Intensiivinen asiakasohjauspalvelu terveysasemilla
Asiakasohjaus terveyskeskuksissa palvelee 18v+ asiakkaita Varhalla. Palvelussa kartoitetaan sote-työparin toimesta asiakkaan (monialainen) palvelujen tarve ja tarvittaessa myös järjestetään palvelut. Työtapa on voimavarakeskeinen ja intensiivinen.
Toimintamallin nimi
Asiakasohjaus terveyskeskuksissa palvelee 18v+ asiakkaita Varhalla. Palvelussa kartoitetaan sote-työparin toimesta asiakkaan (monialainen) palvelujen tarve ja tarvittaessa myös järjestetään palvelut. Työtapa on voimavarakeskeinen ja intensiivinen.
Asiakasohjauspalvelussa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilainen tekevät asiakasohjausta yhdessä työparina terveysasemilla. Palvelu on tarkoitettu paljon palveluita käyttäville asiakkaille/potilaille, mutta myös muuten tilanteensa vuoksi haavoittuvassa asemassa oleville asiakkaille/potilaille. Vastaanotoilla keskiössä on asiakkaan kiireetön kohtaaminen. Yhdessä asiakkaan kanssa kartoitetaan asiakkaan tilanne, käytössä olevat palvelut ja mietitään, mitkä palvelut palvelisivat häntä parhaiten. Palveluiden koostaminen hoitosuunnitelmaksi on tärkeä osa työtä sekä tarvittaessa palveluiden koordinointi asiakkaan puolesta, jos omia voimavaroja ei löydä. Saattaen vaihtaminen palvelusta toiseen on oleellinen osa asiakasohjauksessa. Palveluprosessin jälkeen asiakkaalle pyritään järjestämään jokin muu sote-ammattilainen "omatyöntekijäksi", mikäli asiakkaalla ei ole resursseja koordinoida itse omia palveluitaan jatkossa. Voimavarakeskeisellä työskentelytavalla pyritään kuitenkin ensisijaisesti tukemaan asiakasta omatoimisuuteen.
Henkilökohtainen asiakasohjauspalvelu pilotoidaan osana Varsinais-Suomen Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskushanketta.
Paljon palveluita käyttävät asiakkaat ja asiakkaat, joilla on riski ajautua tilanteensa vuoksi palvelujen suurkuluttajaksi. Asiakkaat, jotka eivät osaa hakea oikeita palveluja, ovat syrjäytyneet tai riskissä syrjäytyä palveluista. Asiakkaat, joiden voimavarat ovat elämäntilanteen vuoksi heikot ja tarvitsevat hoidon ja palveluiden arviointia ja/tai intensiivistä tukea.
Asiakasvastaavat saavat laajan perehdytyksen. Verkoston luomiseen on pohja, jonka kanssa asiakasvastaavat etenevät omilla alueillaan. Asiakasvastaavat markkinoivat palvelua toistuvasti ja opettavat muita ammattilaisia tunnistamaan "oikeat asiakkaat" palveluun.
paljon palveluita käyttävistä ja haavoittuvassa asemassa olevista asiakkaista pystytään nyt ottamaan koppia perusterveydenhuollossa. Toimintamalli vakinaistetaan Varhalle vuoden 2024 alussa.