Ikääntyneiden palveluasumisen sekä kotihoidon asiakkaiden suun terveyden edistäminen ja suun sairauksien ennaltaehkäisy
Kehittämisvaiheessa yhteistyön syventämisellä suun terveydenhuollon ja hoitohenkilökunnan välillä sekä lisäkoulutuksella haluttiin antaa hoitajille valmiuksia toteuttaa ennaltaehkäisevää suun hoitoa heille, ketkä eivät itse pysty sitä toteuttamaan.
Toimintamallin nimi
Kehittämisvaiheessa yhteistyön syventämisellä suun terveydenhuollon ja hoitohenkilökunnan välillä sekä lisäkoulutuksella haluttiin antaa hoitajille valmiuksia toteuttaa ennaltaehkäisevää suun hoitoa heille, ketkä eivät itse pysty sitä toteuttamaan.
Toimintamallissa jokaiseen palveluasumisen ja kotihoidon yksikköön valittiin hoitajien keskuudesta hammasvastaavat. Yksiköt huolehtivat valinnoista itse. Hammasvastaavien tehtäviksi määriteltiin suun hoidon perehdytysmateriaalista vastaaminen omassa yksikössään, suunhoitotuotteiden tilaaminen sekä yhteyshenkilönä toimiminen suun terveydenhuoltoon.
Toimintamallin yhteyshenkilöiksi valittiin suun terveydenhuollon puolelta suuhygienistit. Kehittämisvaiheessa yhteispalavereita suunniteltiin järjestettäviksi osin säännöllisesti ja lisäksi aina tarvittaessa, ja mm. lisäkoulutustoiveita pyydettiin hoitohenkilökunnalta.
Hammasvastaaville ja heidän kollegoilleen järjestettiin toiveiden mukaisesti koulutus muistisairaan potilaan suun hoidosta. Räätälöidyllä koulutuksella haluttiin varmistaa, että henkilöstöllä on ajantasainen tieto ja osaaminen toimia turvallisesti ja asianmukaisesti myös suun hoidon saralla. Koulutuksesta jäi videotallenne ja luentomateriaali omassa yksikössä jaettavaksi ja käytettäväksi.
Kotihoidon henkilöstölle valmistuu opinnäytetyönä mukaan otettava kirjallinen opas suun hoidosta loppuvuodesta 2023, joka lisätään Kainuun hyvinvointialueen laatukäsikirjaan.
Palveluasumisessa ja kotihoidossa työskentelevien henkilöiden osaamista suun hoitoon liittyen haluttiin vahvistaa heille räätälöidyllä koulutuksella sekä yhteistyön kehittämisellä suun terveydenhuollon kanssa. Ennaltaehkäisevällä toimintamallilla oli kehittämisvaiheessa tarkoitus vastata ikääntymisen mukanaan tuomiin haasteisiin.
Asiakaskunnan ollessa yhä heikkokuntoisempaa, vaatii heidän laadukas hoitamisensa yhä enemmän henkilöstöresursseja ja moniammatillista yhteistyötä. Ikääntyneiden palveluihin olisi tärkeää luoda suunterveyttä arvostava kulttuuri ja siirtää painopiste suun hoidollisissa asioissa ennaltaehkäisyyn korjaavan hoidon sijaan.
Kohderyhmänä oli Kainuun hyvinvointialueen kotihoidon ja palveluasumisen työntekijät, ja heidän joukostaan valitut hammasvastaavat.
Jotta toimintamalli toimisi halutulla tavalla, tulee yksiköiden jokaisen työntekijän sitoutua ja osallistua suun terveyden ylläpitämiseen ja edistämiseen. Toimintakulttuurin muutos vaatii ensisijaisesti esihenkilöiden sitoutumisen ja tuen. Yksiköiden toimintakulttuurin on mahdollistettava asukkaiden asianmukainen suun hoito.
Palveluasumisen ja kotihoidon asiakkaiden palvelupolusta suun terveydenhuollossa tehtiin hyvinvointialueen virallisen mallin mukainen prosessikaavio joka on nähtävillä hyvinvointialueen intranetissä.
Yksiköistä tähän toimintamalliin saatavilla olleet resurssit olivat yllättävän rajalliset. Toimintakulttuurin muutos vaatii ja tarvitsee myös esihenkilöiden sitoutumisen ja tuen. Toimintamallin jatkosta keskustellaan palvelualueiden kesken.