ja erityisesti yli 85 – vuotiaiden osuus kasvaa lähitulevaisuudessa. THL:n asiantuntija-arvio 2019 nostaa yhdeksi Satakunnan alueen keskeisistä kehityskohteista tarpeen vahvistaa kotona asumista tukevia palveluja.
Lisäksi työvoiman saatavuus on heikentynyt, jolloin on tarve kohdentaa henkilöstöresursseja palvelutarpeeltaan vaativampiin asiakkaisiin, joka muutos voidaan saavuttaa vahvistamalla vähäisemmän palvelutarpeen asiakkaiden omatoimisuutta ja itsehoitovalmiuksia hyvinvointiteknologiaratkaisujen avulla.
Teknologian tehokkaan käyttöönoton edellytyksenä on selkeästi määritelty prosessi ja roolit sen toteuttamiseksi. Teknologiaosaamisen keskittäminen yhteen tiimiin mahdollistaa hallittavan käyttöönoton sekä jatkossa myös teknologian käytön, kehittämisen ja juurruttamisen.
Kotihoidon henkilöstö, esihenkilöt, johto
Johdon tuki
Kotihoidon lähihoitajat (teknologialähettiläät) kehittämässä toimintaa
Ammattilaisen ajan resursointi
Hankkeen käynnistyessä etähoito ei ollut organisoitunut Satakunnan kotihoidossa Euraa lukuun ottamatta. Hankkeen aikana organisoituminen tapahtui koko Satakunnan alueella.
Ennen käyttöönottoaaltoja organisaatiot tekivät teknologian käyttöönottosuunnitelmat, joissa tavoitteiden lisäksi tuli olla suunnitelmaa siitä, miten etähoitoa käytännössä toteutetaan. Etähoitoa lähdettiin toteuttamaan joko keskitetyllä tai hajautetulla mallilla.
Hajautetussa mallissa teknologialähettiläillä oli teknologiaan liittyviä työtehtäviä, ja sen lisäksi he tekivät fyysisiä kotihoidon käyntejä. Käyntejä etäyhteydellä toteuttaa työvuorossa oleva hoitaja. Suurimmat organisaatiot lähtivät toteuttamaan käyttöönottoja keskitetyllä mallilla ja pienemmät hajautetulla mallilla.
Käyttöönottoja toteuttaneiden esihenkilöiden ja teknologialähettiläiden haastattelujen perusteella keskitettyä mallia pidettiin pääsääntöisesti toimivampana vaihtoehtona. Esihenkilöiden haastattelujen näkökulmasta keskitetyn mallin hyviä puolia on työntekijöiden osaaminen ja sen myötä etähoidon tasalaatuisuus. Haastatellut esihenkilöt kokivat toiminnan kehittämisenkin menevän keskitetyssä mallissa paremmin eteenpäin, koska voidaan keskittyä täysin etähoitoon liittyviin asioihin.