Interaktiiviset PDF-ohjeistukset työntekijöille (RRP, P4, I1)
Interaktiiviset pdf-ohjeet Tunnista - Selvitä - Toimi: Näin autan ikääntynyttä päihde- ja mielenterveyshaasteissa sekä Kuinka ohjaan ikääntyneen asiakkaan senioripalveluihin antavat työntekijälle nopeasti tietoa asiakas- ja palveluohjaukseen.
Model name
Interaktiiviset pdf-ohjeet Tunnista - Selvitä - Toimi: Näin autan ikääntynyttä päihde- ja mielenterveyshaasteissa sekä Kuinka ohjaan ikääntyneen asiakkaan senioripalveluihin antavat työntekijälle nopeasti tietoa asiakas- ja palveluohjaukseen.
Toimintamallissa on luotu työntekijöille interaktiivisia PDF-ohjeistuksia, jotka tukevat ikääntyneiden asiakkaiden kohtaamista, tarpeiden tunnistamista ja ohjaamista oikeisiin palveluihin. Helsingin kaupungin intrasta löytyvät ohjeet ovat helposti käytettäviä arjen työtilanteissa ja vahvistavat työntekijöiden varmuutta tunnistaa ja ohjata asiakkaita oikeaan palveluun sekä asiakkaiden yhdenmukaista palveluohjausta.
Huom! Ohjeistusten linkit ovat pääosin Helsingin kaupungin intraan, joten ne eivät avaudu ulkopuolisille.
Ikääntyneiden palveluiden kehittämiseen vaikuttavat väestön ikääntyminen, yksinäisyyden ja mielenterveyshaasteiden lisääntyminen sekä palvelutarpeen kasvu. Asiakkaiden erilaistuvat tarpeet korostavat palveluohjauksen merkitystä. Digitaalisten ratkaisujen ja helppojen ohjeistusten tarve kasvaa, jotta työntekijät voivat kohdata asiakkaat oikea-aikaisesti ja ohjata heidät sopiviin palveluihin.
Kohderyhmänä ovat sosiaali- ja terveysalan työntekijät, jotka kohtaavat työssään ikääntyneitä asiakkaita, joilla voi olla yksinäisyyttä, muistisairauksia, mielenterveys- tai päihdehaasteita. TulSote-hankkeen aikana luodut materiaalit on nyt EU:n Kestävän kasvun hankkeessa päivitetty niitä käyttävien työntekijöiden toiveiden pohjalta, jotta ohjeistukset tukevat entistä paremmin oikea-aikaista kohtaamista ja palveluun ohjaamista.
Toimintamallin juurruttaminen edellyttää työntekijöiden perehdytystä ohjeistusten käyttöön sekä esihenkilöiden sitoutumista niiden hyödyntämiseen arjessa. Käyttöönottoa tukee ohjeiden esittely koulutuksissa, tiimeissä ja sähköisissä kanavissa. Tarvitaan aikaa perehtymiselle, työntekijöiden osaamista palveluohjauksesta sekä resursseja materiaalien ylläpitoon ja päivittämiseen. Prosessi etenee vaiheittain: ensin materiaalien käyttöönotto koulutuksissa, sen jälkeen ohjeiden systemaattinen hyödyntäminen asiakastilanteissa ja lopuksi juurtuminen pysyväksi työvälineeksi organisaation toimintatapoihin.
Interaktiiviset ohjeistukset ovat selkeyttäneet työntekijöiden toimintaa ja vahvistaneet varmuutta asiakkaiden ohjaamisessa. Palveluihin ohjautuminen on yhdenmukaistunut ja oikea-aikaistunut.
Kansikuva
