Itsenäisesti asuvien nuorten mielen hyvinvoinnin edistämisen ekosysteemi
Itsenäisesti asuvien 16–18-vuotiaiden nuorten mielen hyvinvoinnin edistämisen ekosysteemi kokoaa yhteen nuoria tukevat toimijat ja mielen hyvinvointia edistävät ennalta ehkäisevät palvelut/tuen muodot. Ekosysteemi tukee yhteiskehittämistä ja nuorten ohjautumista palveluihin.
Toimintamallin nimi
Itsenäisesti asuvien 16–18-vuotiaiden nuorten mielen hyvinvoinnin edistämisen ekosysteemi kokoaa yhteen nuoria tukevat toimijat ja mielen hyvinvointia edistävät ennalta ehkäisevät palvelut/tuen muodot. Ekosysteemi tukee yhteiskehittämistä ja nuorten ohjautumista palveluihin.
Projektin tavoitteena oli lisätä Tampereella itsenäisesti asuvien nuorten hyvinvointia parantamalla palvelujärjestelmän toimivuutta ja ammattilaisten kykyä vastata itsenäisesti asuvien nuorten erityistarpeisiin. Ekosysteemin rakentamisella tuettiin nuorten sujuvaa arkea ja mielen hyvinvointia. Ennalta ehkäiseviä palveluja ja niihin ohjautumista kehittämällä pyrittiin vähentämään nuorten ongelmien kasautumista. Ekosysteemikartta kokoaa yhteen nuoria tukevat toimijat ja mielen hyvinvointia edistävät ennalta ehkäisevät palvelut ja tuen muodot. Sen on tarkoitus auttaa nuoria tukevia ammattilaisia ohjaamaan nuoria olemassa palveluihin sekä jakamaan toisilleen tietoa, kokemuksia ja hyviä käytänteitä.
Ekosysteemitoimijat toteuttivat yhdessä kolme pilottikokeilua syksyn 2022 aikana. Ekosysteemin toiminta ja pilottikokeilut rakentuivat yhteisen vision ja tavoitteiden ympärille (vrt. verkosto). Ryhmämuotoisen tuen mallinnus -kokeilussa kehitettiin toisen asteen oppilaitoksessa toteutettavaa yhteisöllistä toimintaa, jonka tavoitteena oli tarjota ryhmän nuorille vertaistukea ja mukavaa tekemistä arkeen. Kokeilusta laadittiin ryhmämuotoisen tuen malli, jonka voi ottaa käyttöön suppeampana muutaman tapaamiskerran pakettina tai säännöllisesti lukukauden/-vuoden toteutettavana toimintana. Tapaamiskerroista on laadittu sisältökortit, joita yhdistellen ohjaaja koostaa oman ryhmän tarpeita vastaavan ryhmätapaamisten kokonaisuuden. Sisällöt käsittelevät kolmea teemakokonaisuutta: oppilaitos tutuksi, kaupunki omaksi ja arki sujuvaksi.
Ekosysteemin toimintamallityökirjaan on koottu ekosysteemin rakentamisen vaiheiden myötä syntyneet tuotokset sekä kehittämistyöstä kertyneet kokemukset ja opit. Työkirjan erillisissä luvuissa käsitellään nuorten osallisuutta, ilmiön kuvausta, yhteisen tavoitteen muodostamista, kokeilujen ideointia, kokeilujen toteutusta ja ekosysteemikartan piirtämistä. Jokaisessa näistä luvuista on avattu, miksi tehtiin, mitä tehtiin ja mitä syntyi. Lisäksi jokaisen luvun lopussa on kuvattu, mitä opittiin. Toimintamallityökirjan on tarkoitus tarjota käytännön esimerkkejä ja työvälineitä ilmiölähtöiseen yhteiskehittämiseen.
Mielenterveys vaikuttaa kokonaisvaltaisesti yksilön terveyteen sekä sosiaaliseen ja taloudelliseen hyvinvointiin. Yhteiskunnallisen eriarvoitumisen ehkäisemisen kannalta lapsuus ja nuoruus ovat tärkeimmät elämänvaiheet, sillä mielenterveyden perusta rakentuu lapsuudessa ja nuoruudessa. Parhaimmillaan eri kasvuympäristöt tukevat yksilöiden mielenterveyttä ja tarjoavat mahdollisuuden psyykkisten voimavarojen positiiviselle kehittymiselle.
Muuttuvassa maailmassa ja ympäristössä hyvä mielenterveys on yksilöille yhä tärkeämpi voimavara. Se tukee tasapainoista elämää ja luo edellytyksiä toimia erilaisten yhteisöjen osana. Psyykkisten voimavarojen tarve korostuu erityisesti nuoren itsenäistymisvaiheessa. Nuoret tarvitsevat yhä kasvavassa määrin taitoja käsitellä tulevaisuuteen liittyvää liittyvää epävarmuutta.
