Kokemustoiminnan malli
Tämä kokemustoiminnan mallin ohjeistaa ja selkiyttää kokemustoiminnan käytänteitä sekä kokemustoimijoiden tehtäviä, rooleja, vastuita ja asemaa Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soiten toiminnassa. Malli on ollut käytössä 5/2021 lukien.
Toimintamallin nimi
Tämä kokemustoiminnan mallin ohjeistaa ja selkiyttää kokemustoiminnan käytänteitä sekä kokemustoimijoiden tehtäviä, rooleja, vastuita ja asemaa Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soiten toiminnassa. Malli on ollut käytössä 5/2021 lukien.
Kokemustoimintaa on perinteisesti hyödynnetty kansalaistoiminnassa ja kolmannella sektorilla. Viime vuosikymmeninä toimintaa on kehitetty myös julkisella sektorilla. Esimerkiksi valmistelussa olevan päihde- ja mielenterveyspalvelujen uudistamistyön yhteydessä on lakiluonnokseen esitetty kokemusosaamista yhtenä tuen muotona. Kokemusperäistä tietoa käytetään jo ammatillisen ja tieteellisen tiedon rinnalla.
Kokemustieto ohjaa pitkälti ihmisten arkielämää ja lisää ihmisten ymmärrystä. Sitä on mahdollista hyödyntää asiakkaiden ja potilaiden tueksi sekä erilaisissa yhteiskehittämisen prosesseissa, joissa työntekijät ja palvelujen käyttäjät kehittävät yhdessä palveluja. Kun palvelujen käyttäjät, asiakkaat ja potilaat sekä kokemustoimijat otetaan mukaan palvelujen suunnitteluun, kehittämiseen ja arviointiin, pystytään kehittämään vaikuttavampia palveluja.