Interaktiiviset PDF-ohjeistukset työntekijöille (RRP, P4, I1)

Interaktiiviset pdf-ohjeet Tunnista - Selvitä - Toimi: Näin autan ikääntynyttä päihde- ja mielenterveyshaasteissa sekä  Kuinka ohjaan ikääntyneen asiakkaan senioripalveluihin antavat työntekijälle nopeasti tietoa asiakas- ja palveluohjaukseen.

Model name
Interaktiiviset PDF-ohjeistukset työntekijöille (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Interaktiiviset pdf-ohjeet Tunnista - Selvitä - Toimi: Näin autan ikääntynyttä päihde- ja mielenterveyshaasteissa sekä  Kuinka ohjaan ikääntyneen asiakkaan senioripalveluihin antavat työntekijälle nopeasti tietoa asiakas- ja palveluohjaukseen.

Toteutuspaikka
Helsingin kaupungin seniorikeskukset, EU:n Kestävän kehityksen hanke Ikääntyneiden päihde- ja mielenterveyspalvelujen kehittäminen
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Helsinki
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit

Tekijä

Maarit Ajalin

Luotu

29.08.2025

Viimeksi muokattu

29.08.2025
Ratkaisun perusidea

Toimintamallissa on luotu työntekijöille interaktiivisia PDF-ohjeistuksia, jotka tukevat ikääntyneiden asiakkaiden kohtaamista, tarpeiden tunnistamista ja ohjaamista oikeisiin palveluihin. Helsingin kaupungin intrasta löytyvät ohjeet ovat helposti käytettäviä arjen työtilanteissa ja vahvistavat työntekijöiden varmuutta tunnistaa ja ohjata asiakkaita oikeaan palveluun sekä asiakkaiden yhdenmukaista palveluohjausta.

Huom! Ohjeistusten linkit ovat pääosin Helsingin kaupungin intraan, joten ne eivät avaudu ulkopuolisille.

Toimintaympäristö

Ikääntyneiden palveluiden kehittämiseen vaikuttavat väestön ikääntyminen, yksinäisyyden ja mielenterveyshaasteiden lisääntyminen sekä palvelutarpeen kasvu. Asiakkaiden erilaistuvat tarpeet korostavat palveluohjauksen merkitystä. Digitaalisten ratkaisujen ja helppojen ohjeistusten tarve kasvaa, jotta työntekijät voivat kohdata asiakkaat oikea-aikaisesti ja ohjata heidät sopiviin palveluihin.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat sosiaali- ja terveysalan työntekijät, jotka kohtaavat työssään ikääntyneitä asiakkaita, joilla voi olla yksinäisyyttä, muistisairauksia, mielenterveys- tai päihdehaasteita. TulSote-hankkeen aikana luodut materiaalit on nyt EU:n Kestävän kasvun hankkeessa päivitetty niitä käyttävien työntekijöiden toiveiden pohjalta, jotta ohjeistukset tukevat entistä paremmin oikea-aikaista kohtaamista ja palveluun ohjaamista.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin juurruttaminen edellyttää työntekijöiden perehdytystä ohjeistusten käyttöön sekä esihenkilöiden sitoutumista niiden hyödyntämiseen arjessa. Käyttöönottoa tukee ohjeiden esittely koulutuksissa, tiimeissä ja sähköisissä kanavissa. Tarvitaan aikaa perehtymiselle, työntekijöiden osaamista palveluohjauksesta sekä resursseja materiaalien ylläpitoon ja päivittämiseen. Prosessi etenee vaiheittain: ensin materiaalien käyttöönotto koulutuksissa, sen jälkeen ohjeiden systemaattinen hyödyntäminen asiakastilanteissa ja lopuksi juurtuminen pysyväksi työvälineeksi organisaation toimintatapoihin.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Interaktiiviset ohjeistukset ovat selkeyttäneet työntekijöiden toimintaa ja vahvistaneet varmuutta asiakkaiden ohjaamisessa. Palveluihin ohjautuminen on yhdenmukaistunut ja oikea-aikaistunut. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin soveltaminen edellyttää, että työntekijöille varataan aikaa perehtyä ohjeistuksiin ja että esihenkilöt tukevat niiden käyttöä arjessa. Malli on sovellettavissa laajasti eri toimintaympäristöihin ja myös muiden asiakasryhmien tukemiseen. Keskeistä on huolehtia materiaalien ajantasaisuudesta ja siitä, että ohjeistukset pysyvät helposti saavutettavina. Sudenkuoppana voi olla, että ohjeistus jää vain tiedostoksi ilman aktiivista käyttöönottoa tai tiedot vanhenevat. 

Kansikuva
Kuinka ohjaan ikääntyneen asiakkaan senioripalveluihin

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt

Kohderyhmä