Asenteet mielenterveyden haasteita kohtaan ovat lieventyneet, joten yhä useampi hakeutuu mielen hyvinvointia tukeviin palveluihin. Tarpeiden ja kysynnän muuttuminen ovat palvelujen suunnittelussa huomioitavia tekijöitä. Kehittämistyössä päätettiin tietoisesti keskittyä itsenäisesti asuvien nuorten mielen hyvinvointia tukeviin ennalta ehkäiseviin palveluihin, sillä sujuva arki tukee mielen hyvinvointia.
Ekosysteemikartta kokoaa yhteen itsenäisesti asuvia nuoria arjen haasteissa tukevat toimijat ja mielen hyvinvointia edistävät ennalta ehkäisevät palvelut ja tuen muodot. Se välittää nuorten kanssa toimiville aikuisille ja nuorille tietoa ja edesauttaa nuorten ohjautumista ennalta ehkäiseviin palveluihin ja tuen piirin. Lisäksi kartta helpottaa kehittämiskumppaneiden tunnistamista.
Kohderyhmään kuuluvat siis Tampereella itsenäisesti asuvat 16–18-vuotiaat nuoret, joita Tampereella oli vuonna 2020 tehdyn lapsiperheanalyysin mukaan noin 2000. Toisen keskeisen kohderyhmän muodostavat oppilaitosten kuraattorit, opinto-ohjaajat ja psykologit sekä opiskeluterveydenhuollon toimijat. Uudessa ympäristössä ja arjessa oppilaitoksessa työskentelevät ammattilaiset saattavat olla nuorten ainoita aikuiskontakteja.
Itsenäisesti asuvien nuorten mielen hyvinvoinnin edistämisen ekosysteemikartta piirrettiin yhdessä nuorille palveluja ja tukea tarjoavien toimijoiden kanssa. Näissä tapaamisissa jalkautettiin ymmärrystä itsenäisesti asuvien nuorten tuen tarpeista ja ekosysteemikartasta. Osaa toimijoista lähestyttiin sähköpostiviestillä, jossa esiteltiin kehitteillä oleva kartta ja pyydettiin kommentteja siitä, miten kyseisen toimijan tulisi kuvauksessa näkyä. Keväällä 2023 kehittämisessä muokana olleille toimijoille viestitään aktiivisesti ekosysteemikartan ja ekosysteemin toimintamallityökirjantyö valmistumisesta. Lisäksi luodaan ekosysteemin toiminnalle pysyviä rakenteita ja etsitään sekä kaupungin että hyvinvointialueen toimijoiden verkkosisällöistä alusta itsenäistymisen elämänvaihetta tukevan tiedon ja materiaalien julkaisemiseen.
Ryhmämuotoisen tuen mallia ja ekosysteemikarttaa esiteltiin hankkeen loppuvaiheessa kaikille Tampereen toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajille ja kuraattoreille järjestetyssä koulutus- ja infotilaisuudessa. Koulutus-/infotilaisuus järjestettiin etäyhteydellä, jotta siihen osallistuminen olisi mahdollisimman helppoa ja kynnyksetöntä. Tilaisuuden koulutusosuus sisälsi alustuksen ja keskustelua motivoivasta vuorovaikutuksesta. Se houkutteli hyvin osallistujia ja oli onnistunut tapa pohjustaa projektin tuotoksien esittelyä. Keväällä 2023 ryhmämuotoisen tuen mallia ja sen hyödyntämismahdollisuuksia esitellään Tampereen toisen asteen oppilaitosten rehtoreille sekä keskeisille hyvinvointialueen ja järjestöjen toimijoille. Lisäksi järjestetään tapaamisia, joiden tavoitteena on edistää toimijoiden yhteistyötä ja laajentaa mallin käyttöönottoa.
Käytännön jalkauttamistyötä organisoivat hakkeessa mukana olleet kaksi työntekijää. Tuotosten jalkauttaminen toteutetaan osana Tampere Junior -kehitysohjelman toimintaa ja Tampereen lapsiystävällinen kunta -kehittämistyötä vuoden 2023 aikana.
Projektin keskeisistä tuotoksista ja vaikutuksista kerätiin palautetta sähköisellä palautekyselyllä, joka oli avoinna 19.1.-25.1.2023. Linkki kyselyyn lähetettiin 120 asiantuntijalle ja ammattilaiselle. Vastauksia kyselyyn tuli 11.
