Kohtaamispaikkatoiminnalla yhteisövaikuttavuutta Keski-Suomessa (RRP, P4, I1)

Hyvinvointialueuudistus muutti palveluiden järjestämisvastuita kuntien ja hyvinvointialueiden välillä. Toimintamallissa kuvataan, miten yhteisövaikuttavuus vahvistaa hyvinvointialueen, kuntien ja 3.sektorin hyte-työtä kohtaamispaikoissa.

Toimintamallin nimi
Kohtaamispaikkatoiminnalla yhteisövaikuttavuutta Keski-Suomessa (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Hyvinvointialueuudistus muutti palveluiden järjestämisvastuita kuntien ja hyvinvointialueiden välillä. Toimintamallissa kuvataan, miten yhteisövaikuttavuus vahvistaa hyvinvointialueen, kuntien ja 3.sektorin hyte-työtä kohtaamispaikoissa.

Toteutuspaikka
Keski-Suomen hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Luotu

24.06.2024

Viimeksi muokattu

18.09.2024
Ratkaisun perusidea

Kohtaamispaikkatoiminnan idea on yhdistää hyvinvointialueen, kuntien ja 3.sektorin asiantuntijuudet asukkaiden terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Toimintamallin avulla saadaan vahvistettua yhteisövaikuttavuutta, lisätään sosiaalista hyvinvointia ja voidaan saavuttaa kustannushyötyjä asukkaiden ohjautuessa oikea-aikaisemmin oikean palvelun tai toiminnan piiriin. 

Toimintaympäristö

Kuntalaisten hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on ensisijaisesti kuntien tehtävä, mutta lain mukaan myös hyvinvointialueen on edistettävä alueensa asukkaiden hyvinvointia ja terveyttä niiltä osin, miten tehtävä kytkeytyy hyvinvointialueen muihin lakisääteisiin tehtäviin. 

Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen voidaan määritellä olevan arvoihin perustuvaa, tavoitteellista toimintaa terveyden ja hyvinvoinnin aikaansaamiseksi ja sairauksien ehkäisemiseksi. Toimintamuodot voivat olla hyvinvointia ja terveyttä edistäviä (promootio) tai sairauksia ehkäiseviä (preventio). Jotta promootio ja preventio voivat toteutua tehokkaasti ja vaikuttavasti, tarvitaan eri toimijoiden yhteistyötä, vastuista sopimista, toiminnan kuvaamista ja rakenteiden luomista.

Tärkeimmät tavoitteet kohdentuvat niihin toimiin, joilla ennaltaehkäistään kuntalaisten kansansairauksien syntymistä ja mahdollisten jo olemassa olevien sairauksien lisäongelmien kasaantumista.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat kaikki hyvinvointialueen asukkaat, mutta myös kunnat, hyvinvointialueen toimijat sekä 3.sektori. Asiakasymmärrystä ja -kokemusta on kerätty Keski-Suomessa Seniorin hyvinvointineuvolan toimintamallia kehitettäessä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin toimivuus edellyttää kumppanuuksista sopimista kuntien, hyvinvointialueen ja 3.sektorin toimijoiden kesken. Toiminnalle on hyvä määritellä kohderyhmä, kartoittaa heidän tarpeitaan ja toiveitaan sekä se, missä kohderyhmä on helppo ja luonteva tavoittaa ja kohdata. Mahdollisten tilavuokrien ja tarjoilujen jyvityksestä tulee sopia ennakkoon. Kohtaamispaikoissa voidaan toteuttaa säännöllisesti toistuvia tapahtumasarjoja tai yksittäisiä tapahtumia ja tilaisuuksia. Koordinointiin sovitaan avainhenkilöt, jotka kontaktoivat omat verkostonsa. Yhteistyöskentelyä helpottaa jos voidaan käyttää jotakin yhteistä tiedostoa, jota jokainen avainhenkilö pääsee muokkaamaan. Tällöin ajankohdat, sisällöt, vastuuhenkilöt ym. ovat kaikilla tiedossa. Viestinnästä on hyvä sopia alueellisesti ja koordinoidusti sekä käyttää mahdollisuuksien mukaan yhteneväistä visuaalista ilmettä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Keski-Suomen seniorin hyvinvointineuvolan toimintamallin kehittämisen aikana kohtaamispaikkatoiminnan myötä hyvinvointialueen, kuntien ja 3.sektorin toimijoiden yhteistyö on vahvistunut ja yhteinen päämäärä kirkastunut. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Kohtaamispaikkatoimintaa voidaan monistaa eri ikä- ja kohderyhmille ja eri palveluissa. Lue lisää Keski-Suomen hyvinvointialueen blogikirjoituksesta.

Kansikuva
avoin kämmen jolla marjoja, taustalla vihreää luontoa

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Kohderyhmä