Fysioterapeutin suoravastaanotolle ohjautuminen
Asiakasohjausta kehittämällä tunnistetaan fysioterapeutin suoravastaanotolle soveltuvat tule-oireiset asiakkaat aiempaa tehokkaammin. Toimintamallilla tule-vaivaisten kuntoutus alkaa varhaisemmin ja vaivojen pitkittymistä voidaan ennaltaehkäistä.
Perustiedot
Toimintamallin nimi
Asiakasohjausta kehittämällä tunnistetaan fysioterapeutin suoravastaanotolle soveltuvat tule-oireiset asiakkaat aiempaa tehokkaammin. Toimintamallilla tule-vaivaisten kuntoutus alkaa varhaisemmin ja vaivojen pitkittymistä voidaan ennaltaehkäistä.
Toimintamallin kuvaus
Fysioterapeutin suoravastaanoton -toimintamallin periaatteet päivitetty ajantasalle ja perehdytysmateriaali yhtenäistetty alueellisesti. Hoidon tarpeen arvioinnin -ohjeistus yhtenäistetty. Kirjaamiskäytännöt yhtenäistetty ja muokattu arviointia ohjaavaksi rakenteeksi. Perehdytystoiminta elvytetty tauon jälkeen. Asiakasviestintää pyritty vahvistamaan niin asiakasohjauksen kuin palvelun markkinoinnin keinoin.
Terveydenhuollon resursseista on jatkuva vaje ja siksi on sekä asiakas- että organisaation näkökulmasta tärkeää kohdistaa käytettävissä olevan resurssit mahdollisimman kustannusvaikuttavasti. Tuki ja liikuntaelinoireet aiheuttavat nykyisellään n. neljänneksen perusterveydenhuollon lääkärikäynneistä. Osa asiakkaista ovat oirekuvaltaan riittävän sellaisia, että voisivat ohjautua suoraan fysioterapiaan ilman edeltää lääkärikäyntiä.
Fysioterapeutit ovat tuki- ja liikuntaelin oireiden hoitoon ja kuntoutukseen erikoistuneita terveydenhuollon ammattilaisia ja suoravastaanotto-koulutuksen käyneet terapeutit ovat syventäneet osaamistaan entisestään oireiden tutkimisessa ja varhaisen oireita lievittävän ohjauksen ja kuntoutuksen saralla. Fysioterapeutin vastaanotolla asiakkaat saavat myös itsehoidon ohjausta ja keinoja ylläpitää toimintakykyään ja terveyttään, jolloin mahdollisten jatkokäyntien tarve voi vähentyä.
Taloudellisesta näkökulmasta katsoen terveyden edistäminen ja vakavampien oireiden ennaltaehkäisy on kustannustehokkaampaa kuin vakavampien oireiden hoito. Työ- ja toimintakyvyn aleneminen heikentää niin taloudellista kuin elämänlaadullista hyvinvointia ja aiheuttaa välillisiä kustannuksia niin asiakkaan, organisaation kuin yhteiskunnallisella tasolla.
Kohderyhmänä on hoidon tarvetta arvioivat ammattilaiset.
Asiakasymmärrystä heiltä on pyritty keräämään sekä yhteistyöpalavereissa että kirjallista palautekanavaa pitkin.
Toimintamallin toimivuuden ja käyttöönoton ehtoina on
- Yhtenäinen, ajantasainen perehdytysmateriaali sekä säännölliset päivittämiskäytänteet
- Säännöllinen hoidon tarpeen arviointia tekevän henkilöstön perehdyttäminen / toimintamallin kertaus + aikaan ja paikkaan sitomattoman tukimateriaali
- Yhtenäiset arviointi - ja kirjaamiskäytänteet, jotka toteutuvat systemaattisesti
- Säännöllinen toimintamallin arviointi ja kehittäminen asiakas- ja henkilöstöpalautteen perusteella, yhteistyössä eri toimijoiden kesken.
- Asiakasviestinnän vahvistaminen (hoitoon ohjauksen vahvistaminen sekä fysioterapeutin toimenkuvan avaaminen) koko palveluketjun kattavasti.
Toimintamallin arvioinnin tuloksia seurataan osana jatkokehitystä, merkittäviä muutoksia ei ole vielä saavutettu.
Tiiviin yhteistyön merkitys on kehitystyön aikana kirkastunut ja siihen tehty jatkokehitysehdotukset.