Etsivä työ (työikäiset), Pohjois-Savon HVA (RRP, P4, I1)

Etsivän työn tekemiseen luodaan työskentelymalli. Etsivä työ tavoittaa, kohtaa, neuvoo, auttaa, tukee ja kannattelee mielenterveys- ja päihdehäiriöistä kärsiviä, palveluiden ulkopuolella tai putoamisvarassa olevia, asunnottomia ja syrjäytyneitä.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Etsivä työ (työikäiset), Pohjois-Savon HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Etsivän työn tekemiseen luodaan työskentelymalli. Etsivä työ tavoittaa, kohtaa, neuvoo, auttaa, tukee ja kannattelee mielenterveys- ja päihdehäiriöistä kärsiviä, palveluiden ulkopuolella tai putoamisvarassa olevia, asunnottomia ja syrjäytyneitä.

Toteutuspaikka
Työikäisten sosiaalipalvelut, Kuopio, Tuusniemi ja Kaavi, Pohjois-Savo
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Savon hyvinvointialue
Kuopio
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

06.10.2023

Viimeksi muokattu

21.05.2024

icon/chevron-down Created with Sketch. Toimintamallin kuvaus

Toimintaympäristö **

Korona-pandemia on vaikuttanut kielteisesti työikäisten hyvinvointiin. Mielenterveys- ja päihdeongelmia tunnistetaan puutteellisesti, jolloin tuen saanti viivästyy. Palveluiden ulkopuolella on henkilöitä, jotka eivät saa tarvitsemiaan palveluita tai eivät kiinnity palveluihin. Sosiaalihuoltolaki (L1280/2022) velvoittaa hyvinvointialueita toteuttamaan syrjäytymistä vähentävää etsivää sosiaalityötä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä ovat mielenterveys- ja päihdehäiriöisä kärsivät tai niiden riskissä olevat, palveluiden ulkopuolella olevat tai putoamisvaarassa olevat työikäiset. Kohderyhmään kuuluvat myös esim. toiminnallisista riippuvuuksista kärsivät, asunnottomat ja syrjäytyneet sekä henkilöt, joista tehdään sosiaalihuoltolain mukaisia huoli-ilmoituksia sekä joista Kela tekee ilmoituksen toimeentulotuen alentamisesta. Kaduilta, lähiöistä, erilaisista julkisista ja puolijulkisista tiloista tavoitetut tuen ja palveluiden tarpeessa olevat henkilöt kuuluvat myös kohderyhmään.

Asiakasymmärrystä pyritään lisäämään asiakaskyselyillä- ja haastatteluilla, asiakaspalautekyselyllä sekä kutsumalla kehittämistyöhön mukaan kokemusasiantuntijoita ja mahdollisuuksien mukaan kootaan asiakasraati tai toteutetaan ryhmähaastatteluja.

Kehittämisen vaihe

icon/bulb Created with Sketch. Kehitteillä