Jalkautuva konsultaatiotuki aikuisten väliseen lähisuhdeväkivaltaan, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Väkivaltatyön koordinaattorin jalkautuva tukipalvelu verkosto- ja työparityöskentelyyn lähisuhdeväkivallan eri osapuolten kohtaamiseksi ja auttamiseksi erityisesti vaativiin lähisuhdeväkivaltatilanteisiin, jotka vaatii riskinarviointia ja -hallintaa.
Toimintamallin nimi
Väkivaltatyön koordinaattorin jalkautuva tukipalvelu verkosto- ja työparityöskentelyyn lähisuhdeväkivallan eri osapuolten kohtaamiseksi ja auttamiseksi erityisesti vaativiin lähisuhdeväkivaltatilanteisiin, jotka vaatii riskinarviointia ja -hallintaa.
Väkivaltatyön koordinaattori jalkautuu työpariksi tai osallistujaksi asiakkaan verkostoneuvotteluun kun asiakas kokee tai käyttää lähisuhteessaan väkivaltaa. Jalkautuva konsultaatiotuki on tarkoitettu erityisesti haastaviin väkivaltakysymyksiin, kun tilanne vaatii riskinarviointia ja riskien hallintaa. Jalkautuva konsultaatiotuki on Etelä-Pohjanmaalla suunnattu erityisesti työikäisten sosiaalipalveluille (sisältäen gerontologisen sosiaalityön) ja vammaispalveluiden sosiaalityölle ja -ohjaukselle.
Jalkautuvan konsultaatiotuen tarve arvioidaan yhdessä ammattilaisen kanssa konsultaatiopuhelussa. Asiakkaalta pyydetään aina lupa, että väkivaltatyön koordinaattori saa osallistua hänen tapaamiseensa tai verkostoneuvotteluunsa.
THL on vuonna 2022 julkaissut "Ohjeet kunnille ja hyvinvointialueille lähisuhdeväkivallan ehkäisyn koordinaatiorakenteiden ja lähisuhdeväkivallan vastaisen toiminnan järjestämiseksi". Kehittämistyötä on Etelä-Pohjanmaalla aloitettu THL:n ohjeistuksen sekä THL:n valtakunnallisen lähisuhdeväkivallan vastaisen verkoston ohjaamana.
Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa-hankkeen rahoittamana, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja kriisipäivystyksessä aloitti kehittäjäsosiaalityöntekijä/väkivaltatyön koordinaattori maaliskuussa 2023. Uusi hyvinvointialue oli vasta muutaman kuukauden ikäinen.
Jalkautuva konsultaatiotuki aikuisten väliseen lähisuhdeväkivaltaan-toimintamalli on osa Väkivallasta turvallisuuteen - Lähisuhdeväkivallan ehkäisyn toimintamalli Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella -kokonaisuutta.
Jalkautuva konsultaatiotuki on tarkoitettu työikäisten sosiaalipalveluiden (sisältäen gerontologisen sosiaalityön) sekä vammaispalveluiden sosiaalityöntekijöille ja sosiaaliohjaajille. Asiakkaalta pyydetään suostumus siihen, että väkivaltatyön koordinaattori osallistuu hänen tapaamiselleen tai hänen neuvotteluunsa asiantuntijana.
Toimintamallia on markkinoitu kohderyhmälle sähköpostein, hyvinvointialueen intrassa sekä koulutustilaisuuksissa. Eniten ohjauksia on tullut konsultaatiopuheluissa kun koordinaattori on ehdottanut jalkautumista haastavassa tilanteessa. Lisäksi hyvien kokemusten myötä ammattilaiset ovat suositelleet konsultaatiopuhelua ja jalkautuvaa konsultaatiotukea myös työyhteisölleen.
Jalkautuva konsultaatiotuki vaatii ohjausmekanismin, joka Etelä-Pohjanmaalla on konsultaatiopuhelin. Lisäksi toimintamalli vaatii resurssia ja väkivaltatyön osaamista sekä jalkautuvan konsultaation antajan jatkuvaa kouluttautumista ja osaamisen vahvistamista. Työ on vaativaa erityispalvelua.
Lisäksi jalkautuminen vaatii työajan käyttöä matkoihin sekä tapaamisiin. Työaika ei voi olla rajattua vaan sen pitää joustaa ammattilaisen tarpeiden mukaan. Asiakastapaamiset tulevat usein lyhyellä varoitusajalla, joten se vaatii konsultaation antajalta myös joustoa työaikasuunnittelussa.
Konsultaation antajalla on mahdollisuus ottaa mukaan myös kokemusasiantuntija. Kokemusasiantuntijan käyttö väkivaltatyössä on uusi mahdollisuus, jota tullaan hyödyntämään entistä enemmän. Etelä-Pohjanmaalla on pilotoitu samanaikaisesti Systeemiset tiimit turvakodilla -toimintamallia, jossa tiiviinä osana on kokemusasiantuntija. Jalkautuvaa konsultaatiotukea on käytetty näissä systeemisissä tiimeissä ja koordinaattori on osallistunut yhtenä asiantuntijana reflektioryhmään.
Ammattilaiset ovat suhtautuneet jalkautuvaan konsultaatiotukeen erittäin myönteisesti. Asiakastapaamiset ovat olleet erittäin hyviä, väkivallasta on puhuttu avoimesti ja asiakasprosessi on edennyt hyvin.
Kansikuva