Kaikki vastaajat (n=11) olivat täysin tai jokseenkin samaa mieltä siitä, että ekosysteemikartta helpottaa nuorten ohjaamista ennalta ehkäiseviin palveluihin, ja sanoin valtaosa (n=9) koki, että ekosysteemikartta lisää ymmärrystä itsenäisesti asuvien nuorten arjen haasteista. Edelleen vastaajista valtaosa vastasi olevansa täysin tai jokseenkin samaa mieltä siitä, että kartta edesauttaa tiedon ja hyvien käytänteiden jakamista (n=9), rohkaisee yhteiskehittämiseen (n=9) ja helpottaa toimijoita oman roolinsa tunnistamisessa (n=8). Vastaajista kuitenkin vain (n=4) koki olevansa täysin tai jokseenkin samaa mieltä väitteestä ”vähentää pidemmällä aikavälillä nuorten ongelmien kasautumista” (täysin tai jokseenkin eri mieltä n=3, en osaa sanoa n=4).
Palautekyselyn vastaajista (n=11) valtaosa oli täysin tai jokseenkin samaa mieltä siitä, että ryhmämuotoisen tuen malli vastaa sisällöllisesti nuorten tuen tarpeita (n=9) ja että sen avulla voidaan lisätä nuorten arjen sujuvuutta ja siten ehkäistä ongelmien kasautumista (n=8). Valtaosa vastaajista oli täysin tai jokseenkin samaa mieltä myös siitä, että ryhmämuotoisen tuen malli on väline, joka mahdollistaa varhaisen puuttumisen ja mielenterveyttä edistävän työn lisäämisen (n=10) sekä kunta-hyvinvointialue yhdyspintatyön toteuttamisen (n=9).
Oikea-aikainen jalkautuminen oppilaitokseen -kokeilun infotilaisuudesta kerättiin palautetta nuoria (n=11) haastattelemalla. Haastatteluista selvisi, että kaikki osallistujat saivat uutta tietoa Kelasta. Jalkautuminen toi toimijoille kasvot ja madalsi yhteydenoton kynnystä. Kukaan nuorista ei tiennyt ennalta ohjaamosta, mutta vierailun jälkeen yli puolet ajatteli voivansa käydä siellä lähiaikoina. Infoa testattiin saatujen oppien pohjalta myös isommalle kohderyhmälle valmistuvia toisen asteen opiskelijoita (yli 100 kuulijaa). Myös heiltä kerätty palaute oli positiivista ja jalkautuminen koettiin hyödylliseksi. Jatkossa nuoret toivoivat infoihin enemmän vuorovaiktusta (esim. pienryhmäkeskusteluja), toiminnallisuutta ja case-esimerkkejä.
Ryhmämuotoisen tuen mallinnus -kokeilussa nuorille järjestettiin säännöllisiä tapaamisia syksyn 2022 ajan. Tapaamiskertoja oli yhteensä 12 ja keskimäärin paikalla oli 12 nuorta/tapaaminen. Jokaisen tapaamisen lopussa nuorilta kysytiin fiilisiä kyseisesta kerrasta. Tämä palaute huomioitiin seuraavien kertojen suunnittelussa. Viimeisellä kerralla nuorilta (n=8) pyydettiin palautetta lomakkeella. Kuusi nuorista vastasi, että syksyn tapaamisiin osallistuminen on lisännyt heidän hyvinvointiaan. Samoin kuusi vastaajasta koki saaneensa ryhmästä vertaistukea ja/tai kavereita sekä koki voineensa tarvittaessa keskustella myös huolistaan ryhmän tapaamisissa. Kaikki nuorista pitivät ryhmän tapaamisiin osallistumista mukavana. Kiitosta nuorilta saivat erityisesti kokkailutapaamiset ja vähiten nuoria kiinnostivat ohjaajan johdolla etenevät kerrat. Samaa palautette nuorilta saatiin myös suullisesti syksyn ensimmäisillä tapaamiskerroilla, joten ryhmän toiminnassa suosittiin esim. pienryhmäkeskusteluja.
Nuoren kuntoutusrahan hakuprosessin sujuvoittaminen -kokeilussa järjestettiin nuorille videotapaamisia, joiden aikana täytettiin nuoren kuntoutusrahan hakemus. Tapaamisten jälkeen kuraattori kyseli nuorilta (n=4) palautetta. Kaikkien nuorten kohdalla asioinnin henkilökohtaisuus lisäsi merkittävästi asiakkaan positiivista kokemusta ja nuoret kokivat tulleensa kuulluksi. Myös Kelan tunnettuus lisääntyi tapaamisissa. Tapaamisiin osallistuneet asiantuntijat arvioivat, että videotapaamisella ei saavutettu merkittävää lisäarvoa suhteessa panostukseen. Asiakkaaseen käytetty aika ja vaiva kuitenkin lisääntyivät merkittävästi, joten kokeilu ei jatku.